2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Nooit meer bollen vullen?
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 28 februari 2010 01:20 PM
  [ # 16 ]

De grijze bollen zijn ipv de orginele groene bollen. Niets anders behalve dan de kleur.

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 28 februari 2010 01:27 PM
  [ # 17 ]

Ja dat klopt Wink. De bollen worden volgens mij nog steeds door Citroën gemaakt, ik zie chevrons in de bollen. Op het C5-forum melde Eveltwin dat de hele Citroën hydrauliek fabriek niet meer bestaat Crying or Very sad . Dit is toch zonde, juist wat Citroën zijn ziel geeft koop je nu bij anderen in nono .

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 28 februari 2010 07:41 PM
  [ # 18 ]

Tja Citrophile, ze verkopen tegenwoordig al hun schoonmoeder voor een beetje winst!
( Hoewel? huh nono cheese )
Trouwens wel duur die Slimlines,€ 150,-/stuk!
Dacht dat ze wel lekkerder zouden veren door het extra stikstofvolume , maar da `s volgens onze geliefde en gewaardeerde moderator( ik reken zo wel met je af Waterman! cheese )ook al niet zo , dus weinig reden om te gaan experimenteren met die Slimlines.Ik ga maar eens kijken bij D&O in Almere .
Hebben een aktie : Alle LHM bollen ,ook Comfort, €34,50 incl. BTW.
Kunnen ook gemonteerd worden tegen meerprijs .
Interessant niet?
Zo kun je nog eens wat uitproberen zonder meteen blut te zijn.

Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 28 februari 2010 09:26 PM
  [ # 19 ]

Zoals ik al eerder eens geschreven heb zijn comfortbollen funest voor de wegligging van je auto is grenssituaties. Een fabrikant maakt een zorgvuldige afweging tussen comfort, sportiviteit en veiligheid. Met comfortbollen ga je met die mix lopen knoeien en daar is altijd één onderdeel de dupe van: veiligheid in dit geval.

+1!
Ik vind dan ook dat we vanaf heden dit tot forumbeleid kunnen verheffen en dat moderatoren best wat meer mogen moderatoren op comfortbollen!

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 01 maart 2010 12:55 AM
  [ # 20 ]

Hoe bedoel U?

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 01 maart 2010 01:09 AM
  [ # 21 ]

@brian

Platte bollen (zoals bij C5) kunnen wel tegen LHM, maar originele XM (LHM) bollen kunnen niet
tegen LDS.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 01 maart 2010 02:08 AM
  [ # 22 ]

Hoe bevallen die bollen jou Sjaak?

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 02 maart 2010 12:36 AM
  [ # 23 ]

Met poedersuiker smaakt alles lekker….

Nee zonder gekheid, geweldig, echt waar, en ze lopen niet meer leeg. Ik heb ze wel gemodificeerd
naar XM specs en heb al eens een draadje gepost over hoe het dempingsgaatje
kleiner te maken. Door de vorm van de slimline “bol” heeft het membraan meer bewegingsvrijheid=veervermogen.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 02 maart 2010 02:24 AM
  [ # 24 ]

Ha die Sjaak,

Kan je draadje hierover niet vinden . gulp
PS. Van die ABS heb ik nauwelijks last nog ! cheese


Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 02 maart 2010 11:10 PM
  [ # 25 ]

Moest ook ff zoeken maar hier is ie:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/179789/

Heb een paperclip in het gaatje gestoken en toen met een soort dreveltje eromheen
geslagen totdat de paperclip bijna klem zat m.a.w. het gaatje de diameter van de paperclip
had gekregen. Doe je dat niet dan is het gaatje te groot en dat rijd niet prettig.

Zag ik je misschien laatst in de van Boshuizenstraat rijden in een (donkerrode) Serie I?

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 02 maart 2010 11:26 PM
  [ # 26 ]

Sjaak, had die paperclip de juist dikte Wink ? Beter was om de juiste dikte te nemen dmv een miniboortje met de gewenste diameter. Of zoals in dat draadje al eerder werd genoemd, met een centerpunt naast het gaatje tikken en met de juiste boordiameter boren.
Het klopt dat bij een te zachte demping, dus een te groot demingsgaatje (progressieve dempingsdeel vd bol Arrow demping van laagfrequente trillingen zoals lange glooiingen) hierdoor gaat een auto “slaan” en dat rijdt niet lekker Mr. Green .

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 03 maart 2010 12:08 AM
  [ # 27 ]

Zag ik je misschien laatst in de van Boshuizenstraat rijden in een (donkerrode) Serie I?

Ja Sjaak , dat was ik Laughing
Mooi gezicht hè? snake
Zitten die paperclips nog ?
Merk jij iets van drukverlies in de loop van de tijd ?
Ik ga volgende week donderdag aan de Comfortbollen Smile
Had ze op mijn vorige witte XM ook en sinds ik deze TCT heb mis ik ze nog elke dag .
Heb er echt alles aan gedaan om deze XM ook zo zwevend te krijgen , maar zonder die CB lukt me dat niet .
Ben heel erg benieuwd banana
Groet en bedankt voor je draadje ,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 maart 2010 10:03 AM
  [ # 28 ]

Toch blijft het in mijn ogen niet verstandig om met comfortbollen aan de gang te gaan. De auto word er namelijk erg week door. Onder het “recht uit rijden” zal er niet zo veel aan de hand zijn, maar bij een wat extremere situatie of hogere bochtsnelheid zal de comfort zich wreken. Nou zal je denken “waarom kan een DS,CX of SM wel met wekere vering veilig de hoek om?”

Dat komt omdat de CX, SM, DS en zelfs de GS een voorwiel ophanging hebben met dubbele draagarmen. Dat systeem zorgt er voor dat de wielen onder vrijwel alle omstandige onder de zelfde hoek op het wegdek blijven staan. Het camber word nauwelijks beïnvloed tijdens het in en uitveren, waardoor er meer grip op het binnenste wiel blijft tijdens inveren in bv een bocht. Nadeel van het systeem met de dubbele armen is echter wel dat de spoorbreedte tijdens het in en uitveren enigszins veranderd. De wielen moeten immers ergens heen tijdens het veren. De hoek waaronder de wielen op het wegdek staan blijft echter zo goed als onveranderd.

Hoe anders is dat bij het ( goedkopere) McPherson ophangingsysteem van de BX,Xantia, C5 en XM. Want, het grote nadeel van het McPherson systeem is dat bij het inveren de camber van het wiel sterk beïnvloed wordt. Door het veranderen van de camber zal in een scherpe bocht vooral het binnenste wiel minder grip hebben. Waarom heeft citroen bij de xm’s en sommige andere modellen nu voor het hydractief-systeem gekozen? Juist: om dit nadeel te kunnen ondervangen. Je maakt het systeem soepel als je lekker rechtuit aan het zweven bent, maar als je een scherpe en/of snelle bocht of uitwijkmanoeuvre moet maken gaat het systeem over op stug. Waarom? Om er voor te zorgen dat de wagen niet zo ver kan inveren dat er te weinig druk op het binnenste wiel ontstaat.

Nu gaan er mensen met comfortbollen aan de beun. Ja, beun. Want je gaat de wegligging van je wagen verbeunen. Je hebt, zoals ik al jaren verkondig, geen idee van wat je auto gaat doen in een extreme situatie. Omdat de vering veel slapper is geworden dan de bedoeling van Citroën was kan het zomaar zijn dat er in een bepaalde situatie zo weinig druk op het binnenste wiel komt te staan dat er sprake kan zijn van totaal gripverlies. Met alle desastreuze gevolgen van dien..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 03 maart 2010 10:12 AM
  [ # 29 ]

Nou, Waterman, jou verhaal over wielophanging lijkt mij erg klok en klepel. Maak maar eens een tekening in vooraanzicht van de dwarsdoorsnee van de voorwielophanging. Eentje recht en eentje in de bocht.
Als je dat doet in de verhoudingen van bijvoorbeeld DS en XM zou je verbaasd staan.
Ga jij het doen of doe ik het? Wie iets beweert heeft de bewijslast.

Een XM bij 180 in een hobbelige snelwegbocht is goed beheersbaar, met een DS staat het water in je handen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 maart 2010 10:14 AM
  [ # 30 ]

Ja, een xm zonder comfortbollen is goed te hanteren Jan. Maar met die troep op de vooras staat het zweet je in je naad!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook