Kan iemand kort samenvatten in het Nederlands wat dit bericht meldt?
in jip en janneke van wat ik eruit haal…
Er gaat een fabriek dicht. In die fabriek zijn de echte DS, de C5 en de C6, de hydrauliek modellen dus, gemaakt. In maart 2010 zou het dicht moeten gaan. Protest uiteraard van de mensen. er komen iets van 5000 man op straat te staan.
en dan nog eea, maar dat moet H2O man maar vertalen.
Het betreft hier de fabriek in Asnieres waar hydraulische componenten gemaakt werden, zoals
hoogteregelaars, hogedrukregelaars, deelbare veerbollen voor CX Break (geen overige veerbollen) en
Diravi units. Tijdens een gezamenlijk bezoek in 1996 van de DS Club en Citrunique hebben we hier de laatste Diravi’s
gemaakt zien worden. Ook zagen we ‘en masse’ de demperplaatjes die in de stugheidsregelaars (van de middenbollen) van Xantia en XM zitten uit de machines rollen. Heb er stiekem eentje meegenomen….die ligt hier naast me op de plank in dekast.
Wat ik verder begrijp (en hoop) is dat de productie van dergelijke componenten (behalve Diravi dan) verhuist naar een andere fabriek, ik vermoed dat Caen de meest logische locatie is gezien de componenten die daar al gemaakt worden (veerpoten, stuurhuizen, wielophanging).
Ja, en dan nog even wat er precies staat:
- De Asnieres fabriek heeft nu nog 60 werknemers, en er worden al een jaar geen onderdelen meer gemaakt. We wisten een jaar geleden al dat de productie in Asnieres stopgezet werd. In de jaren 70’s werkten er op het hoogtepunt 2000 mensen in asnieres.
- In totaal wil PSA 5700 banen schrappen, vanwege de overcapaciteit en de verliezen.
- Er is beloofd geen fabriek te sluiten, maar “asnieres” is een “atelier”, geen fabriek.
Citroen begon ooit met de fabriek in Asnieres om de hydrualiek onderdelen te maken met de juiste toleranties, en dat wilde men in huis doen, want toen werden de gewenste toleranties niet gehaald, tenzij je naar de luchtvaartindustrie ging, maar dan waren de kosten astronomisch voor een Auto.
Tegenwoordig wordt er meer en meer uitbesteed, en de C5 en C6 hebben veel minder “citroen” hydraulische componenten ( alleen de vering nog) als een XM, om maar niet te spreken van een Xantia Activa. Met de nieuwe C5 en de C6 zijn die componenten ook nog eens vrijwel gestandaardiseerd, dus…. minder werk, en misschien wel uitbesteed.
To err is human, not to err is divine.
Met http://translate.google.nl/ krijg je een houterige vertaling, maar vaak is het wel redelijk begrijpelijk.
Schijt aan originaliteit.