ik heb heel het forum doorgespit en het zal vast wel eens gevraagd zijn, maar de kachel-ventilator gaat alleen een beetje draaien als ik er aan de onderkant een klap op geef.
Het betreft een Berlingo 1.9D uit ‘98 met orig. airco.
Zou dit probleem ook kunnen zitten in de 2 transistors op de kachel-module welke op de motor zit geschroefd?
Zo te horen de koolborstels, heb ik ook gehad met mijn vorige en huidige Xantia.
Kachelfan eruit schroeven, de boel schoonmaken, eventueel met een beetje knutselen nieuwe koolborstels erin, en je kan weer een lange tijd vooruit. Ik heb ergens op het forum dit uitgebreid beschreven, met de zoekfunctie kom je er vast wel uit.
ik heb die kachelmotor gedemonteerd en eens bekeken maar ik zie niet hoe dat ding uit elkaar moet.
Iemand misschien tips.
Ik heb onlangs identiek hetzelfde meegemaakt…. als je er vanonder een klap opgaf werkte de motor weer even.
Ik heb op 11 jaar tijd die beruchte module (met airco) al 3 keer vervangen.
Dit keer dacht ik idd ook aan de koolborstels, maar na demontage bleek dat die nog goed waren.
Toevalligerwijs kwam ik erachter dat het aan de grote aansluitstekker onderaan de motor lag.
Kan bij jouw dus ook zoiets zijn, dit zou ik eerst testen vóór je begint te demonteren.
Start je motor, zet de blazer op en beweeg dan eens in alle richtingen met de stekker.
Als je dan reactie krijgt zit er een slecht contact in bedoelde stekker ( de mijne was zelfs een beetje zwartgeblakerd).
Is dit het niet dan moet je verder zoeken bij de bortsels of bij de (dure ) module.
Succes !
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
jan57 schreef:ik heb die kachelmotor gedemonteerd en eens bekeken maar ik zie niet hoe dat ding uit elkaar moet.
Iemand misschien tips.
Onderaan de motor zie je nog 2 schroefjes .... deze losdraaien en dan al bewegend de motor demonteren.
Greetz
BIG charlie
*edit* ik bedenk me net dat het ook 3 schroefjes kunnen zijn… je kan in elk geval niet missen.
Picasso was niet alleen een schilder…......
BIG charlie, bedankt ga ik vanavond proberen.
Ouwdoe,
Jan
Nou….., vanavond de ventilator nog eens bekeken, maar aan de onderkant zitten echt geen schroefjes.
Zelfs nog gekeken met de bril van de buurman en de heeft echt goeie ogen.
Ventilator rondom wat opgeklopt en er kwam nogal wat troep uit, los laten draaien in de auto en dan doet ie het goed, is ook te regelen.
Het lijkt wel of het uitblaaskanaal naar de voorruit gedeeltelijk geblokkeerd is er komt nl. veel minder lucht bij de voorruit als door de roosters of op de voeten.
Ga morgen de ventilator er nog en keer uithalen en dan nog maar eens kijken.
Of heeft iemand nog tips.
Er zouden toch 3 schroefjes moeten zitten hoor….
Kijk even op de tekening bij nr 2, misschien is het zo iets duidelijker.
Ik hoor het wel
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
Hier wederom het vervolg van de ventilator.
BIG charlie, wederom bedankt voor je bijdrage maar heb vanavond de ventilator weer gedemonteerd en….. er zitten echt geen schroefjes op jouw tekening.
Ventilator draait wel wat beter, maar wat ik ook gevonden heb is een filter in het kachelhuis wat compleet vervuild was en dus dicht zat ( nooit geweten dat het daar zat )filter verwijderd en per luchtpost naar de container verzonden.
Het lijkt er trouwens toch sterk op dat het de koolborstels zijn, maar als ik dat ding niet openkrijg dan zal ik er mee moeten leren leven of een andere kopen.
Ok jan,
Heb mezelf nog effe verdiept in jouw ventilator….
Als je op de tekening ziet bij nr 4 ( module )... lijkt jouw module op deze of is die heel anders van vorm ?
Waarom ik dit vraag ?
Wel, in je beginpost geef je aan dat je Berlingo een originele airco heeft.
Als dit zo is, dan kan het niet anders of de motor moet demonteerbaar zijn door middel van die drie schroefjes los te maken.
Als je Berlingo geen airco heeft, dan is de kachelmotor heel anders van vorm en is deze niet demontabel dmv drie schroefjes.
aangezien je aangeeft dat er geen schroefjes te vinden zijn kan dat 2 dingen betekenen.
1) je wagen heeft geen airco.
2)je wagen heeft ooit airco gehad, maar is omgebouwd naar een conventioneel verwarmingssysteem.
Kan je eens een foto of 2 nemen ( boven en onderkant) van de aanjagermotor en hier posten ?
Dan weet ik je direct te zeggen welke motor bij u gemonteerd is .....
Ondertussen ben ik echt wel nieuwgierig geworden.
O ja, die filter is de pollenfilter en moet idd wel af en toe vervangen worden, anders krijg je verminderde luchtdoorstroming.
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
jan57 schreef:hier is de foto van de patient
Idd het model met airco….
Op de plaats waar die 3 rondjes zijn ingebrand op het pvc, daar zitten nbij mij de 3 bewuste schroefjes.
Zeer eigenaardig dat die er bij jouw niet zitten dan.
Op citroen service spreken ze maar van 2 modellen aanjager, 1 met en 1 zonder airco.
Bij peugeot ( partner) service idem, zelfs dezelfde nummers.
Ik zou begot niet weten hoe je deze dan kan demonteren.
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
Charlie,
ventilator is open, hij zit met 3 rubber blokjes vast wlke je rondom aan de buitenkant kunt wegduwen.
Koolborstels mankeren niets, alles schoongeblazen en teruggemonteerd.
Ik twijfel alleen aan de draairichting, zou de + en - verkeerd in de stekker kunnen zitten?
Weet jij hier de configuratie van, of als je de + en - omdraait zou dan de module opgeblazen worden.
jan57 schreef:Koolborstels mankeren niets, alles schoongeblazen en teruggemonteerd.
Het is vaak de schacht waar de koolborstels in zitten, daar komen ze in vast te zitten.
Vaak helpt het om de schacht goed schoon te maken met een wattestaafje en het veertje achter de koolborstel, wat uit te rekken.
ZX,
bedankt voor de tip, ga zaterdag eerst rubbers vervangen van de draagarmen, want hij moet maandag naar de APK, is er dan nog tijd over ( ik moet ook nog gaan jupileren )dan doe ik de ventilator nog een keer.
Maandag hoor je er meer van.
Ouwdoe,
Jan