Matthijs309 schreef:Kop van een 2.1TD gaat niet echt snel stuk, pakking eigenlijk ook niet maar is altijd nog waarschijnlijker dan een lekke kop.
Als je dop losdoet van je reservoir (bij koude motor), ff starten, als je dna met de hand gas geeft, gaat je reservoir dan borrelen ? En misschien kan je ff met je neus bij de uitlaat, KVS ruik je wel als het door de pijp gaat.
Zal ik ‘s doen, dezelfde tip van XMofiel. Ik heb weleens gedacht dat ik de geur in de auto rook, maar dat kon ook wel eens van buiten komen. Zo’n gore baggersloot geur.
Citroënloos
Citrophile schreef:Een snelle goedkope check is om met een “snuffelaar” bij een garage te testen of er uitlaatgas in het koelvloeistof zit. De snuffelaar bestaat uit 2 vloeistoffen, bij detectie van uitlaatgas in het koelvloeistofreservoir dan verkleurt de vloeistof in de snuffelaar en weet je dat je aan een lekke koppakking of een gescheurde kop moet gaan denken.
Dat met die ‘snuffelaar’ heb ik inderdaad pasgeleden nog gezien toen m’n garagist een 2.5TD op visite had. Ik zal ‘m morgen eens bellen met de vraag of ik de XM langs kan brengen. We zullen zien!
Citroënloos
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
XMine schreef:Matthijs309 schreef:Kop van een 2.1TD gaat niet echt snel stuk, pakking eigenlijk ook niet maar is altijd nog waarschijnlijker dan een lekke kop.
Als je dop losdoet van je reservoir (bij koude motor), ff starten, als je dna met de hand gas geeft, gaat je reservoir dan borrelen ? En misschien kan je ff met je neus bij de uitlaat, KVS ruik je wel als het door de pijp gaat.
Zal ik ‘s doen, dezelfde tip van XMofiel. Ik heb weleens gedacht dat ik de geur in de auto rook, maar dat kon ook wel eens van buiten komen. Zo’n gore baggersloot geur.
Als je dat rook, kwan het idd van buiten. Het ruikt gewoon als KVS, ik vind het een beetje zoetig. Hou je neus maar eens boven je radiator expansievat (open uiteraard!).
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Vanochtend een afspraak met de garage gemaakt om de auto te laten onderzoeken. Komende maandag breng ik ‘m. Eerste indruk van de garagehouder is ook een lekke kop. Kosten: veel!
Wat is nou wijsheid (mocht het inderdaad een lekke kop zijn)? Laten repararen of afscheid nemen…?
Citroënloos
Hoi Hielke,
Dat zou knap balen zijn!
Ik moest vlak na de aanschaf van mijn XM ook even slikken toen de kosten voor de eerste reparaties (multi-riem, startmotor, veerbollen en nog wat klein spul) behoorlijk opliepen. Uiteindelijk besloten door te zetten en even door de zure appel heen te bijten. Heb nu nog wat minder urgente reparaties te gaan, maar rij wel heerlijk zo’n 3000 km per maand in mijn XM.
Sterkte!
Groet,
Wijnand
Ooit gehad: BX 14E (1984), BX 16TRI (1987), AX 10E (1987), BX TRD Turbo (1988), BX TZD Turbo (1990), XM 2.0 (1992), XM Turbo D12 (1992), AX 11 SPOT (1996); Xsara Turbo D Break LP (1999); Saxo 538 Sport (1999); BX Gti 16V (1988); C5 2.0 HDI LP (2001); C5 2.0 HDI Exclusive (2005); Xsara 1.8 16V (1998); XM Turbo D aut. (1998); C5 2.2 HDI Exclusive aut. (2005)
Tja,
Ik dacht vanmiddag nog aan mijn reactie naar jou toe omtrent de kosten/de pech die jij aan het begin met de TD had…
Citroënloos
XMine schreef:Vanochtend een afspraak met de garage gemaakt om de auto te laten onderzoeken. Komende maandag breng ik ‘m. Eerste indruk van de garagehouder is ook een lekke kop. Kosten: veel!
Wat is nou wijsheid (mocht het inderdaad een lekke kop zijn)? Laten repararen of afscheid nemen…?
Indruk is nergens op gebaseerd gelukkig. Als het water in de kamers komt weet je pas of het zo is op t moment dat de kop eraf ligt.
Ik heb 2 reserve koppen liggen indien je die nodig hebt. Mag je wel overnemen voor zacht prijsje. Dan zitten daar de kosten niet in in ieder geval.
Je zit wel meteen aan een nieuwe multiriem, distri-riem, rollen, waterpomp, spanrollen voor de d-riem als misschien ook wel de rol(len) en demper voor je multi als die vergaan zijn.
Maarjah, dan kan je dr ook wel weer ff tegen aan
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Ik had ook alleen ellende met dat ding, maar ja ik rij er wel met zeer veel plezier mee rond
Matthijs309 schreef:Ik heb 2 reserve koppen liggen indien je die nodig hebt. Mag je wel overnemen voor zacht prijsje.
Super aanbod! Mocht het nodig zijn, dan laat ik het je zeker weten.
Ik zal nog even moeten knarsetanden, dinsdag weet ik waarschijnlijk meer. Ik heb aangegeven dat ‘ie het maar rustig aan moet doen; ik ben toch nog wel mobiel.
Citroënloos
XMine schreef:Tja,
Ik dacht vanmiddag nog aan mijn reactie naar jou toe omtrent de kosten/de pech die jij aan het begin met de TD had…
En ik ben ook nog niet uit de kosten Op mijn lijstje staan o.a. nog een niet goed werkende kachel, een airco servicebeurtje, een klein LHM lek bij het stuurhuis, een gasveer voor de achterklep en een haperende snelheidsmeter. Citroën rijden vraagt soms offers : eergisteren ging de drukgroep van de Xsara van mijn vrouw ten onder (en dat net na de kosten voor een grote beurt en een rondje remmen). Weet op het ogenblik precies waar grote bedragen geld heen gaan .... Maar het blijft fijn rijden! En ik hoop na deze ronde voorlopig uit de grote kosten te zijn.
Ooit gehad: BX 14E (1984), BX 16TRI (1987), AX 10E (1987), BX TRD Turbo (1988), BX TZD Turbo (1990), XM 2.0 (1992), XM Turbo D12 (1992), AX 11 SPOT (1996); Xsara Turbo D Break LP (1999); Saxo 538 Sport (1999); BX Gti 16V (1988); C5 2.0 HDI LP (2001); C5 2.0 HDI Exclusive (2005); Xsara 1.8 16V (1998); XM Turbo D aut. (1998); C5 2.2 HDI Exclusive aut. (2005)
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Niet om je op kosten te jagen, maar ik heb nog een elektrisch bediende armsteun.
Mocht het goed aflopen met je koelwater….
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Wat een domper Hielke, laten we eerst afwachten wat er nou precies lekt zoals Matthijs309 ook aangaf. Deze XM is verder toch nog in goede staat?
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Hij is verder in zeer goede staat. Ziet er keurig uit, rijdt ook voortreffelijk.
Ik heb zojuist nog ‘s onder de kap gekeken, niveau is nog steeds goed. Heb wel enkele ‘lopers’ gezien langs het reservoir. Die lopers komen niet vanaf de vuldop, maar lopen onder een richel van het reservoir. Zou natuurlijk kunnen dat er onder die richel een klein scheurtje zit, maar door ruimtegebrek kon ik dat niet zien. De lopers zouden natuurlijk ook ergens anders van kunnen zijn.
De vuldop is trouwens mooi schoon, in de pijp onder de vuldop is her en der een klein dun laagje mosterd te zien.
Toen de auto gestart (koud dus), geen noemenswaardige rookwolk. Ook nog ‘s met m’n neus aan de uitlaatpijp gehangen (ik hoef voor vandaag geen sigaret meer), geen rare geur waasrgenomen.
Citroënloos
JanSr schreef:Niet om je op kosten te jagen, maar ik heb nog een elektrisch bediende armsteun.
Mocht het goed aflopen met je koelwater….
Dank je wel, maar die heb ik zelf ook nog (met een complete V6 Exclusive er om heen )
Citroënloos
XMine schreef:Matthijs309 schreef:Kop van een 2.1TD gaat niet echt snel stuk, pakking eigenlijk ook niet maar is altijd nog waarschijnlijker dan een lekke kop.
Als je dop losdoet van je reservoir (bij koude motor), ff starten, als je dna met de hand gas geeft, gaat je reservoir dan borrelen ? En misschien kan je ff met je neus bij de uitlaat, KVS ruik je wel als het door de pijp gaat.
Zal ik ‘s doen, dezelfde tip van XMofiel. Ik heb weleens gedacht dat ik de geur in de auto rook, maar dat kon ook wel eens van buiten komen. Zo’n gore baggersloot geur.
Net ook even de ‘borreltest’ gedaan. Bij handmatig gasgeven zie de kvs niet borrelen, hooguit een beetje schommelen. Zegt dat iets?
Citroënloos