Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Nu moet de startmotor echt vervangen worden. Even een vraag voor de experts hierin. De zwarte buis die, als je voor de auto staat, rechts van voor naar achter loopt dicht bij de accu, is dat een koelvloeistof buis of een lucht buis. Die moet er af om bij de startmotor te komen. Ik heb geen zin in een plas koelvloeistof onder de auto waar ik bij moet om de startmotor eronder uit te halen…
My other car is a broomstick.
Lucht althans, als ie 8cm doorsnee heeft en 2 aansluitigen bovenop met dopjes erop.
Hard kunstof en/of flinke diameter (8~10cm)= lucht
flexibel rubber van 2~4cm = water/olie
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ja, die van hard kunststof met twee doppen er op. Lucht dus, da’s mooi. Kan ik vanavond aan de gang. Dank u, dank u .
My other car is a broomstick.
Vergeet niet eerst ff de accupolen los te maken: als je de stroomtoevoer van de startmotor wil losdoppen terwijl de kabel nog aan de accu zit krijg je vuurwerk als je sleutel het blok raakt
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Vuurwerk heb ik wel weer genoeg gezien voor dit jaar . Accu ga ik los maken, bedankt voor de tip!
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Na 5 uur prutsen is het ding vervangen. Is nog best lastig zonder beschrijving. Zo kom je er achter dat die luchtslang er alleen af kan als de bobine er af is, met mijn gereedschap dan. Als dat alles los is ben je een half uur aan het kloten om de bedrading los te maken omdat je er niet normaal bij kan. De startmotor er uit halen als alles los is is een makkie. Er zat een valeo in en heb een een bosch gekocht. Het vervelende van de bosch is alleen dat ie veel groter en dikker is. Zoals je begrijpt past dat natuurlijk niet zonder extra gepruts. Na een uur proberen passen en meten zonder succes een kopje koffie gehad en bij terugkomst er weer onder gaan liggen om het nog een keer te proberen en het lukte zowaar in een keer! Alles terug plaatsen is natuurlijk eenvoudig. Dat was ook zo klaar. Al met al werkt de auto weer zonder hamer gelukkig. Morgen wel spierpijn van het krom liggen en boven mijn macht werken maar heb wel een paar euro uit gespaard . Begin maart voor de keuring, kijken wat er allemaal aan gebeuren moet.
De remmen zijn niet goed, ze reageren nogal laat bij het intrappen. Ik had ze al een keer gangbaar gemaakt en ontlucht en dat heeft geholpen. Alleen wordt het weer snel slechter. Zijn dan de remklauwen versleten?
My other car is a broomstick.
mathijs schreef:Na een uur proberen passen en meten zonder succes een kopje koffie gehad en bij terugkomst er weer onder gaan liggen om het nog een keer te proberen en het lukte zowaar in een keer!
Zo zie ja maar: onderschat nooit de kracht van even pauzeren en je zonden overdenken.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Maandag weer even bezig geweest met wat kleine dingetjes, voornamelijk interieur.
- De verlichting van de knopjes die de kleppen van de radio en de asbak bedienen werkend gemaakt. Niet spectaculair veel licht maar wel herkenbaar.
- De buitenspiegels kunnen weer bediend worden met het knopje, los stekkertje.
- Startonderbreker afgekoppeld, niet meer steeds die domme code intoetsen.
- Knopjes van de raambediening schoongemaakt, doen het nu weer zonder een speciale druk op de knop (indrukken, loslaten, hard indrukken en iets loslaten).
- Ventilatorretje van de climatecontrol schoongeblazen en maakt geen herrie meer.
Onder de motorkap en exterieur:
- Koelventilatoren werken weer, was een kapot relais. Nu dus weer een werkende airco en nog belangrijker, geen verwarming meer op standje sauna in de file.
- Bougiekabels en bougies vervangen door nieuwe om het stoten en stotteren tegen te gaan maar heeft niet geholpen. Er is ook al een nieuwe bobine op gegaan. Ik las dat RON98 een oplossing KAN zijn?
- Een aantal lampjes vervangen in de achterlichten.
Nu is het binnenin de auto weer op orde. Volgende week maandag voor de keuring. Even afwachten wat er allemaal naar voren komt. Als het meevalt wil ik het volgende lijstje nog aanpakken.
- Remmerij goed nakijken en zonodig vervangen/reviseren (APK afkeurpunt waarschijnlijk)
- Distributie, waterpomp, multiriem en V-snaar vervangen,
- Rammel in de voortrein aanpakken (zal ook wel APK afkeur zijn). Ik gok op rammelstangen/fusees/stuurkogels.
- Mistvoorlichten werkend maken, is dat ook een APK eis? Ze zitten er wel maar werken niet.
- Zomerbanden monteren.
- LHM lek bij hogedrukregelaar oplossen.
- CV op afstand inbouwen of een nieuw slot in de bestuurdersdeur en het kofferklepslot gangbaar maken.
- Stadslichten vervangen door niet verweerde, ziet er niet uit nu.
- En natuurlijk de gebruikelijke onderhoudszaken, olie, koelwater, filters enz.
Langzamerhand wordt het steeds meer naar mijn zin maar durf nog niet te hard te hopen. Straks valt de keuring vies tegen en moet ik er toch afscheid van gaan nemen… En de vraag is natuurlijk of de XM het nog waard is. 326.000 op de teller.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Na alles wat je gedaan hebt en nog gaat doen, wel.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Kop op kaerel!
Mijn vorige XM hield er pas bij 530.000 Km. mee op !
Dus je hebt nog even!
Succes met de keuring!
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Gaat de goede kant op Mathijs. Ga zo door. Die rammel vooronder kan best ‘ns veroorzaakt worden door de stuurkogel(s). Ik heb ook zo’n vage rommel voorin. En op het APK-rapport is een van die kogels een aandachtspunt. Dusssssssssss…............ lijken TCT’s meer op elkaar dan we durven hopen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ja ja, de XM wordt steeds mooier en beter . Op een of andere manier is het wel een goed gevoel om een auto als deze lekker op de weg te houden. En als het aan mij ligt ga ik er alles aan doen om hem rijdend te houden maar het moet wel betaalbaar blijven. Die Eurobomium Bankbiljetfolium achter in de tuin groeit nog niet zo snel. Ook de eenjarige Muntstuk Viooltjes waren vorig jaar een mislukking . Als ik het een beetje goed ingeschat heb gaat de keuring wel meevallen, zoals ik al zei, de remmen en het gerammel zullen niet lekker vallen bij de garage.
Die TCT’s lijken best veel op elkaar als ik dat zo her en der lees. Best leuk. Ben er helemaal weg van en wil ook niet meer anders. Lekker comfortabel, luxe, snel en natuurlijk een mooie verschijning.
My other car is a broomstick.
Je geeft die begroeiing van je zeker geen kunstmest? Pecunia is een heel goed merk voor die boom.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Hmz, iets met Franse auto’s en elektronica… Ik zag vanavond de lichten iets doven en er kwam een geluid bij wat met het toerental van de motor in frequentie op loopt. Eerst niks aan de hand en gaan rijden. Later ineens het laadstroomlampje met het ABS lampje gaan branden en het geluid werd steeds erger en komt achter het dashboard weg. Ook doet de achteruitverwarming het niet meer. Zal wel weer een relais zijn die stuk is. Waar zitten die dingen precies achter het dashboard?
My other car is a broomstick.
Dynamo? Koolborstels?
Laadt `ie nog?
Een kapot relais hoor je niet .
XM TCT Ambiance`94