1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
CX turbo 2 limousine verkeerd maar ok
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 30-12-2005

Gepost: 04 maart 2010 12:51 AM

Verleden week de turbo diesel 2 limousine gekocht in Belgie en overgebracht naar de U.K. Het is een hele sprong aangezien ik een gepasioneerde DS rijder ben en m’n dagelijks gebruikte DS inmiddels ook heb verkocht. Eerste indrukken: hij is een bolide (rijd makkelijk 100mph), ruim, de stoelen zijn verbasend comfortabel… duidelijk geavanceerd ten opzichte met de voorganger, de verwarming doet het perfect, en dan het blijkt de airco werkt ook. Gelukkig constateerde m’n vrienden wel dat het chassis zoals beschreven in redelijk goede staat is. De eerste inburgeringstap is een MOT (APK), en hij faalde het prompt vanwege de bovenste ball joints (‘rotules’ of fusees). Raar want de belgische apk was nog geldig. Dan denk je dat je makkelijk aan fusees komt (en goedkoop ook…. het is maar een CX, niet?) maar dat is niet zo. Dan blijkt het dat zonder de speciale gereedschap ook niet een makkie is om dit te doen. Ik besloot maar het karwei over te laten aan iemand met meer kennis die ook als buur een MOT station heeft. £350 later had ik een apk in handen. Chris, de expert, verteld me dat de CX onderdelen situatie is aan het veranderen en de gewoone service items duur worden of schaars zijn. Ik krijg het gevoel dat DS onderdelen mischien wat gunstiger in prijs liggen wat dat betreft. Gek eigenlijk, want ik dacht de volkswijsheid was dat een CX goedkoop rijen is.

Gelukkig ging het kenteken aanvragen verbasend vlot vandaag. 7 jaar geleden een dag tijd gekost met eindeloos gewacht en chagrijnige hulp. Dit keer komen de ambtenaren je papieren bekijken terwijl je wacht. In mijn geval was alles in orde en de dame nam gewoon het hele papier stootje mee en verteld me dat ik binnen een week een engels kenteken krijg.

Ik had een af en toe brandend abs lampje op de heenweg van Belgie.Gaf me wat zorg voor de MOT, want het is een faal punt. Mischien is dat opgelost aleen al met het loskoppelen van de fusees, want momenteel schijnt het weg te zijn. Ik hoor dat de sensoren aan de wielen vaak vuil worden (weet ook dat het aan bedrading of computer kan liggen).

Ik heb wel een vraagje wat de accu betreft: ik merkte vanochtend dat de startmotor wat langzamer draaid. Gek want over het weekend had ik dit niet merkelijk. Ik lees dat je eigenlijk niet je accu moet ‘boosten’ met kabels en een tweede accu. Warom eigenlijk niet? Wat voor maatregelen zijn er om de dynamo niet te verprutsen etc.? Ik lees dat de accu eruit halen wat lastig is anders zet ik hem zo op m’n ladertje.

de glans is nog niet weg van deze acquisitie Wink

Hans Staartjes

Profiel  
 
Jelte Feenstra
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 28-09-2009

- CX 25 GTi
Gepost: 04 maart 2010 08:33 AM
  [ # 1 ]
hstaart schreef:

Ik lees dat je eigenlijk niet je accu moet ‘boosten’ met kabels en een tweede accu. Waarom eigenlijk niet? Wat voor maatregelen zijn er om de dynamo niet te verprutsen etc.?

Allereerst van harte gefeliciteerd. Veel plezier.

Wat betreft accu’s gaan er (te)veel verhalen rond die niet hard gemaakt kunnen worden. Je eigen accu en de elektronica in je auto zijn berekend op een draaiende dynamo met meer dan 14V. Dus zelfs boosten met een draaiende motor kan geen kwaad. Ook een acculader kan direct op de polen. Ik zou wel de acculader pas inschakelen als die aangesloten is.
Ik denk dat de waarschuwingen komen van de incidenten waarbij de acculader niet in orde was, een veel te hoge spanning afgaf, en daarmee (?) de elektronica verknalde. Zet geen acculader op de polen als die los zitten van de accu. De accu is je buffer die de spanning binnen de 12-14V houdt.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 maart 2010 09:50 AM
  [ # 2 ]
hstaart schreef:

Dan denk je dat je makkelijk aan fusees komt (en goedkoop ook…. het is maar een CX, niet?) maar dat is niet zo. Dan blijkt het dat zonder de speciale gereedschap ook niet een makkie is om dit te doen. Ik besloot maar het karwei over te laten aan iemand met meer kennis die ook als buur een MOT station heeft. £350 later had ik een apk in handen. Chris, de expert, verteld me dat de CX onderdelen situatie is aan het veranderen en de gewoone service items duur worden of schaars zijn. Ik krijg het gevoel dat DS onderdelen mischien wat gunstiger in prijs liggen wat dat betreft. Gek eigenlijk, want ik dacht de volkswijsheid was dat een CX goedkoop rijen is.

Tja, Hans, allereest natuurlijk van harte met de aankoop van je nieuwe wagen. Maar, hadden we je nou niet gewaarschuwd voor het bovengenoemde?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 30-12-2005

Gepost: 04 maart 2010 03:58 PM
  [ # 3 ]

Tja, Hans, allereest natuurlijk van harte met de aankoop van je nieuwe wagen. Maar, hadden we je nou niet gewaarschuwd voor het bovengenoemde?

dat zou best kunnen, maar spijt? nee. Ik denk dat de CX fans gelijk hebben. Het is een heerlijke wagen. Ik weet niet of het geval aleen is met de prestige of limousine, maar als je over de hobbels rijd dan krijg je een vertraagde waggelende reactie achterin lijkt het wel. Nogmaals, heerlijk en voor het eerst een diesel! Het onderdelen aspect komt ook wel goed denk ik. Zou wel willen weten wie er CX spul in vooraad heeft in Nederland mocht ik er zijn en wat op willen halen (heeft Chyparse ook wat onderdeeltjes? Citroville neem ik van wel).

Hans Staartjes

Profiel  
 
bonetone
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005

- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Gepost: 04 maart 2010 04:06 PM
  [ # 4 ]

Er zijn veel specialisten die onderdelen in voorraad hebben. Citroville inderdaad, garage Hydraulique in Raamsdonkveer heeft erg veel. En verder specialisten als Van der Laan, Van Bemmelen, Renard en David Overberg. Het handigste is om eerst een rondje te bellen denk ik Smile
Succes en veel plezier met je zweefmobiel.

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 04 maart 2010 04:48 PM
  [ # 5 ]

David Overberg vind je makkelijker als je zoekt naar D’Oro. En wat betreft onderdelen, denk ik dat Beau van Tres Beau in Leerdam misschien wel de grootste verzamelaar is. Een grote schuur, een grote zolder en 2 zeecontainers met onderdelen….

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Nelis Infra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009

- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Gepost: 04 maart 2010 04:53 PM
  [ # 6 ]

En de club is toch ook niet vies van een onderdeeltje of twee?

Way out in the water, see it swimming.

...en de Gehavende Groene (& de Bruikbare Blauwe)

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 04 maart 2010 05:08 PM
  [ # 7 ]

Nou, met alle respect voor ons magazijn, tegen de verzamelwoede door de jaren heen van Beau, is echt geen kruid gewassen. tongue wink En dat doet ie wat mij betreft slim. Wie in de toekomst op de onderdelen zit, heeft de mogelijkheid te repareren.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 04 maart 2010 07:17 PM
  [ # 8 ]

Hans, Gefeliciteerd! Heb je al een chauffeur geregeld om van de ruimte op de achterbank te genieten? En heb je nog een mooi plaatje van de auto?

Profiel  
 
menno cx
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 16-01-2010

- CX Limousine Turbo 2
Gepost: 04 maart 2010 08:03 PM
  [ # 9 ]

Van harte gefeliciteerd met deze CX.
Het is niet moeilijk om de accu eruit te vissen, behalve dan dat ie zo zwaar is. Ik heb er weleens een lader opgezet als ie in de winter een tijdje heeft gestaan en geen problemen ervaren. Nu koppel ik de plus af als hij langer staat, en laden is niet meer nodig. Bij vervanging heb ik indertijd een vergelijkbare qua capaciteit bij de dealer gehaald. Verder ken ik mijn limousine T2 als een degelijke, betrouwbare, comfortabele en snelle auto. Onderdelen kosten soms wat, maar lang niet zoveel als bij mijn mits.
Veel plezier!

cx limousine T2
galant/legnum

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 04 maart 2010 08:36 PM
  [ # 10 ]

Gefelicteerd en: Told you so!

Citroen!

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 04 maart 2010 09:52 PM
  [ # 11 ]

onderdelen van de CX zijn DUUR (niet zoals sm) maar toch zijn sommige dingen duurder dan toen ze nieuw verkocht werden… onderste motorsteunen, injectoren brandstofpompen,cillinderkoppen, intercooler al die dingen beginnen schaars te worden beginnen echt wel geld te kosten, op dat vlak heb je citron pieces die bijna alles leveren. De CX basis is een equivalent voor de cx maar ze kennen hun prijzen ook….

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 maart 2010 09:53 PM
  [ # 12 ]
Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 04 maart 2010 09:54 PM
  [ # 13 ]

ps heb je fotos van je belgische aanwinst ? ik wist niet dat er in belgië nog een limousine te koop stond…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 05 maart 2010 12:03 AM
  [ # 14 ]
hstaart schreef:

Gek eigenlijk, want ik dacht de volkswijsheid was dat een CX goedkoop rijen is.

Welk volk heeft je dat wijsgemaakt? haha

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 05 maart 2010 10:07 AM
  [ # 15 ]

Persoonlijk vind ik een CX niet bepaald goedkoop om te rijden, maar ook niet echt duur, ook niet wat betreft onderdelen. Het is maar wat je gewend bent en waarmee je het vergelijkt. Ik denk kosten noch moeite hebben gespaard en heb wel ‘ns gekeken hoe het uitkomt. Mijn CX staat er nu in een nagenoeg perfecte staat bij en is ongeveer net zo duur uitgekomen als een niet al te oude tweedehands Golf met wat luxe. Wat betreft onderhoud vergelijk ik het met mijn Volvo. En dan is de CX denk ik wel wat minder duur. Het punt is, dat de aanschaf van een paar duizend euro de verwachting schept, dat de CX een echt goedkope auto is. En dat is ook weer niet zo.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook