V6 vraagjes
JoostXM
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 23-03-2007

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI
Gepost: 06 maart 2010 09:37 AM

Hallo,

- De digitale airco van een V6 uit 1996 reageert niet meer op de aanjager (pijltje omhoog en omlaag) maar blijft ‘vol’ aanstaan. Je kan wel temp. veranderen of airco aan of uit zetten. Kent iemand dit probleem en hoe op te lossen?
- de bedieningsknoppen van de ramen LV werken niet meer. Is dit meestal een kapotte schakelaar (werken beiden niet meer) of eerder een bekabelingsprobleem?
- Een V6 uit 1996 VSX is dit de 24v of werden er toen ook nog 12v op de markt geleverd? Is mij niet geheel duidelijk geworden volgens mij werd de 24v vanaf 1994 geleverd maar weet niet of de 12v toen niet meer leverbaar werd.
- En wat vinden jullie een goede richtprijs voor dit model V6 VXS automaat (1996) met 2 ton op de teller in goede staat met 1 jaar APK.

Bedankt alvast voor de antwoorden.

Zwevend in zwarte C6 2.7 HDI (2006)

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 06 maart 2010 11:07 AM
  [ # 1 ]

In juni 1997, modeljaar 1998, is de nieuwe 24V V6 geintroduceerd. Voor die tijd waren er 12v en 24v V6 motoren. De 12v met 170pk en de 24v met 200pk. De VSX is tot juni 1997 alleen geleverd als 12v.

De automaat is tot juni 1997 altijd een 12v. Let overigens op de staat van de automaat! Bij 200K is het vaak einde oefening als de ATF olie niet elke beurt is ververst

Als het el. raam linksvoor niet meer werkt dan kan dit in theorie de schakelaar zijn. De praktijk wijst echter uit dat het vaak de kabel is die is gebroken, omdat dit een zwak punt is. Ben je handig, dan kun je de kabel vervangen. Als j pech hebt moet er een duur nieuw meachaniek in.

Het airco probleem zouin veel dingen kunnen zitten, het kan een kapot airco paneel zijn, maar ook de zekering onder de motorkap en de kachelmotor zijn verdacht. De zekering is eigenlijk te ligt uitgevoerd en hierdoor smelt ie in de houder. Het omleiden van de zekering met een losse houder en een nieuwe 40A zekering doet wonderen. Het dispplay is eenvoudig te vervangen, maar wel duur. De kachelmotor is te doen.

Het is lastig te zeggen wat een dergelijek auto moet opleveren. Ik zou 2000 euro wel de max vinden, mede vanwege de gebreken, maar 1500 euro komt eerst.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 06 maart 2010 11:11 AM
  [ # 2 ]

Hoi Joost,

Ik heb mijn VSX V6 uit 1996 vorig jaar verkocht voor €1650 plus een volle tank benzine. Deze had zo uit mijn hoofd rond de 250k op de teller. Van buiten was hij lang niet perfect, maar wel met een volledige onderhoudsgeschiedenis.

Het grote voordeel van een 12 klepper is dat er diravi op zit en een ketting ipv een riem Wink

Voordeel van de 24 klepper is dat ie zuiniger is en meer vermogen heeft.

Doet de bedieningsknop van de bijrijder het?

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 14-09-2006

- ID/DS DSuper
Gepost: 06 maart 2010 11:49 AM
  [ # 3 ]

Als in de bestuurdersdeur beide knoppen niet meer werken, maar het raam aan de bijrijderskant nog wel werkt via de knop in de bijrijdersdeur; zou ik als eerste zoeken naar een draadprobleem in/naar je bestuurdersdeur. Als alleen bestuurdersraam niet meer werkt, is het staalkabeltjes meteen verdacht. Als je handig bent is idd alleen het kabeltje te vervangen. Veel makkelijker is om voor een paar tientjes een 2e handse aandrijving te regelen, en die er in z’n geheel in te zetten.

Je airco komt niet door de (eenvoudig te herstellen) zekering onder de motorkap; dan zou ie helemaal niks meer doen (ook geen lichtjes meer op het paneel). Dus dat is wat meer zoekwerk. Als je wel het aantal lampjes van de blaaskracht kunt veranderen, zou ik de ventilorunit (onder handschoenenkastje)als eerste verdenken, (maar dat kan ik fout hebben).

Prijs: minstens €100.000,- (mijne gaat over een paar maanden namelijk ook weg, moet de prijs een beetje opdrijven he..  Wink

Profiel  
 
JoostXM
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 23-03-2007

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI
Gepost: 06 maart 2010 11:54 AM
  [ # 4 ]

Hoi Bedankt tot zo ver voor de antwoorden.

Mbt de bedieningsknop van de bijrijder werkt wel gewoon (RV) en raam gaat probleemloos open echter de beiden knoppen LV dus niet.

Mbt de airco enige verduidelijking: het schermpje met temperatuur werkt gewoon blaast ook echter alleen de snelheid van de aanjager valt dit niet minderen (staat nu maximaal) dus het gehele paneel werkt en airco blaast ook alleen paneel reageert niet op knoppen /\ en \/.

Zwevend in zwarte C6 2.7 HDI (2006)

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 06 maart 2010 12:17 PM
  [ # 5 ]
FerryV schreef:

Je airco komt niet door de (eenvoudig te herstellen) zekering onder de motorkap; dan zou ie helemaal niks meer doen (ook geen lichtjes meer op het paneel).

Toch zou ik die zekeringsvoetjes maar eens controleren van de zekering onder de motorkap. door het inbranden wordt de weerstand groter waardoor er minder stroom “vloeit”. Vaak is dit net voldoende om alleen de aansturing te regelen maar te weining om het display te laten branden. (en dan spreek ik uit eigen ervaring…........... red face ).waneer je een beetje over het forum snuffelt lees je dat de meeste haperingen te maken hebben met deze zekering…....

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 06 maart 2010 12:56 PM
  [ # 6 ]

Dat raamhefprobleem is al vaak aan de orde geweest. Zoeken op raammechanisme. Type II heeft een mechanisme dat inferieur is aan het oude uit Type I. De one-touch electronica zit aan het motorhuis vast. Ik heb er al drie kunnen weggooien omdat daar binnen ergens iets is doorgebrand of zo.
Op de sloop is Type II dan ook duur en moeilijk te vinden.
Type I is veel robuuster, past zonder meer in het gatenpatroon en heeft een los one-touch kastje. Bovendien op de sloop goed te vinden voor enkele tientjes.
De bedrading vergt enige aanpassing maar daar is goed uit te komen. Het one-touch kastje in een plastic zakje met de opening naar beneden vastzetten zodat het niet nat kan worden.

Ik heb een werkend aircopaneel en een werkende aanjager op de plank.
Als de beruchte Zekering 1 (30A) in het kastje achter de linkerkoplamp het doet zou het kunnen zijn dat de regelunit op de aanjager niet meer regelt. Aanjagers zijn goed te vinden. Of type I en II uitwisselbaar zijn weet ik niet.

Prijs? Een strakke VSX ‘96 en 2 ton zonder leer met alles werkend en een goed schakelende automaat zal de 3.500 niet halen. 2.000 lijkt mij goedkoop, ook een beetje afhankelijk van de toeters en bellen (radiobediening op het stuur, cruise control).

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook