Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Okee, lambdasensor was het niet volgens de Lexia. Die gaf gewone waarden aan.
Auto vandaag dus opgehaald bij de garage, en het lijkt nog weer iets erger dan voorheen. Bij het starten viel ie bijna uit. Da’s dus niet handig. Meteen weer teruggereden, motorkap open. Daarbij werd opgemerkt dat er een sissend geluid uit het vooronder kwam.
Bij even vol gas geven werd het een harder zuiggeluid.
Valse lucht dus? Ik vond 2 vacuumaansluiting op het spruitstuk, eentje naar de benzinedrukregelaar en eentje afgedopt. Beiden waren duidelijk luchtdicht.
Zitten er meer onderdrukaansluitingen op het spruitstuk?
Het sisgeluid komt van linksboven (passagierskant dus) op het spruitstuk als je voor de auto naar het motorruim kijkt.
Iemand enig idee, voordat ik het hele spruitstuk er af schroef?
He Hoi,
Heb ook een 2.0i 16v. Ik herken de klachten die je aangeeft, bij het intrappen van de koppeling en staionair lopen af en toe heel laag in de toeren en heen en weer pingelen (qua toeren). Heb je al een oplossing gevonden? Mijn garage heeft er al eens een keer naar gekeken en de injectie ruimer afgesteld. Dit heeft ongeveer een half jaar geholpen, nu beginnen de klachten weer terug te komen…. balen.Zit erover te denken om de map sensor te laten vervangen, is dat een dure grap?
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Een nieuwe MAP-sensor is 120 euro, tweedehands kostte me 25 euro. Ik heb nog steeds dezelfde problemen als de motor koud is en ben al enkele honderden euro’s lichter.
MAP-sensor is nu weer vervangen voor een echte nieuwe, want de 2dehandse gaf ook verkeerde waarden aan. Spruitstuk bleek toch niet lek te zijn. Nu blijft toch nog de lambdasensor over, want die ‘reageerde wat traag’ volgens de garage.
Als de motor warm is heb ik momenteel geen problemen meer, dan valt ie goed terug naar z’n stationair.
Hij is afgelopen maandag bij de garage geweest en ze hebben de stappenmotor schoongemaakt. Het probleem lijkt nu verholpen. Vooralsnog lijkt het (stationaire) toerental stabiel. vrgr.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
De lambdasensor lijkt mij niet het probleem, die doet immers niets als de boel koud is. Traag worden ze als ze ouder zijn. Als je motor warm is zou je dat kunnen gaan merken. Anders laat je hem eens lopen met de stekker los. Valse lucht kan hele vreemde dingen veroorzaken natuurlijk. Ik zou daar verder naar zoeken. Een bus remmenreiniger doet wonderen. Overal op spuiten met draaiende motor, en aan het toerental hoor je als je goed zit. Hoe zien de bougies eruit?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Hoi allemaal,
mijn xantia break 2.0 16v 240.000 km heeft precies hetzelfde gedrag,
vaag stationair toerental en jojo-en tussen 500 en 1000 toeren.
Gisteren stappenmotor en gasklephuis schoongemaakt,
ECU gereset en toen was alles rustig. Ik blij.
Vandaag een ritje gemaakt en weer dezelfde ellende!
Stappenmotor weer gedemonteerd en nog eens flink doorsgespoten met remmenreiniger en weer gemonteerd.
Loopt ie weer prima.
Ben benieuwd wat ie morgen weer doet….
Ed.
Hoi allemaal,
ik rijdt nu al weer een weekje rond maar het blijft knudde.
Als ie koud is loopt ie prima,
als ie warm is dan wisselt het stationair toerental tussen de 500 en 1000 toeren.
Vaak slaat ie af als ik hem uit laat lopen voor het stoplicht.
Iemand een idee?
Graag jullie mening.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Lambda sonde? trek hem anders los en rij een stuk. Heb je het meteen uitgesloten.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Hoi,
bedankt voor je reactie.
Ik heb vanmiddag al even onder de auto gelegen om te kijken.
Aan de lambda sonde zelf lijkt geen stekker te zitten,
waar zal ik hem lostrekken?
De lambda sonde zit bij mij bovenop de voorkant van de katalysator, klopt dit?
Als ik hem los trek, wat voor invloed zal dit moeten hebben op het motorgedrag?
Alvast bedankt,
Ed.
Beste lotgenoten,
Hier hetzelfde geklungel met een ‘98 1,8 16v benzine/gas… Uitlezen van het geheugen: “luchtdruksonde sluiting”
Dat is dan de map sensor neem ik aan? Kan iemand vertellen waar dat ding precies zit? Er zitten verschillende stekkers op het gasklephuis, hoe herken ik die map sensor? En waarom gaat het motormanagementlampje niet branden bij deze storing?
En kun je het storingsgeheugen van een Xantia ook zelf uitlezen zoals je dat bij een XM doet met een schakelaar op de diagnosestekker?
grt Vincent
De map sensor zit onderop je inlaatspruitstuk. Niet echt een handige plek, maar hij is prima zelf te vervangen.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Hoe groot, wat voor vorm/kleur? Op de XM is het ongeveer 2x3x6cm, maar dat is een los geval met een vacuumslang. Is er geen plaatje van?
Nummer 5 is de mapsensor. Je kan er bij door je luchtfilterbak en eventueel gasklephuis te demonteren, of als je geen airco hebt van onderen.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Bedankt voor de moeite! Dat wordt even zoeken op de sloop. Nieuw 125 euro, klopt dat?
grt Vincent
Dat kan veel goedkoper. De Brezan kan hem ook leveren. Kost daar geloof ik maar 5 tientjes.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005