


























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Nee, serie 1 is een heel ander systeem. Die heeft maar drie standen die met aarde worden bedient bij de hendel.
Edit: bediend.


Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 22-03-2009
- CX GTi 25 (automaat)
- ID/DS DS23 Pallas
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- Panhard Dyna X
- Overig Peugeot P4 pick-up
- C4 (1928-1932) C4F pick-up
aha dan zullen we dat maar eens los halen bedankt!


Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006
- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Dankzij alle tips is het me gelukt. Ik heb de aluminiumplaat met transitor vervangen door een ander exemplaar en nu doet de aanjager het weer als vanouds.
Mooie foto van de transistor. Bij mij was die laatst kapot, en net al vervangen. De kleuren van de stekkers zitten bij mij net andersom, maakt dat uit, als de stroom andersom loopt?
Citroën CX, verder nix..





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Ja,
transistor hebben 3 aansluitingen die alle verschillend zijn, dit type heeft 2 pootjes en de derde aansluiting is de behuizing . Het is dus belangrijk het zo aan te sluiten als het bij jouw zat !!
Mogelijk heb jij misschien een ander type transistor waardoor de aansluiting verschilt.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Ik heb hetzelfde probleem: in september vervangen en nu weer kapot. Vorige week een ander gehaald maar de blower wil nog steeds alleen maar voluit. De stekkers omwisselen kan overigens niet want de aansluitingen voor de kabelschoentjes hebben een verschillende breedte. Ik heb ook al even gekeken naar de regelknop en de schuifweerstand en deze even met contactspray ingespoten maar dat hielp niet. Heeft iemand een idee of en hoe je de transistor en de aansluitende draden kan doormeten?


Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006
- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Het probleem dat de blower het alleen in de hoogste stand doet kan ook ontstaan als het relais dat achter de asbak zit niet goed meer is.
Bedankt voor deze tip! Ik wist niet dat deze bestond en ga vanavond meteen even kijken.
<flauw modus aan> eigenlijk best lastig, als de blower alleen in de hoogste stand werkt;
in de hoogste stand kan je niet zo hard rijden ... <flauwe modus uit>
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Wat een supertip Bart! Even de asbak eruit en een tik met een schroevendraaier op een zwarte doos die dan wel het relais zal zijn en ja hoor: de blower ging zacht ruisen. Ik zal eens kijken of ik het relais open kan maken en de contactjes kan reinigen.
Wat is dit toch een superforum!
Helaas kan ik niet naar Hedel komen; ik zou er graag bij willen zijn.





Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Hallo, heb dit probleem ook al meer dan eens gehad. Alleen bij mij is de volgorde veranderd.
Als ik de fan op 3 zet (hoogste stand) dan gaat hij naar standje 1 en als ik hem in 1 zet gaat hij naar 3.
Maargoed hij doet het
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Lijkt me een kwestie van 2 stekkertjes van plaats verwisseld. Zoiets…
Heb inmiddels het relais eruit. Was nog een behoorlijke klus omdat er onder de asbak ook nog een module van het bij mij ingebouwde Texalarm zit met tig draden. Door ook de zijkant van de tunnelconsole te verwijderen (zit maar met een paar schroeven en het dashboardkasje had ik nog niet teruggeplaatst) kon ik er redelijk bij. Als je de dradenwarboel ziet verbaas je je dat alles normaalgesproken werkt. Het relais zit onder de module die de kachelwarmte regelt.
Ik weet nu echt zeker dat het relais kapot is want als ik de stekker eraf haal en met de hand snel op de contacten plaats en er weer af haal reageert de blower wel op halve snelheid.
Nu een nieuw relais vinden. Weet iemand of ieder 5-polig relais geschikt is??
Even bij de automaterialenzaak op de hoek een 5-polig relais gehaald voor 4,75 en ja hoor: de blower doet het weer perfect!
LeNez schreef:aha dan zullen we dat maar eens los halen bedankt!
Blower Serie-Deux repareren is nu geen probleem meer met al de forumhulp. Heeft iemand nog een foto hoe te werk te gaan bij Serie-Un. Helaas is ook mijn blower in deze laatste wintermaand voluit gegaan.