Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bout echt vlak afzagen, dan goed centeren, dan beginnen met een klein boortje en vervolgens steeds iets groter. Goed scherpe boren, laag toerental (boor laten snijden). Boor koelen (snijolie gebruiken, anders motorolie of iets dergelijks).
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Foto van de afgebroken bout aub! Misschien heb ik nog wel een truc, maar dan moet je me even laten zien wat en waar het zit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Thanks Driverd! Wat is het grootste diam dat ik mag gebruiken zonder schroefdraad te beschadigen?
Bestaat er een tool om haaks te boren of in center ?
@ waterman, hier is de foto :
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ok, daar zit nog wel een lekker eindje draad op. Ik zou het volgende doen: Afzagen op 2 cm boven het blok, dus nog niet vlak op het blok. Nu met de hamer een lekker tik op de stomp geven die uitsteekt. Daarna een goede moer op het stompje lassen. GOED lassen, dan word het overgebleven stuk namelijk ook goed heet. 90% kans dat je hem dan wél loskrijgt! Succes!
Ps, in welke regio zit je?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoi waterman, sorry for the misunderstanding!
het is het klein ‘stompje’ links onder op de foto, links van de grote tapeind
het steekt zo’n 4 à 5mm boven het blok uit
ik zit in antwerpen, moed zakte me echt in de schoenen vandaag.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
O fuck… Ok, eigenlijk geldt hetzelfde: Geef een flinke klap op het afgebroken stuk en las er met HOOG vermogen een flinke moer op. Zorg er voor dat jouw lasapparaat ( ik hoop dat het een mig/mag is??) lekker hoog staat. Dat afgebroken stuk moet flink heet worden namelijk, dan lost de roest namelijk op!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
wat ik wel eens doe:
slijp bout vlak af op blok (nadat je er eerst een goede klap op gegeven hebt)
een goede centerpunt geven
een gat van 6.4 / 6.5 boren en dan een imbusdop van 6 er in slaan
voorzichtig los draaien!
er zijn een setjes van ridgid en die werken op het zelfde principe
succes
gr Mark
Ik heb een Mig/Mag lasapparaat. Heb ook geprobeerd met lasbaget, stroom van 125amps door da ding gejaagd.
Ik ga het nog een paar keer proberen maar dan boor ik da ding uit gewoon uit.
Ik heb boren gevonden van Chroom-Nikkel. Zoek nu nog een goed tool om mooi te centreren.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Heeft er iemand al ervaring met schroefdraad reparatie met helicoils voor de kopbouten ?
Is dit te doen ?
Mag helicoil hiervoor gebruikt worden namelijk ?
Gat 1 met het uitboren, zal ik waarschijnlijk de oorspronkelijk schroefdraad kunnen gebruiken.
2de gaval, waar de grote tapeind uitsteekt ( reparatie op zijn ‘frans’), wil ik graag terug brengen naar M10. Kan hiervoor helicoil gebruikt worden ?
Weet iemand de spoed van buiten van de M10 kopbouten ?
Ik heb inmiddels enkele antwoorden gevonden :
- boordiameter voor een M10schroefdraad is, 8.5mm ( speod van 1.5mm )
- boordiameter voor een M10 helicoil insert, is 11.95 tot 12.50mm ( spoed 1.5mm )
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Jk heb twee kopbouten uit geboord en dezelfde schroefdraad gebruikt.
Goed centreren met een klein boor beginnen zodat je nog iets kan bij sturen(niet te klein in verband met breken dan kan je ze niet meer uit boren).
De kopbouten zijn niet van gehard staal, boren gaat dus makkelijk boren tot de tap maat als je niet goed in het midden zit iets kleiner,met de tap draai je dan de rest er wel uit.
Ik kon bij de club geen originele bouten meer krijgen,maar cx bouten passen ook zijn alleen ongeveer 2mm langer succ
Klaas-Jan
Heren,
ik ben getuige van de geweldige las truuc! Iedereen bedankt!
het is werkelijk de meest effectieve oplossing, ook al lijken de eerste pogingen niet te lukken.
Je moet gewoon blijven proberen! Hier het resultaat van 7 à 8 laspogingen.
Ik kan wel enkele tips geven : las een zo groot mogelijke moer op zodat je een groot moment kunt uitoefenen en veel warmte naar de bout kan.
Ik heb eerst een dikke rondel over het stomp gelegd, vastgelast en dan een grote moer erop.
( dopsleutel 30! ) er kwam beweging in, maar toen brak telkens de bout af. Na 4 pogingen, kwam de bout eruit.
De opbouw kan beginnen!
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Jij geeft ook niet gauw op!! Mooi gedaan!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
jantje1948 schreef:Jij geeft ook niet gauw op!! Mooi gedaan!
Opgeven is voor mietjes.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:jantje1948 schreef:Jij geeft ook niet gauw op!! Mooi gedaan!
Opgeven is voor mietjes.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste