1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Overweging; C4 Grand Picasso 1.6 HDI
KiloKilo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 07-03-2010

Gepost: 07 maart 2010 02:53 PM

Bij het zien van een van de oudere afleveringen van Fifth Gear zagen we dat een Citroën C4 Grand Picasso best goed aansloot op hetgeen wij zochten. Wij hebben eerder al gekeken naar een occasie Renault Grand Espace. Een zeer mooie wagen. Maar die had een 3.0 DCI motor waarvan ons werd aangeraden vanaf te blijven. Als optie zei men dat wij beter naar de 2.0 DCI konden kijken. Nu is het lastig om die wagen met een 2.0 DCI motor te vinden en full option. Ook hadden wij het gevoel dat een 2.0 DCI motor te klein zou zijn voor zo’n grote (zware) wagen.
Maar in verband met de waarschuwing van de 3.0 motor zijn wij dus verder gaan kijken. Nu hebben wij een C4 Grand Picasso occasie gevonden. Een pak kleiner dan een Grand Espace maar nog altijd zeer interessant. Eerste gedachte zou zijn de 2.0 HDI te vinden, maar wij kwamen een 1.6 HDI tegen. Zeer compleet en met automaat. Nu is dat wel fijn met de wegentaks en de BIV , maar is die motor wel krachtig genoeg voor zo’n wagen en zijn er problemen bekend met dit model.

Alvast bedankt voor jullie mening.

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 07 maart 2010 03:18 PM
  [ # 1 ]

Problemen zijn er zeker. Net zoals alle nieuwe modellen had ook de C4P last van een aantal kinderziekten.
Problemen waar ik nu spontaan aan denk waren problemen met de turbo bij de 1.6HDI, en de robotbak in het algemeen. Met koppelingsproblemen en problemen met de druklager.
Dus ik weet niet uit welk jaar je een auto op het oog hebt, maar de latere versies hebben er blijkbaar minder of geen last van. Want ook het draadje over deze problemen is hier in stille dood gestorven.
Of de 1.6HDI genoeg is, hangt wat af van je rijstijl. Maak eens rustig een testrit en je zal het dan wel merken.
Verder een van de best rijdende compacte monovulume’s die op de markt zijn (samen met de nieuws scenic).

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
KiloKilo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 07-03-2010

Gepost: 07 maart 2010 04:15 PM
  [ # 2 ]

De wagen is van 11/2007 met net iets meer dan 40k. Niet dat ik een snelle rijstijl heb, dan zou ik denk ik niet gaan voor een monovolume met automaat. Maar het moet niet zo zijn dat wanneer je gas geeft de wagen eigenlijk niet van zijn plek komt. Helemaal in Duitsland wanneer je moet inhalen is het wel fijn dat de wagen reageert wanneer je dat nodig hebt. Een testrit zouden we zeker moeten doen, maar de wagen staat aan de andere kant van het land.

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 07 maart 2010 08:22 PM
  [ # 3 ]

Ik rijd nu drie jaar met de 1.6 HDI met EB6V en de meeste kilometers daarvan maak ik op de snelweg. De auto is natuurlijk geen sprinter, maar zeker ook niet traag. Een tussenaccelleratie is prima te doen op de snelweg. Ik vind zelfs dat hij erg netjes en vlot oppakt.

Profiel  
 
KiloKilo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 07-03-2010

Gepost: 07 maart 2010 08:53 PM
  [ # 4 ]

EB6V zegt mij niet zo veel, maar wel fijn om te horen van iemand die er dagelijks in rijdt. Nu zijn er aan iedere wagen negatieve dingen.
Wat, in uw mening, hadden ze beter kunnen doen aan deze wagen?

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 07 maart 2010 09:03 PM
  [ # 5 ]

EB6V is de gerobotiseerde 6-bak die erin zit. De 1.6 HDI wordt zover ik weet niet geleverd met een volautomaat, maar alleen met handbak of EB6V. (EB6V = Electronisch Bediende 6 Versnellingsbak)

Wat hadden ze beter kunnen doen…. Er zijn altijd kleine dingetjes, maar ik ben tot nu toe eigenlijk nog niets tegengekomen dat ik onoverkomelijk vind. Je hebt ruimte, veel veel licht om je heen, een opgeruimd dashboard, een functionele inrichting en een naar mijn mening zeer comfortabel rijgedrag. Ik vind het een heerlijke reiswagen.

Profiel  
 
KiloKilo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 07-03-2010

Gepost: 07 maart 2010 09:12 PM
  [ # 6 ]

Tja, in de advertentie staat gewoon automatisch.

En de wagen heeft ook enkel pedalen gelijk een automaat, de hendel geeft de mogelijkheid; R,N,A,M

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 07 maart 2010 09:20 PM
  [ # 7 ]

Die EBV6 is op zich niet slecht, erg aangenaam bij een normale rijstijl en past prima bij de wagen.
Het is toch aangenamer dan een manuele versnellingsbak, was toch effe wennen toen ik terug in een handgeschakelde wagen stapte. En het heeft enkele duizenden km geduurd eer ik er mij niet meer aan ergerde om het zo te stellen.
Probleem is alleen dat die bak niet het toppunt is van betrouwbaarheid. De ene heeft er last van de andere niet. Maar als je er last van krijgt is het een dure grap.
Alleen daarvoor zou ik persoonlijk voor de manuele versnellingsbak kiezen als ik me morgen een nieuwe C4P zou kopen.
Andere nadelen, niet echt. Buiten wat kleinigheden, en typische kenmerken voor dat type wagen.
Erg goed comfort, erg aangename zit, goede stoelen, veel licht, stil,... dus als je een goede wagen zoekt die rust geeft zit je wel goed.
Nadelen zijn het iets minder sportieve weggedrag, en toch vrij vroeg opkomen van onderstuur ivm bvb een C4 of C5. Zijwindgevoeliger, soms springerige ophanging achter op dwarsnaden,...
Maar algemeen een erg goede wagen dus.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 08 maart 2010 10:22 AM
  [ # 8 ]

Ook wij hebben de 1.6HDI met EB6V, motorisch hebben we geen klagen gehad, op gebied van de versnellingsbak is er wel een probleem geweest, maar niet de druklager, alle lagers zijn toen vervangen in de versnellingsbak uit voorzorg volgens de garagist van toen, volgens een andere garagist niet.
De druklagerproblemen van de EB6V kwamen vooral voor bij de 2.0HDI (vermoedelijk omdat deze teveel kracht zet), maar ook wel eens bij de 1.6HDI, ik heb daar ooit hier een poll over opgezet.
Mogelijk zijn de problemen met de druklager ook de reden waarom een nieuwe 1.6HDI en 2.0HDI in de GC4P geknepen zijn tot 200nm trekkracht (ipv 240nm bij de 1.6HDI (en boost in 2 en 3 dacht ik, van 260nm)).

Verder hebben wij nog kleinere problemen gehad, niet motorisch, maar die zijn niet afhankelijk van welke motor je kiest. Als ik terug zou kiezen, en het moet een citroen zijn, kies ik voor manueel.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
Max BrainBox
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 29-09-2009

Gepost: 08 maart 2010 05:22 PM
  [ # 9 ]

Ook ik heb de 1.6 HDI met EBV6, hij wordt nu één jaar en ik heb me mijn keuze nog geen seconde beklaagd.

Er is voldoende power en je mag deze wagen zelfs sportief noemen (in dit gamma uiteraard). Op vakantie met 4 of vijf personen, kofferruimte tot het dak zwaar geladen en bergop geeft hij sommige - en veel gerenommeerder - wagens het nakijken.

Voeg daarbij het comfort, de stilte, het lage verbruik en je weet voldoende.

Mark

2 x BX, 2 x Xantia, 2 x C4 Picasso—> 6 x gelukkig

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 08 maart 2010 05:34 PM
  [ # 10 ]
KiloKilo schreef:

Tja, in de advertentie staat gewoon automatisch.

En de wagen heeft ook enkel pedalen gelijk een automaat, de hendel geeft de mogelijkheid; R,N,A,M

Dat bewijst dus dat het om een robobak gaat. Een volautomaat heeft immers een P-stand. Wink
(De letter die je dan terugvindt zijn: P,R,N,D,M)

Profiel  
 
Sparks
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 21-09-2007

- (Grand) C4 Picasso BlueHDi 120 S&S
Gepost: 09 maart 2010 10:19 AM
  [ # 11 ]

Om alle euforie over de EB6V even te temperen. Als je gewend ben om met een volautomaat te rijden is deze robotbak een ramp. Je wordt geacht om op het moment dat je MOET (let wel niet kan) overschakelen je gas los te laten op dezelfde manier alsof je in een schakelbak rijdt. Zo schakelt de auto soepeltjes over naar een hogere versnelling. Als je zoals in een automaat gewoon doortrapt houdt de auto gewoon in en gezien je dat niet verwacht schiet je met je hoofd naar voren. Eigenlijk hetzelfde effect alsof je naast de bestuurder zit.

Profiel  
 
Max BrainBox
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 29-09-2009

Gepost: 09 maart 2010 12:40 PM
  [ # 12 ]

Dat is ook wel lichtjes overdreven…

Ik geef zoveel gas als ik snel wil optrekken en laat mijn voet zo staan, ook met de resume functie van de cruise control gebeurt dat zo en het schakelen van de EBV6 is zeer zacht en geleidelijk. Tenzij je volgas geeft, want dan wordt de schakeltijd nog maar half zo lang (0.4 ipv 0.8 seconden).

Maar ik geef wel toe dat de volautomaat het neusje van de zalm is qua rijcomfort.

2 x BX, 2 x Xantia, 2 x C4 Picasso—> 6 x gelukkig

Profiel  
 
Max BrainBox
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 29-09-2009

Gepost: 09 maart 2010 12:40 PM
  [ # 13 ]

Dat is ook wel lichtjes overdreven…

Ik geef zoveel gas als ik snel wil optrekken en laat mijn voet zo staan, ook met de resume functie van de cruise control gebeurt dat zo en het schakelen van de EBV6 is zeer zacht en geleidelijk. Tenzij je volgas geeft, want dan wordt de schakeltijd nog maar half zo lang (0.4 ipv 0.8 seconden).

Maar ik geef wel toe dat de volautomaat het neusje van de zalm is qua rijcomfort.

2 x BX, 2 x Xantia, 2 x C4 Picasso—> 6 x gelukkig

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 09 maart 2010 02:57 PM
  [ # 14 ]
Sparks schreef:

Om alle euforie over de EB6V even te temperen. Als je gewend ben om met een volautomaat te rijden is deze robotbak een ramp. Je wordt geacht om op het moment dat je MOET (let wel niet kan) overschakelen je gas los te laten op dezelfde manier alsof je in een schakelbak rijdt. Zo schakelt de auto soepeltjes over naar een hogere versnelling. Als je zoals in een automaat gewoon doortrapt houdt de auto gewoon in en gezien je dat niet verwacht schiet je met je hoofd naar voren. Eigenlijk hetzelfde effect alsof je naast de bestuurder zit.

Die ervaring had ik anders niet toen ik eens een stukje in die van Tilanus stuurde…

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 09 maart 2010 07:44 PM
  [ # 15 ]

Valt allemaal wel meer hoor. Bij gewoon rustig rijden en meevolgen met de stroom van het verkeer gaat dat best zacht. Ja je voelt het wel een heel klein beetje. Maar als je er niet op let is het niet echt voelbaar, laat staan dat het stoort.
Eens je het gas dieper indruk voel je meer schokjes, maar dan nog blijft het erg binnen de perken.
Vooral filerijden was een groot probleem bij mij.
Maar desondanks mis is men picasso soms toch :p

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook