Kortom: jij raadt de manier van op de site van Roel Timmersma aan. (Hier dus)
Heb ik ook nog wel een dopje nodig om de moer van de aandrijfas los te halen. Dop 35 als ik het goed heb (?).
Kortom:
i) dop 35 + hefboom
ii) fuseevork
iii) bankvijs
iv) drevels (zijn soort pinnetjes waar je met een hamer op kan slaan, toch?)
Op de manier van Timmersma wordt er wel gelast, is dit omdat hij de fuseekogel met een bijtel heeft los gehaald en daarmee iets vernield heeft?
Nogmaals sorry voor de vele vragen. Maar zou het zéér vervelend vinden dat ik omwille van een slechte voorbereiding (en ongepast gereedschap) de BX een lange tijd aan de kant moet laten staan.
In mijn Haynes staat de hele procedure op pagina 240 en 241.
Het speciaal gereedschap om de fusee kogel uit de naaf te
draaien is citroen 7103T.
Omdat ik dit stuk gereedschap ( nog) niet heb volg ik een variant
op de Timersma methode.
Remklauw en schijf haal ik er af voor wat extra ruimte , verder
laat ik alles zitten en begin met het losbeuken van de fusee
gebruik een zware hamer en een lange stompe beitel
Soms is hitte nodig om het borgmiddel week te maken.
Als de fusee los is de 18 mm moer losdraaien en met de trekker de
fusee uit de draagarm persen
Nieuwe fusee er met borgmiddel inzetten vastslaan met de beitel
en als borging het randje in de uitsparing van de naaf slaan
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Natuurlijk heb je een dop nodig om de aandrijfas los te halen. Een speciale dop voor de fuseekogel is ook zeer wenselijk, maar als je die niet hebt kan je het klusje wel klaren.
En een drevel is inderdaad wat je zegt, het best kan je een setje verschillende diktes hebben.
Eveneens ben ik tevens ook.
Ik heb advies gekregen van mijn garagist over hoe het moet. Maar ga er vrijdag even langs rijden en hopen dat hij even tijd heeft om samen met mij te kijken .
Rook:
Maar hopsakee, weer een mogelijk probleempje bij op het lijstje. Gisteren reed ik naar huis en toen ik voor het rode licht stond zweerde ik dat ik rook uit de motorkap zag komen (links voor). Nog even verder gereden want er was geen pechtstrook (en zat met volk in de auto) maar bij het volgende licht wéér dat idee. Inclusief verbrande geur. Raar dus.
Eerste plek waar ik kon opzij gaan staan, motorkap ontgrendeld en PANIEK. Ik kreeg het even, de rook kwam namelijk uit de regio ‘automaat’ :S . Wat verder onderzoeken stelde met toch een béétje gerust maar niet veel.
De rook was dus afkomstig van de linker-rem. Die rookte nogal hard. Na het demonteren van het wiel (en net deze week ligt mijn stofjas en werkbroek in de was… zat ik daar met mijn goede kleren) zag ik wel dat het handrem systeem niet vastzat. Voor de rest zag ik er weinig speciaal aan dus de laatste 5km maar rustig naar huis gereden.
Thuis aangekomen, auto opgekrikt, wielen eronder uit gehaald en geinspecteerd. Nu kan ik beide schijven met de hand (warm warm !!) draaien (zonder veel weerstand) en als ik de handrem aantrek niet meer, lijkt me dus wel in orde.
Vrijdag moet ik in elk geval 60km naar huis dus kan ik meteen eens bekijken of hij weer rookt of niet en of het misschien gewoon een raar occasioneel geval is.
Klokkenspel:
Ben dan zondag (in die storm ja ::) ) ook nog een GTI klokkenspel gaan ophalen bij Oudelut. Was op het laatste nippertje maar kon er toch terecht. De BX heeft wederom heerlijk gereden
Thuis met wat polijstmiddel het glaasje weer opgepoetst, al wat lampjes vervangen (tot nu toe 2 kapotte, dus het heeft geloond) en begonnen met de kilometerstand juist te zetten. Máár omdat er 60K bij moet en mijn boormachine maar ‘210km/u’ kan ga ik het toch maar eens openvijzen en kijken of ik het handmatig kan. Heb geen zin om tig uur met een boormachine in de handen te zitten . Maar komt wel goed. Sensor voor de KVS heb ik al liggen, en in mijn carterpan zit reeds een afgeknipte olievoeler… komt dus in orde (als ik aan de elektriciteit uit raak).
In Breda trouwens nog, toen ik op zoek was naar een AH aangesproken geworden door een malafide figuur met de vraag ‘heb je iets nodig?’. Waarop ik antwoordde dat ik dus een AH zocht die open was. Waarop hij vroeg ‘en niets anders?’. Pas toen ik al door reed merkte ik dat het blijkbaar niet uit hulpvaardigheid was maar eerder om iets anders (‘langharige’ in een prachtige BX… hmm, toch geen type daarvoor?? )
Was trouwens fijn om Oudelut eens in het echt te ontmoeten, was aangenaam en leuk om wat over BX’en enzo te leuteren
Maar de conclusie is wel: ik ga dit weekend de BX maar thuis laten en naar Lyon gaan met het busje van papa ( ) . Beetje risico nemen om met remmen die mogelijk aanlopen 1500km ( = 24u) te gaan rijden lijkt me. Wel zonde maar so be it (en ik trek me dan maar op aan het feit dat het busje wel CC heeft en dat ik de eerste 1000km niet zelf moet betalen).
Voila, wederom een lap tekst maar jullie weten toch weer waaraan en waaraf . En ik weet dat ik me toch eens een weekend écht met de BX moet gaan bezighouden. Wordt wel erg veel nu.
Dito, Pieter, je bent idd de knuffelBelg die ik ingeschat had nav je topic!
En heerlijk enthousiast over je fraaie BX!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 6169
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Waarom zet je de tellerrol van je oude kilometerteller niet gewoon over? Scheelt nogal een beetje tijd.
Terug gekomen van Lyon mét nieuwe velgjes . Conclusie: 1500km gereden, teller op 258.000 én 259.000km gezet, geslapen op de achterbank van de BX (wat nog verrassend goed gaat eigenlijk), er stond wel ook ijs op de binnenkant van de ramen na 2.5uurtjes slapen (en bevroren tenen, volgende keer neem ik een slaapzak mee,en doe ik het niet meer op déze manier). Buiten de fijne dingen ook wat minder fijne dingen meegemaakt… namelijk wat probleempjes met de BX bijgekomen:
1) gas blijft hangen als ik kick-down doe.
2) remmen lopen heel licht aan (en stinken + zijn soms wat vaag).
3) stuur heeft een dood punt in de servo
Dus nu de uitleg…
1) als ik kickdown doe (om vb iemand voorbij te steken) en ik laat nadien de gas los dan durft hij blijven hangen. Dit wil dus zeggen, de pedaal komt niet altijd zelf terug en ik moet hem, door middel van mijn voet onder de pedaal te steken, terugtrekken. Eerste dat ik ga doen is eens naar de pedaal zelf kijken en of daar niets tegen zit of gesmeerd moet worden.
2) mjah.. het is dus tóch het geval. Wat merk ik?
-constant een hoog gepiep (zeer vervelend als je het eenmaal opmerkt). Eerst dacht ik dat het misschien de multi-riem was maar het is niet toer-afhankelijk. Als ik de rem lichtjes induw, of de handrem lichtjes aantrek, dan is het gepiep weg. Daarom dat ik vermoed dat het van de remmen komt (of lagers, maar in combinatie met de stank verdenk ik eerder de remmen). Als ik (genoeg) draai (en dus wat ga hangen) dan stopt het piepen ook.
3) zucht. Probeer te volgen want het gaat waarschijnlijk een gecompliceerde uitleg worden:
Als ik vb 50km/u rij en ik draai aan mijn stuur dan heb ik een klein stukje in elke richting dat ik precies een ‘klik’ moet overwinnen. Overwin ik deze klik dan draait het stuur wel vlot. Sta ik STIL en ik draai aan mijn stuur dan is het als vanouds. Af en toe heb ik bij het draaien ook dat hij pulsen naar het stuur duwt. Mijn simpele verstand zou het verwoorden als “precies of ik voel de pomp in het stuur pompen om de servo in werking te houden”. Zo verwoord ik, als iemand die niks van stuurservo weet, het.
Hij heeft het ook niet altijd dus. Soms rij ik ook gewoon dat hij wél goed stuurt. Mijn schrik is nu ‘kapot stuurhuis’. Dus als iemand me kan zeggen dat het dit NIET is ben ik die persoon énorm dankbaar. Want een kapot stuurhuis is dus iets dat ik momenteel echt wel kan missen.
Nog wat, toch wel leuke?, foto’s:
Dat krijg je als je de GPS volgt. Een weggetje vol stenen, waar ik blij was hydropneumatisch te rijden, alhoewel ik (vlak voor dat de foto genomen is) toch de auto een standje hoger had moeten zetten (even voor en achter grond geraakt). Op de bumper zie je ook nog wat restanten van ijs (jaja !! )
En dat zag ik toen ik langs dat weggetje het (pittoresk) dorpje binnen reed:
(op de foto is ook nog mijn co-chauffeur te zien)
Voor het eerste probleem lijkt me een rondje met de oliespuit afdoende.
Tweede , ik denk dat de plunjers in de remklauwen wat zwaar gaan.
Ik doe dan de remblokken er uithalen , plunjers met het pedaal een
flink stuk naar buiten laten komen.
Ontluchtings nippel los , rijkelijk WD40 onder het rubbertje spuiten
en dan de plunjer naar binnen draaien.
Dit nog een keer herhalen.
Derde , het pulsen wat je in het stuur voelt zijn de plunjers in de
hd pomp , de bufferbol is dan niet vol dus worden de pulsen van de pomp
niet gedempt
Of de pomp heeft te weinig opbrengst (snaar slap?)
of er is giganties LHM verbruik
Door met lopende motor de slangen op het voorraadvat los te nemen kan
je zien welk circuit dat doet.
Haal niet de aanvoer naar de pomp los.
Dat kan ik inderdaad eens doen
Net sowieso gaan kijken en de BX toch maar buiten gezet (was niet van plan om er vandaag nog naar te kijken omdat het te koud is :S ) omdat er een LHM vlekje onder lag (dat gestaag groeide).
Auto op de bruggen gezet. Nog maar eens een HD leiding vast gezet (ook al was ik daar niet aangekomen). Hij lekt dus nog steeds wat LHM aan de kleine octopus (is een flexibele leiding aan de voorraadbol dus veronderstel dat het de kleine octo is), dus met wat kan ik eventueel een octopus herstellen (LHM bestendige flexibele leiding?).
En dan is NOG maar eens die klere-stuurhuishoes los gekomen. Via een slangenklem en nog loskomen moet je kunnen.
Meteen een andere lekkage opgespoord, hij lekt LHM aan het stuurhuis (dat hangt toch volledig vol dus ik veronderstel dat het daar lekt). Kan een stuurhuis ergens anders dan aan de wartels lekken? En kan het lekken via de stuurhuishoes?
En zodra ik straks die hoes weer vast heb kan ik eens kijken naar de retourleidingen . En als er dan nog tijd is (moet om half 3 naar een verjaardagsfeestje) dan zal ik eens naar de remmen kijken ook.
Als ik dit schema volg dan lekt er niets behalve de
C Retour remservo + evt. ABS servo -> daar druppelt het uit en als ik op de rem duwde dan begon het te stromen precies…
En ohlala…
B Retour hogedrukregelaar en hoogteregelaars voor + achter Daar STROOMT het SNEL uit.
Nu eens even kijken naar die remklauwen.
Zo, nog even snel een foto posten en dan naar het verjaardagsfeestje. Ben al te laat. Vanavond dus meer
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Strak hoor!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Bij mij was de retour van de remservo, die over het subframe terugloopt, uitgedroogd en was gaan barsten bij de aansluiting. Ik heb dat toen tijdelijk kunnen oplossen door er een stukje af te knippen, verwarmen en toen erop geschoven. Dit is tijdelijk, want de rest van de slang is natuurlijk ook niet echt de nieuwste meer .
Hoge gepiep was bij mijn BX een randje roest op de buitenste rand van de remschijf, waar de remblokken nét niet kwamen bij het remmen. Toen dat roestrandje ietsje dikker werd, schuurde die alsnog bij de remblokken langs. Roestrandje wegschuren en het gepiep was weg.
Zo zo, nu heb ik wat tijd om te vertellen wat ik allemaal gedaan heb.
Ben dus begonnen met te kijken waar die lek vandaan komt. Een lekje is bij de flexibele leiding bij de voorraadbol (kleine octo?) die aan een herstelling lichtjes lekt. Dan is er ook nog een lekkage aan het stuurhuis. Als ik goed gekeken heb begint de lek daar bij die schijf waar de verbinding met het stuur wordt gemaakt (onder dat plastieken afdekkapje), kan dat?
Dan vervolgens, waar ik wel érg trots op ben, heb ik zélf de remblokken vanvoor los gemaakt, de plunjers (zo heet dat toch?) ingespoten met WD40 tot ze héél soepel over en weer gingen en de handrem losgekoppeld (dat stukje ging namelijk wel erg stroef). Dus eens kijken of het probleem nu over is. Die tip van dat roestrandje is ook wel goed trouwens .
Dan ook aan het voorraadvat bezig geweest om te kijken waar ik verliezen heb. Verlies heb ik dus aan de remmen (druppelt lichtjes, en toen ik begon te remmen stroomde het eruit). En ook nog een serieuze retour van de hogedrukregelaar (een dikke leiding die met een slangenklem vast zat…).
Wat er nog op het programma staat is dus de gaspedaal smeren en toch maar eens een ritje lang Chyparse ofzo voor een nieuwe voorraadbol…
En dan zeggen dat heel die voormiddag begon met het ‘uit de koffer halen van de dopsleutels’ om mijn klokkenspel open te maken (en de kmstand juist te zetten). Waar ik dus niet ben aan kunnen beginnen.
Maar op dat zelf kunnen vervangen van de remblokken ben ik wel trots Dus als iemand ooit hulp nodig zou hebben… I’m your man ( ). Kreeg al spontaan spijt dat ik Hegru daar van de zomer nog 25,- euro voor gegeven heb ::)
Edit: ow ja, ook nog even die velgjes er op gelegd. En opeens vond ik hem terug sportief en om van te kwijlen Het was de trip Lyon helemaal waard