1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Ombouwen automaat naar handbak
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 07 maart 2010 10:42 PM

Van familie in zuidfrankrijk kan ik een mooie V6 automaat (eenzelfde als ik nu heb) overnemen voor erg weinig geld. Echter is de automaat defect en zal deze vervangen moeten worden. Nu zit ik te denken om er een handbak in te bouwen omdat die in aanschaf veel goedkoper is en betrouwbaarder. Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand tips. Kan dit zomaar?

Ik heb al het een en ander zitten googlen en gekeken hier op het forum. Klopt het dat de aandrijfassen en ecu afwijkend zijn? En is hier niet een aanpassing op te doen?

Ik ben erg benieuwd, want zo ja ben ik wellicht een mooie XM rijker.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 08 maart 2010 01:40 AM
  [ # 1 ]

Ik denk dat zoiets financieel niet verantwoord is. Bakbedieningsstangen, dashboard, motorsteun(en), electronica,
zijn maar een paar dingen die me zo te binnen schieten. Ik heb het ooit andersom zien gebeuren bij een CX, was ook al geen
simpel klusje ondanks dat het door een topmonteur werd uitgevoerd.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 08 maart 2010 02:51 AM
  [ # 2 ]

tsja, alles kan denk ik. Eea hangt helemaal af of je een donnor wagen er naast hebt staan waarvan het blok gaar is en de corrosie krokant is.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 08 maart 2010 08:35 AM
  [ # 3 ]

Zonder een schep geld of erg veel moeite krijg je zelfs een automaat-wissel niet voor elkaar.
Op zich is het wel te doen. Zeker niet “op straat”. Bij hard werken toch wel 3 dagen.
Als je helemaal klaar denkt te zijn ontdek je wel ergens iets dat je vergeten bent waar je dan niet meer bij kunt. Dus een “secretaris” erbij die alle stapjes opschrijft is geen luxe.

Als ik er aan zou moeten beginnen zou ik wel het voorfront eraf halen, anders kan je echt nergens bij.

En als je KM stand voorbij de pakweg 200k is zou ik meteen ook de Diravi laten reviseren.
Zou zo jammer zijn als die ging lekken bij pakweg 3 ton, kan je de motor er weer uit halen.

Autrans in Lunteren heeft mijn oude goed schakelende automaat staan (HP18), echter zonder brein, dat zit nu in de mijne. Nieuw brein kost € 500 ex en exclusief montage, maar dat is op zich niet veel werk.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 08 maart 2010 09:03 AM
  [ # 4 ]

Het gaat om een 2.9 dus geen diravi meer. Dat scheelt. Als je de ruimte hebt en de tijd kan je het wel eens avonturen maar dan zou ik toch wel een automaat op de kop zien te tikken. Als je dan toch contacten hebt in Frankrijk. Misschien zijn ze daar goedkoper.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 08 maart 2010 09:07 AM
  [ # 5 ]

Ik heb een 2.9 met Diravi, de oude (1996 Exclusive) staat op mijn avatar, met de nieuwe (1997 Exclusive) rijd ik nu rond.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 08 maart 2010 09:09 AM
  [ # 6 ]

Is het dan geen 3 liter? ik dacht dat de 2.9 vanaf 97 was?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 08 maart 2010 09:14 AM
  [ # 7 ]

Nee hoor, die 2,9 met 2 kleppen per cilinder en (gelukkig) kettinggedreven nokkenassen wordt al jaren toegepast. Uiterst betrouwbaar, beetje lui.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 08 maart 2010 10:08 AM
  [ # 8 ]

Je bedoeld de PRV motor? Dit is een 3.0. Namelijk een inhoud van 2975. De latere V6 is een 2.9 namelijk een inhoud van 2946. Deze laatste is niet met diravi gelevert.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 08 maart 2010 10:54 AM
  [ # 9 ]

Inderdaad een PRV, met Diravi in een Exclusive van 26-01-1997

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 08 maart 2010 10:54 AM
  [ # 10 ]

Volgens autoweek database: De V6 exclusieve 2975cm3 werd t/m juni 97’ geproduceerd dus: diravi is in de 1e helft van 97’ mogelijk. Vanaf juli is de 2946cm3 versie zonder diravi   Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 maart 2010 10:55 AM
  [ # 11 ]
Peteryed schreef:

Je bedoeld de PRV motor? Dit is een 3.0. Namelijk een inhoud van 2975. De latere V6 is een 2.9 namelijk een inhoud van 2946. Deze laatste is niet met diravi gelevert.

Dat is niet helemaal waar: ook de ES9J4 motor is korte tijd, op speciale bestelling, met diravi leverbaar geweest!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 08 maart 2010 12:17 PM
  [ # 12 ]

Ik kan de auto voor een klein bedrag oevrnemen en ze ziet er gewoon erg goed uit. Ik heb geen haast bij de ombouw naar een andere transmissie, dus als het even duurt maakt me ook niet uit. Daarnaast heb ik de ruimte. Wat ik me afvraag is in hoeverre de computer afwijkt van een handbak en of de aandrijfassen verschillen.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 08 maart 2010 04:01 PM
  [ # 13 ]

kun je niet beter een andere automaat erin lepelen? Scheelt je een hoop ombouwwerk…

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 08 maart 2010 04:12 PM
  [ # 14 ]

In eerste instantie was de PRV inderdaad een 3 liter. Later is de boring en slag wat aangepast. Daardoor ging de cilinderinhoud wat omlaag.

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 08 maart 2010 06:37 PM
  [ # 15 ]

Heb je al aan vervoers kosten gedacht om de XM naar Nederland te krijgen? Dat is ook niet goedkoop.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook