BX Chic met semi-rare hydrauliek
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 19 februari 2010 10:38 PM

Geachte mede-forummers..

Ik heb een geweldige BX Chic, maar deze heeft wat perikelen met de hydrauliek, en ik wil eventjes een en ander vragen aan jullie..

Allereerst: Het gaat om een BX Chic, type 3 BX met standaard stuurbekrachtiging.

Mijn vragen zijn de volgende:
- Als ik op de rem trap begint direct de HD regelaar te sissen (hard / zacht remmen, geen verschil), pas als ik het pedaal loslaat stop dit.. Is dit normaal? Ik vind wel dat het pedaal ver ingetrapt moet worden om te remmen, maar remwerking zelf is prima

- Als ik de BX in de hoogste stand zet duurt het enige tijd voordat ie helemaal omhoog is, maar hij blijft nog geruime tijd druk vragen (wederom: hdregelaar blijft sissen). Ik heb het nooit getimed, maar ik denk dat 3 minuten toch wel redelijk in de buurt komt. Is dit normaal?

Stuurbekrachtiging werkt wel gewoon goed, wat erop duidt dat de pomp (m.i.) in orde is. Na de hoogteregelaar in de hoogste stand gezet te hebben, ben ik onder de motorkap gedoken en met een zaklamp in ‘t LHMvat geschenenen. Geen schuimvorming (schuimvorming duidt m.i. op interne lekkages).

tia,

Mark

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 20 februari 2010 01:15 AM
  [ # 1 ]

Voorraadbol al laten checken? Mijn voorraadbol is nagenoeg overleden/op, en heb dezelfde effecten als jij. Mijn veerpoten zijn daarbij ook nog wat brak, vandaar dat hij moeite heeft om voor in de hoogste stand te komen, resulterend in een hoop gesis.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 20 februari 2010 02:41 AM
  [ # 2 ]

Mijn gok is ook de voorraadbol.
Je kunt hem zelf al redelijk makkelijk testen door de motor even te laten lopen met de auto in de laagste stand, de motor uit te zetten en dan de ontlastschroef van de drukregelaar een klein slagje los te schroeven. Je moet dan een duidelijke sis horen die een paar seconde aanhoudt (dat is de voorraadbol die leegloopt) hoor je niets of sist ie maar even dan kun je er wel redelijk van uit gaan dat de voorraadbol niet meer op zijn best is. Via de BX club kun je voor faine praisjes nieuwe bollen kopen!

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 20 februari 2010 05:45 PM
  [ # 3 ]

De voorraadbol zit er net 2 jaartjes onder, dus dat die nu al overleden is, lijkt me sterk. Het valt me wel op dat welbekende tikken van de HD-regelaar elkaar te snel opvolgen, maar dat was ook al toen ik de bol er vers onder had geschroefd (en die bol heb ik bij ‘n officiele Citroen dealer gehaald).

Mijn linker voorpoot is wel erg, erg, extreem brak. Als ik de BX neerzet en uitstap, en ik probeer de neus (passagierszijde) omlaag te duwen, moet ik toch al op de motorkap gaan zitten wil er uberhaupt beweging inkomen. Als ie eenmaal bewogen is, gaat het ook goed, totdat je stopt natuurlijk, dan moet je weer op de motorkap gaan springen.

Verder blijf ik erbij dat er iets met de remservo is. Ik heb de BX laatst helemaal laten ontluchten (dealer), en die dag remde ie stukken directer dan voorheen. Helaas mocht dat maar een dag duren, daarna was het weer hetzelfde als anders: vrije slag..

@Tonie: ontluchtingsschroef slag los wanneer de BX in de laagste stand is: sist ie altijd, zelfs als bijvoorbeeld de remservo brak is? Ik plant nu eventjes de BX in de oprit, en test het gelijk even.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 20 februari 2010 05:56 PM
  [ # 4 ]

tonie:

tussen tikken (met verhoogd stationair (ca 1300rpm): 63 seconde

na ontluchtingsschroef losdraaien: eerst flinke harde sis daarna gewoon normale sis.. totaal ongeveer 4 a 5 seconde.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 20 februari 2010 11:28 PM
  [ # 5 ]

Tsja, dat klinkt wel goed eigenlijk!
Een remservo die flink intern lek is kan het ook veroorzaken, ik moet de mijne ook nog doen maar er zit zoveel troep omheen gebouwd bij de 16V dat het bijna makkelijker is eerst het blok er uit te trekken.
Over de stramme voorpoot, het helpt (tijdelijk) om wat lhm in de gaten bovenin te gieten, dan is ie weer voor een tijdje soepel.
Dat zul je dan wel met regelmaat moeten herhalen. Persoonlijk zou ik zeggen dat zo lang hij nog fijn veert dat afdoende is. Maar mocht je nog een fijn setje veerpoten hebben of kunnen regelen dan is vervangen natuurlijk ook een optie. Je had je voorpoten trouwens toch al eens vervangen dacht ik? Overigens zijn mijn poten ook wat strammig en dat zijn ze al langer dan ik de auto heb én ze zitten alweer ruim 370.000 kilometer onder de auto en veren doen ze nog steeds goed.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 20 februari 2010 11:57 PM
  [ # 6 ]

De poten zijn inderdaad al eens vervangen, maar die bleken nog slechter dan mijn oude poten. Deze zitten er nu al zo’n 3 jaar onder. Ik heb ze net eens goed ingespoten met ptfe spray, wat beter zou moeten werken dan LHM in die gaten te doen, maar de poten zijn zo slecht dat ze nogsteeds muurvast zitten. in de rijstand (zie vorige post). Ik heb nog een setje poten liggen, en het staat erg hoog in mijn prioriteitenlijst om ze te vervangen (simpel klusje, maar dan moet ik er wel even de tijd voor vinden, en op dit moment gaat mijn huisje eventjes voor).. Qua vering is deze Chic net een golf..

Betreffende interne lekkages: dat is toch makkelijk te analyseren door retourslangen los te halen en te bekijken hoeveel LHM er doorheen stroomt, dus gewoon loshalen bij het vat… druppelen is in orde, meer dan druppelen is verdacht (right?).. Ik heb wel gezien dat er geen schuim is in het LHM vat…

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 25 februari 2010 01:04 PM
  [ # 7 ]

Verse LHM heeft dopes die schuimvorming tegen gaan. Dat spul werkt wel een keer uit.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 25 februari 2010 02:28 PM
  [ # 8 ]

Maar, ik heb geen schuim, en ik heb ook geen verse LHM (binnenkort moet ie weer vervangen worden, dus de 2 jaar naderen weer..).

Vooralsnog lijkt alles gewoon prima te werken, soms heeft de stuurbekrachtiging wat kuren (als de BX net omhoog is, wil ie wel eens een beetje haperen, en mijn pomp jankt dan ook nogal), maar verder lijkt alles in orde. Dat de stuurbekrachtiging wat kuren heeft, lijkt mij te komen door de voorpoten. Ik heb een vermoeden dat daar een en ander niet in orde mee is..

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 25 februari 2010 03:38 PM
  [ # 9 ]

Samenvattend:

Voorraadbol is hoogstwaarschijnlijk wel ok omdat ze stationair niet extreem vaak ‘tikt/sist’.
De voorpoten zijn slecht en hebben wss ook wel enige interne lekkage. Maar dit is niet zo erg dat ze vaak gaat tikken/ sissen.
Daarentegen is er wel iets aan de hand met de remmen. Veel vrije slag op het pedaal en veel tikken/sissen bij remmen. Dit is kort verholpen geweest na ontluchten maar het euvel kwam terug.

Hoofdverdachten zijn volgens mij dan:
- Nog meer lucht in het systeem aanwezig dan er de laatste keer uit is gehaald
- Brak remservo (reeds genoemd)

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 08 maart 2010 05:30 PM
  [ # 10 ]

De perikelen zijn weer wat erger geworden:
Wanneer de auto net gestart is, is de hd pomp hoorbaar, hij piept wanneer het HD systeem druk vraagt. Tevens heeft de stuurbekrachtiging nogal wat kuren: hij werkt vaker niet dan wel. Na een kilometer of 10 rijden, piept de pomp niet meer, stuurbekrechtiging werkt ook gewoon. Wat wel raar is: als ik het gaspedaal loslaat begint practisch direct (binnen 5 sec. in ieder geval) de HD regelaar te sissen, hetzelfde geluid als wanneer het systeem druk vraagt, alleen is het een beetje een astmathisch geluid. Ik heb geprobeerd te timen hoelang het sissen duurt, maar heb de moed na 2 minuten non-stop sissen maar opgegeven.

Hoe dit probleem kan, is waarschijnlijk hierboven al beschreven: defect onderdeel. Het piepen van de HD pomp kan mogelijk zijn omdat de riem wat losjes zit. Je kan hem een stuk verder induwen dan de riem van de dynamo (ik schat dat ik ‘m 1.5 - 2cm in kan duwen zonder geweld te gebruiken). Ik kan alleen niet zien hoe ik die riem strakker krijg, normaal zouden er slopgaten in de pomp zitten, zodat deze te verstellen is, maar dat is dus niet het geval.. Iemand enig idee?

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 08 maart 2010 06:05 PM
  [ # 11 ]

De pomp zit aan een beugel vast en daarmee kun je de spanning afstellen, als ik het goed heb zit bij die beugel een vierkant blokje waar je een sleutel 14 op kunt plaatsen zodat ie makkelijk te spannen is.
Een slippende V-snaar is natuurlijk direct drukverlies want de pomp wordt niet aangedreven, dat zou ik dan wel even als eerste aanpakken.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 08 maart 2010 06:25 PM
  [ # 12 ]

De spanning van het HD-pomp riempje luistert vrij nauw. Hij moet goed strak zitten anders slipt die al snel door.

Spannen is een eitje:

1 is het scharnierpunt, 2 de stelbout. Draai 1 een klein stukje los, 2 wat verder, druk de spanrol omlaag (Hier is een speciale “inkeping” voor) zodat de riem goed strak komt te staan, en draai de boutjes weer aan. Als het goed is slipt die dan niet meer door.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 08 maart 2010 06:39 PM
  [ # 13 ]

Dit is ook bij mij van toepassing dus dankuwel Very Happy

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 08 maart 2010 08:19 PM
  [ # 14 ]

@Timo:
Het scharnierpunt (1) wat jij zegt, zit daar ook de dynamo mee vast? Ik ga er op zeer korte termijn eens naar kijken. Er ligt een hele zooi hydrauliekwerk op mij te wachten…

@iedereen:
Thanks voor de snelle reacties! Smile

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook