Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Ja, maar gezien de aanschafprijs kilometerstand is het de auto dubbel en dwars waard. Het is wel een 2.9 motor dus de nieuwe V6. De auto is van ‘99 dus heeft ook geen diravi meer. En het is een zilveren, de kleur waar ik altijd al van droom.
Ik heb al even contact gehad met mijn familie en er is een handelaartje/sloop in de buurt waar ze wellicht ng een V6 hebben staan. Ze zouden morgen even contact opnemen of die een automaat of handbak van het jiuiste type hebben.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je zal een complete sloper wel nodig gaan hebben. Er zijn nogal wat onderdelen héél anders namelijk.
- complete draadboom
- vliegwiel motor
- steun van de bak
- pedalen stel
- diverse leidingen
- Diverse relais
- Dashboard (klokkenset)
- ECU
- Pook
- complete schakelmechaniek
- diverse waterslangen ivm warmtewisselaar
- middenconsole-bovenplaat
En zo nog wat spulletjes. Vind maar eens een complete donor voor minder dan de prijs van een automaatbakrevisie!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Pfff, is ff iets meer dan ik had verwacht. Toch maar eens goed overnadenken om er maar weer een nieuwe automaat in te hangen.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Kijk eens naar de lijst van Waterman, hij heeft dat goed opgesomd:
- Mechanisch krijg je die bak nog wel in de XM, je hebt dan wel een drukgroep en zo nodig, en de aandrijfassen, maar dan komen de extras:
1. je meot de pedalen ombouwen en het schakelmechanisme.
2. het tellerblok uit de automaat is anders, het heeft de schakelindicatie. gewoon uitlaten kan, maar dat wordt niet mooi.
3. De 4HP20 bak is geintegreerd in de auto-electronica: d.w.z.krijgt informatie van de ECU en alle opnemers, en geeft die informatie ook terug ( stand versnellingshandel etc.) = startblokkering.
De 5-bak heeft maar een koppeling met de electrica: de achteruitlamp, je zou dus kunnen denken, “ik laat alles loshangen”, maar als je dan electronica problemen krijgt en je hebt geen lexia en weet precies wat te doen… dan wordt het nooit meer wat.
Ten laatste: Hoe ga je de Xm servicen/onderhouden: iedere keer als je naar een garage gaat begrijpen ze er niets van, want hun computer kent je auto niet. En de willen dat best doen, tegen het standaard tarief…..
Dus de enige oplossing is van 2 auto’s een bouwen, maar dat was niet je plan.
Ik heb ooit eens een series 1 XM “omgebouwd”, dat ging nog als je alle schema’s had want alles zat nog direct aangesloten zonder centrale CAn bus etc. ( BSI enzovoorts), ik zou daar vandaag niet meer aan beginnen, want wat je het meeste gaat nekken is niet de mechaniek maar de elektronica ( tenzij je zelf een crack in die materie bent.
Overigens: Die 4HP20’s vindt je in alle ESJ4 motoren met een 4 bak automaat, ook van peugeot, renault en citroen: Dus je moet goed aan een 2e hands bak kunnen komen, en automaat revisie bedrijven kennen die bakken ook van binnen en buiten: Ze zijn zeker niet zeldzaam.
To err is human, not to err is divine.
En als kersje op de slagroom klopt de toevoeging “AUT” van automaat op je papieren niet meer. Dus dan moet je ook nog ff het RDW bellen.
Tis de moeite echt niet waard en dat hebben de heren voor mij al netjes uitgetypt gelukkig
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
citroen23 schreef:Volgens autoweek database: De V6 exclusieve 2975cm3 werd t/m juni 97’ geproduceerd dus: diravi is in de 1e helft van 97’ mogelijk. Vanaf juli is de 2946cm3 versie zonder diravi
Die kleinere ZPJ heeft 2963 cm3, vanaf modeljaar ‘94 was dat.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Zoals ik het lees is het inderdaad niet de moeite om hem o te bouwen naar een handbak. De auto hoeft niet opnieuw gekeurd te worden bij het RDW, want ik zou haar eerst ombouwen en dan pas laten keuren. Weet niet of dat nog eens problemen oplevert aangezien er op de franse papieren ook automaat vermeld staat. Ik heb dit draadje geopend omdat ik al eens eerder vaag vernomen heb dat er iets afwijkt in de elektronica. Helaas blijkt dat wel even wat meer te zijn.
Ik ga gewoon een andere automaat inbouwen want het blijkt dat ook de handbakken niet geheel vrij zijn van slijtage. Eerst maar eens rustig nadenken hoe we de auto richting nederland gaan krijgen.
Iemand toevallig nog een goede 4HP20 in de schuur liggen?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Komend weekend de nieuwe XM halen. Autoambulance geregeld met een Nixaan Patrol ervoor. Als ze thuis is eerst maar eens inventariseren wat nou exact het probleem is met de bak.
T.z.t. als ze klaar is eens kijken of we een liefhebber kunnen vinden voor de huidige xm.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Ik heb bij een CX 25GTI de automaat laten uitbouwen en vervangen door een handbak.
Had dus wel een donor auto nodig aangezien je al de bediening ook moet overzetten en de aandrijfassen etc.. De handbak in de nieuwe V6 motor (ESJ9) was ook anders dan de vorige en heeft kabelbediening ipv stangen bij de oude versie. Keuring was geen probleem import uit de VS ( versie CXA ) teruggebracht naar het originele franse chassis nummer.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Bij een CX schijnt het wat eenvoudiger te zijn allemaal. De XM heeft ook een computer die vervangen moet worden en daarnaast de benodigde andere onderdelen. Mijn eerste overweging was om hem om te bouwen naar een handbak vanwege prijstechnische redenen. Alles bij elkaar opgeteld kan ik daarvoor een automaat laten reviseren. Tweede punt was betrouwbaarheid. Nu schijnt een handbak van de laatste V6 ook niet geheel vrij van problemen te zijn.
Ga dus eerst maar eens kijken wat het exacte probleem is met de huidige bak, voordat er een beslssing genomen word.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971