Een tijdje geleden had ik 2- takt olie in een lege fles van LHM olie gedaan, dit wegens gebrek aan een andere verpakking.
Een 2-tal weken geleden brande het STOP- lampje en heb ik in alle haast de fles met 2-takt olie in het LHM recervoir gegoten, ik had er ongeveer een halve liter ingedaan toen ik naar het etiket van de fles keek waar ik met een viltstift in het groot “2 takt olie” had opgeschreven, ja, het kwaad was geschied en nu is mijn vraag.
Kan een halve-liter 2-takt olie problemen veroorzaken in het hydraulisch circuit van mijn BX ?
fervent bx rijder uit Belgenland
Volgens mij kan het als noodoplossing gebruikt worden, wel zo snel mogelijk eruit halen!
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Alles er uit pompen en er weer verse LHM in doen.
Schijt aan originaliteit.
Inderdaad, zolang je maar niet te lang wacht met het verversen van je LHM lijkt het me niet dat dit veel kwaad kan.. Dus je hebt weer wat te doen van ‘t weekend
In de Franse service manual (Revue Technique) staat dat je 10W20 olie als noodoplossing mag gebruiken, na het gebruik hiervan is een spoelbeurt noodzakelijk. Ik heb geen idee of 10W20, 2-takt olie is???
Helemaal spoelen lijkt me niet nodig. gewoon verversen is prima. Overigens vindt je pomp die olie wel lekker. Je rubbers echter niet zo. Een halve liter is eigenlijk net te veel. Als het een kwart liter was geweest had je het gerust kunnen laten zitten. Ik heb het wel eens als tip tegen een rammelende pomp gehoord. Kopje motorolie erin. Nu zou ik het overigens dus maar gewoon verversen. Helemaal spoelen lijkt mij niet nodig, indien het verder niet vervuild is door achterstallig onderhoud.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Het is inderdaad niet zo heel erg. Citroën geeft zelf ook als advies om ong. een 125ml olie in je LHM vat te gieten.
Een liter is echter wel wat veel, dus even vervangen voor de goeie olie
WYD schreef:Het is inderdaad niet zo heel erg. Citroën geeft zelf ook als advies om ong. een 125ml olie in je LHM vat te gieten.
Echt waar :
Is dit omdat de pomp het lekker vind en het (net) niet genoeg is om de rubbers aan te tasten :
Ben wel benieuwd hoe en of LHM en motorolie mengen dan?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
hoe vervang ik de LHM olie eigenlijk?
het is bij mij aan vervanging toe.
Tis maar goed dat k het net controleerde op de kleur.
GOUDBRUIN
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:hoe vervang ik de LHM olie eigenlijk?
het is bij mij aan vervanging toe.
Tis maar goed dat k het net controleerde op de kleur.
GOUDBRUIN
techniek -> onderhoud -> LHM -> LHM vervangen
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
k tanx
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:k tanx
Maandag naar Chyparse, ben benieuwd wat voor kleur de mijne heeft….
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Re: 2- takt olie in hydraulisch circuit
juliendams schreef:Een tijdje geleden had ik 2- takt olie in een lege fles van LHM olie gedaan, dit wegens gebrek aan een andere verpakking.
Een 2-tal weken geleden brande het STOP- lampje en heb ik in alle haast de fles met 2-takt olie in het LHM recervoir gegoten, ik had er ongeveer een halve liter ingedaan toen ik naar het etiket van de fles keek waar ik met een viltstift in het groot “2 takt olie” had opgeschreven, ja, het kwaad was geschied en nu is mijn vraag.
Kan een halve-liter 2-takt olie problemen veroorzaken in het hydraulisch circuit van mijn BX ?
Als de reden van het branden van de STOP lamp een ietwat laag LHM niveau is, is haast onnodig. Wat belangrijker is is om te kijken of ergens lekkage of enorm drukverlies optreedt en om te kijken of het niveau snel zakt. Veel auto’s raken wel wat kwijt, door kapotte retourslangen van de voorveerpoot bijvoorbeeld -> dit is echter weinig.
Je moet het zo zien: als ie af en toe aan gaat in een bocht of flauw oplicht/knippert, is er niets aan de hand behalve een laag peil. Blijft de boel fel branden, kan de noodklep in werking zijn getreden of is je vat echt te leeg en dan moet je wel stoppen.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
ik heb ook wel vaker alle LHM eruit gedaan, en gewoon met 10W40 gevuld. de pomp en veerpoten blijven dan aanmerkelijk soepeler !!! niet voor heel lang natuurlijk. gewoon een weekje of 3 laten zitten en dan weer leeggooien. werkt prima, en merkbaar verschil
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
en hoe vind het rubberen gedeelte van het LHM circuit dat?