Kort draadje:
Ik ben elektrische ramen in mijn 2000 aan het bouwen en nu heb ik daar van die schakelaars voor die in de console komen.
Er zitten alleen 5 pootjes aan, waarom niet 4..?
Heb een beetje zitten klooien met een multimeter, maar nu snap ik het nog niet helemaal, volgens mij moet ik het zo aansluiten:
I I I I I
+ R r R -
+ is accu +
R is de ene kabel van de raammotor
r is de andere kabel van de raammotor
- is de accu -
Klopt dat?
Maar waarom zou ik twee keer R erbij hebben? Maw. waarom 5 van die pootjes!?
Iemand ervaring?

Totaal aantal Berichten: 1136
- GS/GSA 1220 Club
heeft dat niet te maken met 2 verschillende stroomrichtingen, en 1 massa? dus drie draden van de raammotor. twee stroomrichtingen om motor twee richtingten te laten draaien (open en dicht) en een massadraadje?
Heb je schakelaars met verlichting?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
nee, zit geen verlichting in volgens mij. serie 1 toch?

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
er gaat nog een draad naar het relais. ik denk dat het dat is. via een zekering naar het relais en dan dus twee keer aan en twee keer uit. vijf draden.
Geen verlichting inderdaad.
Dan snap ik het nu helemaal niet meer, waar zit het relais of moet ik dat er bij in bouwen?
De motor heeft trouwens maar twee draden, beide zwart. Logisch.
Ik heb nog even geprutst:
Als ik niet op een knop druk zijn pootje 1 & 2 verbonden.
Als ik de omhoog indruk zijn pootje 1 & 2 en pootje 3 & 5 verbonden.
Als ik omlaag indruk zijn pootje 1 & 3 en pootje 4 & 5 verbonden.
Brengt mij op het idee dat ik al eerder had, namelijk 2 en 4 verbinden met dezelfde kabel en dan de accu op de buitenste (1 en 5) en de motor op de binnenste (3 en 2&4).
Wat moet een relais dit schema doen? Ik snap maar weinig van elektronica maar het lijkt me hier een overbodig onderdeel.?
Je hebt een PB.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.

Totaal aantal Berichten: 765
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
De motor zit op 1 en 5.
3 is de plus spanning.
2 en 4 kunnen tezamen aan aarde gelegd worden.
De 5 pinnen worden gebruikt wanneer 2 schakelaars als hotel schakeling worden gebruikt. ( rechter ruit bediening vanuit linker deur ).
Geweldig, ik snap het. Dankjewel!
Ik heb een adresje gevonden welke deze schakelaars weer levert: de de CX’n 1e serie tot 85’.Ik heb ze gevonden daar ze enigzins lijken op die van de Sm’s ik heb ze inmiddels ook heb besteld daar ik kampte met ingebrande contacten. Deze zijn ook met 5 schuifstekkertjes dus plug en play
Enigste verschil voor de sm’s is dat men ffff een bruggetje moet monteren tussen pen 2 & 4.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
De originele schakelaars gaan vaak kapot als je ze niet gebruikt. Het schijnt vrij eenvoudig te repareren te zijn. Maar het is wel een tijdrovend klusje en een hoop pielwerk. Léontien weet hoe het moet.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Ik heb er laatst een met een beetje WD-40 weer aan de praat gekregen. Ze toen meteen allemaal maar even ingespoten. Ik denk inderdaad dat de ongebruikte helft van de contacten vuil worden.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
Het schijnt dat ze gaan corroderen. En inspuiten schijnt inderdaad het devies te zijn.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Robin Visser schreef:De originele schakelaars gaan vaak kapot als je ze niet gebruikt. Het schijnt vrij eenvoudig te repareren te zijn. Maar het is wel een tijdrovend klusje en een hoop pielwerk. Léontien weet hoe het moet.
heb laatst zelf ook schakelaartje opengemaakt, en alle contactjes licht opgeschuurd, nu doet het raam het beter dan ooit tevoren, ik dacht eerst dat het aan de geleiding lag, maar bleek dus gewoon teveel weerstand in de schakelaar te zijn…
het is te doen die schakelaar demonteren (en weer in elkaar krijgen) maar je moet dan wel een beetje geduld hebben
greetzzzzzzzzz
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??
Wil je daarmee zeggen dat de wat sloom aandoende ruit-motoren daarmee opeens wat meer pit krijgen? Ik had me al voorgenomen bij gelegenheid de koolborstels te vervangen, maar dat is dus wellicht niet nodig!?
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
Hoop reacties mbt een schakelaartje: Raammotoren trekken grote stromen. bij het steeds verbreken van het contact (schakelaar) probeert de stroom zich in stand te houden met als gevolg dat er nog steeds stroom loopt als de contacten enigzins open zijn. De contacten branden nu in en worden enigzins zwart hetgeen tot een slecht contact leid. Door het opschuren haal je dit eraf en kun je weer een tijdje vooruit maar, dit is slechts uitstel. Uiteindelijk valt er niks meer te schuren. daar je ook het beschermde laagje van de contacten haalt. Dus contact spray en vijlen zijn slechts tijdelijke oplossingen. remedie: een relais achter de schakelaar waarvan de contacten zijn berekend op deze grote stromen of de schakelaar(s) vervangen. Wil je ook nog de levenduur van deze nieuwe schakelaar(s) verlengen zet er dan een relais erachter.
@Jelte Feenstra
Door het opschuren/vijlen wordt de weerstand (weer) kleiner dus de motoren krijgen dan (weer) meer stroom en dus meer “pit”.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.