1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
betrouwbare Xantia
landweer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007

- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Gepost: 09 maart 2010 11:23 AM

Ik wil een Xantia break kopen. Heb vele jaren en nog steeds in GS/GSA gereden, in BX (break) en wil “met de tijd meegaan” maar wil niet het comfort in velerlei opzicht van deze oude auto’s opgeven. Realiseer mij dat een Xantia break een optie zou kunnen zijn. Verhalen over de onbetrouwbaarheid van de XM doen mij afzien van dat model. Mijn vragen: is een Xantia enigszins betrouwbaar en zo ja welke motortype. Gezien het aantal jaarlijkse km heeft diesel of LPG niet de voorkeur.
Dank,
Gerhard

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 09 maart 2010 11:33 AM
  [ # 1 ]

de 16V modellen zijn erg goed en betrouwbaar! Een xantia is een fijne auto! een Xm is ook niks mis mee hoor!

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 09 maart 2010 11:50 AM
  [ # 2 ]

De 1.8 8v ook hoor.


Even letten op dorpelroest voor het achterwiel is wel raadzaam

Ook letten op een eventuele lekkende kachel… dan ben je zuur, het hele dashboard moet er dan uit.

Ook even kijken of de voordeurscharnieren niet roesten.


en natuurlijk even het topic lezen bij de buren

Daar staat heel mooi omschreven waar je nog meer op moet letten.

 

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 09 maart 2010 12:10 PM
  [ # 3 ]
McDean schreef:

de 16V modellen zijn erg goed en betrouwbaar!

Wat is er zo onbetrouwbaar aan de 1.6, 1.8 en 2.0 8V modellen dan?

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 09 maart 2010 12:11 PM
  [ # 4 ]
Rene schreef:

De 1.8 8v ook hoor.

  tongue rolleye

 

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 09 maart 2010 12:12 PM
  [ # 5 ]
Timo1990 schreef:
McDean schreef:

de 16V modellen zijn erg goed en betrouwbaar!

Wat is er zo onbetrouwbaar aan de 1.6, 1.8 en 2.0 8V modellen dan?

Dat heb ik nooit gezegd, dat ze ontbetrouwbaar zijn. Alleen ik zou zelf een voorkeur voor 16v hebben.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 09 maart 2010 12:13 PM
  [ # 6 ]

Wat is er zo onbetrouwbaar aan de 1.6, 1.8 en 2.0 8V modellen dan?

Niets.
Enkel de 1.8. 8v kan problemen opleveren i.c.m. LPG.

Jeroen

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 09 maart 2010 12:14 PM
  [ # 7 ]

En je moet zelf kleppen stellen i.t.t. de 16v versies.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 09 maart 2010 12:15 PM
  [ # 8 ]

Ik heb ook vele Citroëns gereden; GSA, BX, CX, XM en de laatste 5 jaar dagelijks in een
Xantia 1.9 TD Break. (nu al met 350kkm)
Van alle Citroëns is de Xantia de meest betrouwbare gebleken met de laagste onderhoudskosten.
Daarnaast heb ik voor mooi weer en hobby nog een DSpécial. Ook zeer betrouwbaar, maar die kun je niet met de anderen vergelijken denk ik.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 09 maart 2010 08:42 PM
  [ # 9 ]
toniclight schreef:

Wat is er zo onbetrouwbaar aan de 1.6, 1.8 en 2.0 8V modellen dan?

Niets.
Enkel de 1.8. 8v kan problemen opleveren i.c.m. LPG.

Jeroen

Mwah, als ik de keuze had zou ik toch altijd voor een 16 klepper gaan. Die blijken toch wat robuuster te zijn vooral op de lange levensduur. Daarbij zijn de 16 kleps motoren gewoon wat moderner qua motormanagement en opbouw. Ze lopen bovendien veel mooier en soepeler, en over het algemeen ook zuiniger. Kleppen stellen hoeft zoals eerder gezegd nooit, want de 16 kleps motoren beschikken over hydraulische klepstoters. De klepzittingen zijn bovendien veel harder dan bij de 8 kleps motoren wat de levensduur ook gewoon op benzine zeker wel ten goede komt tov de 8 kleppers. Kortom: ik zal altijd een 16 klepper boven een normale 8 klepper verkiezen.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 09 maart 2010 09:22 PM
  [ # 10 ]

Sowieso zijn de motoren het probleem niet bij een Xantia, op een enkeling na natuurlijk. Naar mijn idee niet echt heel anders als bij andere merken. Allen hebben ze wel wat. Ik weet uit het verleden dat een 1.8-16v ook niet op gas gaan. Tenminste niet heel fijn.

Het zijn meer de randzaken die het wel eens wat vervelend kunnen maken. Kachelaanjager(al dan niet in combinatie met contactslot), retourbundels, vocht via de achterklep naar binnen, Adals, lege veerbollen, lekke drukregelaar en de al eerder genoemde kachelradiateur zijn meer de zaken die het leven van een Xantia rijder zuur kunnen maken. Als ik de keus zou hebben zou ik ook voor een 16v motor gaan. Ze lopen gewoon wat fijner en zijn moderner. Maar dat zei Prutsy ook al.

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 09 maart 2010 09:28 PM
  [ # 11 ]
Peteryed schreef:

Ik weet uit het verleden dat een 1.8-16v ook niet op gas gaan. Tenminste niet heel fijn.

Dat zal dan een enkeling zijn geweest. Alle 1.8 16v’tjes die ik tot nu toe voorbij heb zien komen deden het perfect op gas. Mijn pa zijn ex 1.8 16v draait nu al 470000! km probleemloos op LPG. Mijn prul waar mijn ouders nu in rijden doet het ook perfect op LPG. Wat je zegt klopt gewoon niet, de 1.8 16v is een motor die het perfect doet op LPG!

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 09 maart 2010 09:35 PM
  [ # 12 ]

toen ik stage liep bij de Citroen Garage hier in Leeuwarden, toen nog de Vrij, was er een klant die altijd terug kwam met een Xantia 1.8-16 op gas. een monteur waar ik toen mee meeliep vertelde me dat ze meer 1.8-16v xantia’s hadden die niet gingen op gas. Dus helemaal onzin is het dan ook weer niet.

Profiel  
 
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 09 maart 2010 10:03 PM
  [ # 13 ]

Denk dat dat toch uitzonderingen en/of met DGC-systeem zijn geweest. Met een goeie gasinstallatie zijn de 16-kleppers tot hoge kilometerstanden in staat, mijn 1.8 16V ging weg met 415000km en een gezond snorrend motortje op gas.

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 09 maart 2010 10:20 PM
  [ # 14 ]
PBO schreef:

DGC-systeem zijn geweest.

Dit laat wel wat bellen rinkelen. Wink

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 09 maart 2010 11:54 PM
  [ # 15 ]

Mannen, het gaat NIET over lpg.

Het zal de topicstarter een biet zijn.

Hij gaat benzine rijden.

 

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook