1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Accu laadstroom probleem: maar niet heus?
11NRVF
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 16-04-2008

Gepost: 20 januari 2010 12:46 PM

Een paar dagen geleden startte mijn Xsara ineens met drie piepjes, een foutmelding op de display:“Accu laadstroom probleem” en een acculampje in het dashboard dat bleef branden. Ik kwam het kleine eindje naar huis op de accu, en belde de volgende dag de Wegenwacht, want ik durfde niet verder naar de garage.
“Niks aan de hand” vond de wegenwacht en liet zien dat de accu (overigens 3 weken oud) prima werd opgeladen, hoeveel stroom je ook verbruikt.
Garage zegt: ” Als hij goed oplaadt is het een foutje van het dashboard. We repareren het wel over een paar weken als u voor de APK komt.”
Ik krijg de zenuwen van het brandende acculampje.
Heeft de garage gelijk of maak ik me terecht zorgen?

Profiel  
 
11NRVF
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 16-04-2008

Gepost: 20 januari 2010 01:28 PM
  [ # 1 ]

Nou moe…..
Na twee dagen waarschuwing dat de accu niet wordt opgeladen is de rust weergekeerd op het dashboard.
Zoëen ging het acculampje keurig uit na het starten.
Tsja. Nou ja. Vooruit dan maar.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 januari 2010 02:18 PM
  [ # 2 ]

Had je er al een dreun op gegeven?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
citrozxdennis
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008

- Xsara HDI 110 Exclusive
Gepost: 20 januari 2010 02:48 PM
  [ # 3 ]

Ik heb begrepen dat als er even een signaal afwijkt (bijv acculaadstroom, lambda, etc.) er meteen een foutmelding komt op het display, ook al is daarna alles weer in orde. Deze melding blijf op het display, na een aantal keer starten word de storing dan gereset en gaat de melding weg. Heb het gehad met een 206 een paar weken terug maar dan met een andere melding!

Profiel  
 
11NRVF
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 16-04-2008

Gepost: 21 januari 2010 12:55 PM
  [ # 4 ]

En ja hoor, daar gaan we weer. De foutmelding is weer terug. Ik begin wel te geloven dat de garage gelijk heeft, kijken wat ze vinden bij de APK-=keuring over twee weken.
Inmiddels is erbij gekomen dat de blower blijft loeien, maar dat schijnt daar niets mee te maken te hebben, is mij gezegd. Gewoon een kapot relais, waardoor het niet meer schakelt.

Profiel  
 
H@rm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 15-12-2004

Gepost: 22 januari 2010 04:08 PM
  [ # 5 ]

Hallo 11NRVF,

Ik hoop voor jou dat het zoals de garage zegt niets uitmaakt,ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn xsara.
Bij mij begon het een maand of 2 geleden met dezelfde melding(storing acculaadstroom)en het welbekende rode acculampje dat blijft branden op het dashboard.
Nou is mijn dynamo vervangen, die was na doorgemeten te hebben toch kapot.Na de dynamo vervangen te hebben was het probleem verholpen dacht ik!!!
Na 10 dagen weer dezelfde storing.
De ene keer als ik de wagen startte kreeg ik wel een melding en de andere keer weer niet.
Dat is zo drie dagen doorgegaan. Gisteren reed ik naar mijn werk en kreeg bij het starten de bekende melding (storing acculaadstroom). Na een paar km. storing abs, storing airbag, de radio en de blower vielen uit en ik kon nog net op mijn werk komen, voordat de auto er mee stopte. De accu was toen helemaal leeg. De ANWB gebeld, die heeft de wagen gestart d.m.v. startkabels en toen bleek dat de dynamo niet draaide. De monteur zei “dynamo kapot” en toen heb ik hem verteld dat die 2 weken geleden vervangen was, alsmede het hele verhaal. Toen ging hij verder zoeken en heeft met een spanningszoeker spanning op de grijze draad die uit de connector van de dynamo komt gezet en toen sloeg de dynamo aan. Toen ik de auto uit had gezet en weer startte deed de dynamo het weer niet. Hij heeft hetzelfde weer herhaald, dus de dynamo deed het weer en ik ben toen naar mijn monteur gereden. Hij heeft alle connectors nagelopen en draden doorgemeten, maar alles blijkt goed te zijn. Helaas de dynamo doet het nog niet. Echt een groot raadsel. Bij de Citroen garage in Waalre (Deremaux) blijkt een Xsara te staan met exact hetzelfde probleem en de garage kan het probleem tot op heden niet vinden.

Ik ga een eigen topic aanmaken met deze tekst. Wellicht dat anderen hetzelfde probleem hebben en hopelijk heeft iemand de oplossing voor dit probleem.
Dus pas op met door blijven rijden!!!

Groeten,
Harm

Profiel  
 
H@rm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 15-12-2004

Gepost: 22 januari 2010 06:22 PM
  [ # 6 ]

Kleine update…..
Ik werd net door mijn monteur gebeld met de mededeling dat bij de andere Xsara die bij Dereumaux stond met hetzelfde probleem het grijze kabeltje die in de connector op de dynamo zit een onderbreking zat.
Ze hebben bij Dereumaux dat kabeltje overnieuw getrokken en de Xsara deed het weer zonder storingen mijn monteur moest nu gaan werken maar zou morgen bij mijn wagen hetzelfde doen dus dat was dan waarschijnlijk weer opgelost.

Misschien dat iemand hier iets aan heeft.

Profiel  
 
Liefmans
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 23-01-2010

Gepost: 23 januari 2010 12:12 PM
  [ # 7 ]

Dankjewel H@rm!

Ik wilde deze week na de kerstvakantie mijn auto opnieuw starten en had net hetzelfde probleem als jou. Eventjes dacht ik dat mijn batterij leeggelopen was na de langste stilstand (1 maand) en de vrieskou maar het probleem bleef aanhouden en heb toen wijselijk beslist om terug naar huis te rijden. Bijna thuisgekomen is de auto dan compleet uitgevallen.

Ik geloof dat ik hetzelfde probleem heb als jou. Kan ik deze ter plaatse herstellen? Het sleepoog van mijn wagen zit namelijk in het reservewiel maar ik kan het reservewiel niet meer laten zakken…

Profiel  
 
H@rm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 15-12-2004

Gepost: 28 januari 2010 03:41 PM
  [ # 8 ]

Het grijze draadje was inderdaad de boosdoener.
Mijn xsara`tje doet het nu ook weer goed.

Profiel  
 
Wout2
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 31-10-2007

- BX 16 TGI Break
- BX 19 tgi Break
- ZX 1.6 Aura
- Xantia 1.8 sx
- C4 (2004-heden) berline 1.6 automaat
- (Grand) C4 Picasso Picasso Automaat 1,6
Gepost: 09 maart 2010 10:31 AM
  [ # 9 ]

Hallo H@rm,

Sinds een paar weken heb ik het zelfde probleem bij mijn Xsara II 1.6. Na een lange rit, auto geparkeerd en na een paar uur weer weggereden, sindsdien blijft het laadcontrolelampje branden en geeft de boordcomputer het bekende verhaal.
Bij thuiskomst meteen de accuspanning gemeten en die was ruim 14 volt bij draaiende motor, dus de accu werd keurig geladen.
Bij de officiële Citroendealer heeft men een uur gezocht en de fout niet kunnen vinden. Men stelt voor om een nieuwe dynamo te monteren (€ 695 voor een nieuwe of € 495 voor een gereviseerde, exclusief arbeidsloon!!!). Als het niets oplevert wordt de motor-computer vervangen (het geld voor de dynamo ben ik dan kwijt!). Als dat ook niet helpt denkt men aan de centrale computer, het contactslot of de bedrading.
Het lijkt mij nu dus verstandiger om bij de bedrading te beginnen, dus mijn vraag is: waar gaat dit beroemde grijze kabeltje naar toe, zodat ik snel een parallelverbindinkje kan leggen.
Alvast dank voor je hulp.

mvrgr

Wout

2CV, Visa 11RE, BX 16 Break, BX 19 Break, ZX 1,6 Aura, Xantia 1,8, Scenic 2.0 (sorry!), ZX 1,8 Aura, Xsara I 1,6, Xsara II 1,6 Break, C4 Berline 1.6 aut

Profiel  
 
H@rm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 15-12-2004

Gepost: 09 maart 2010 05:19 PM
  [ # 10 ]

Hallo Wout,

het grijze kabeltje begint vanaf de connector die op de dynamo zit en loopt naar het geval wat naast de dynamo zit waar alle zekeringen inzitten.
Ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen heb er zelf geen verstand van Smile
Succes ermee

Profiel  
 
Wout2
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 31-10-2007

- BX 16 TGI Break
- BX 19 tgi Break
- ZX 1.6 Aura
- Xantia 1.8 sx
- C4 (2004-heden) berline 1.6 automaat
- (Grand) C4 Picasso Picasso Automaat 1,6
Gepost: 10 maart 2010 10:09 AM
  [ # 11 ]

Hallo H@rm,

Dank voor je snelle reactie. Ik duik komend weekend onder de motorkap. Ik laat je het resultaat meteen weten.

groeten

Wout

2CV, Visa 11RE, BX 16 Break, BX 19 Break, ZX 1,6 Aura, Xantia 1,8, Scenic 2.0 (sorry!), ZX 1,8 Aura, Xsara I 1,6, Xsara II 1,6 Break, C4 Berline 1.6 aut

Profiel  
 
Wout2
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 31-10-2007

- BX 16 TGI Break
- BX 19 tgi Break
- ZX 1.6 Aura
- Xantia 1.8 sx
- C4 (2004-heden) berline 1.6 automaat
- (Grand) C4 Picasso Picasso Automaat 1,6
Gepost: 25 maart 2011 04:00 PM
  [ # 12 ]

Eindelijk na een jaar tegen een rood lampje aangekeken te hebben, is het probleem verholpen. Tijdens de grote beurt, waarin ook de distributieriem vervangen moest worden, heeft men meteen het probleem verholpen. Achter de airco-pomp ligt een kunststof slang met daarin een aantal draden. Het geheel schuurt door en veroorzaakt dan o.a. het laadstroom-indicatie-probleem.
Bij de officiele Citroendealer in Dordrecht wilde men na één uurtje zoeken, achtereenvolgens de dynamo, de motormanagementcomputer en de wagencomputer vervangen, totdat het probleem zou zijn opgelost. Kassa!!!!
Bij De Vos Auto in Enspijk doet men dat anders: zij kennen het probleem (en de oplossing) en repareren!

Bedankt voor jullie input, het heeft me veel geld bespaard!

2CV, Visa 11RE, BX 16 Break, BX 19 Break, ZX 1,6 Aura, Xantia 1,8, Scenic 2.0 (sorry!), ZX 1,8 Aura, Xsara I 1,6, Xsara II 1,6 Break, C4 Berline 1.6 aut

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 juni 2011 08:18 PM
  [ # 13 ]

Kan iemand hier nog iets meer over vertellen?

Volgens mij zit die hoek vrij vol. Waar ligt die zak met connectoren precies?

Profiel  
 
Wout2
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 31-10-2007

- BX 16 TGI Break
- BX 19 tgi Break
- ZX 1.6 Aura
- Xantia 1.8 sx
- C4 (2004-heden) berline 1.6 automaat
- (Grand) C4 Picasso Picasso Automaat 1,6
Gepost: 01 juli 2011 08:55 AM
  [ # 14 ]

Hi Arjan,

Je vraag is me niet helemaal duidelijk. Heb je schema’s nodig?

groeten

Wout

2CV, Visa 11RE, BX 16 Break, BX 19 Break, ZX 1,6 Aura, Xantia 1,8, Scenic 2.0 (sorry!), ZX 1,8 Aura, Xsara I 1,6, Xsara II 1,6 Break, C4 Berline 1.6 aut

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 juli 2011 11:26 AM
  [ # 15 ]

Ik heb een snelle blik onder de kap geworpen, en het zit nogal vol in deze hoek. Ik kon helaas nergens bij want de motor was bloedheet.

De dynamo zit onder de stuurbekrachtingspomp verborgen.

Mijn vraag is waar die kabel die het probleem veroorzaakt precies zit. Ik zag alleen een klein stekkertje bovenop zitten. En nog 1 kabel die met een schroef vast zat geloof ik.

Ik wil eens kijken of die kabel ook zo beschadigd is bij mij.

Ik heb de melding eens een keer eerder gehad, maar toen was het na stuk rijden weer weg.
Nu blijft de melding wel elke dag terug komen.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook