Voorraadbol vervangen
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 07 maart 2010 04:22 PM

Hallo,

Heb vorige week mijn bestelling van T.D.O. ontvangen : 7 nieuwe bollen, 5 liter spoelolie en 5 liter LHM.

Nu heb ik alvast even wat vooronderzoek gedaan hoe e.e.a. aan te pakken en viel mijn oog op de voorraadbol die wel erg onhandig weggestopt zit.

Vraag : is het handig(er) om de voorraadbol samen met de drukregelaar te demonteren om deze vervolgens aan de nieuwe voorraadbol te bevestigen ?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 maart 2010 10:00 PM
  [ # 1 ]

Met een oliefilterklauw is de voorraadbol ook te pakken.
In combinatie met een lang verlengstuk op de ratel zou je ‘m van bovenaf los moeten kunnen maken.

Afbeelding Bijlagen
oliefilterklauw.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 07 maart 2010 10:04 PM
  [ # 2 ]

Kijk, da’s nou een stuk gereedschap wat ik nog nooit heb gezien !! Ik had wél al
zo’n ketting om oliefilters te verwijderen maar deze kende ik nog niet; morgen gelijk eens op zoek.

Bedankt !

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 09 maart 2010 12:36 PM
  [ # 3 ]

Je kunt beter een type als deze gebruiken:

http://web.centralauto.be/catalog/cacatalog.nsf/Artikel?openform&tablenr=9000291&artikelid=00005

Die dunne band schuif je makkelijk om de bol heen en dan kun je hem ook nog stevig aandraaien. Daarnaast kun je dan ook nog een tik met een hamer uitdelen om hem los te krijgen.

Been there, done that…..werkt prima!

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 09 maart 2010 03:10 PM
  [ # 4 ]

Als je hem demonteert krijg je hem nooit meer los volgens mij. Wat ook nog wel eens helpt(ik weet niet hoeveel ruimte er nog is) is hem met een beitel lost te slaan. Je hebt toch een nieuwe dus dat hij kapot gaat is niet erg.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 09 maart 2010 04:02 PM
  [ # 5 ]

Ik heb die van mij met een beitel van onderaf losgetikt. Moet je wel ff een goede nieuwe beitel nemen en niet zo’n oud geval van je opa waar de hoeken al rond van zijn Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 maart 2010 04:53 PM
  [ # 6 ]
wim.van.nieff schreef:

Vraag : is het handig(er) om de voorraadbol samen met de drukregelaar te demonteren om deze vervolgens aan de nieuwe voorraadbol te bevestigen ?

Soms is dat handig. Klem je het geheel in de bankschroef en maakt de bol los.

Meestal moet echter een kettingsleutel hebben om de bol goed los te krijgen. (of idd de botte bijl methode met een beitel…)

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 09 maart 2010 08:58 PM
  [ # 7 ]

Nou, heb het voorelkaar !! Heb tóch maar gekozen voor de optie de bol met verdeler en al te demonteren. Na een uurtje alles weer netjesop z’n plaats. Resultaat mag er zijn; voorheen tikte de HD Pomp om de vijf seconden; nu nog slechts enkele malen per minuut !!! En het diravi stuursysteem werkt ook weer feilloos (zonder schokken). Nu nog zes bollen te gaan, maar ik ben blij dat het vervangen van deze bol achter de rug is… dance

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 09 maart 2010 10:45 PM
  [ # 8 ]

Nog 7 bollen te gaan

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 maart 2010 10:49 PM
  [ # 9 ]

Of 6, als je geen anti-zink hebt.

Een echte hydropneumatische geveerde dame knielt voor je!

Anti-zink is naar mijn mening alleen maar bedacht om niet-Citrofielen in een grote Citroën te krijgen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 10 maart 2010 12:11 AM
  [ # 10 ]

2x veerbol achter
1x hydractiefbol achter
2x veerbol voor
1x hydractiefbol voor
1x diravi-bol

En die anti-zink/SC-MAC is er om een heel andere reden gekomen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 10 maart 2010 08:55 AM
  [ # 11 ]

Juist, ahum…. nog zeven te gaan dus Surprisedops:

Moet vanmiddag pas weer aan ‘t werk; probeer vanmorgen in ieder geval nog de voorste én de achterste veerbollen te verwisselen. Kan m’n nieuwsgierigheid bijna niet bedwingen.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 10 maart 2010 01:21 PM
  [ # 12 ]

De diravi-bol schijnt nogal vast te kunnen zitten. zie hier

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook