![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_373.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Dat bedoel ik!
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_15281.gif)
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Oké, goed, dus dat die bij mij ook raar doet, dat maakt dus verder niets uit.
In m’n 1.4 BX uit 1990 heeft de PCA garage net 5W/40 gedaan. Is dat wel verstandig omdat 10W 40 wordt voorgeschreven. En als het niet verstandig is, wat zijn dan de risico’s?
Dat kan best:
5W betekend dunner dan 10W of 15 W bij KOUDE /lage temperatuur, dus loopt hij lekkerder na een koude start.
het tweede getal geeft de “dikte” aan bij hogere temperatuur, warme motor: moet dus echt 40 zijn.
Waarschijnlijk gebruikt je agarage gewoon 5w40 voor veel verschilende auto’s en dat gaat in veel gevallen.
To err is human, not to err is divine.
Assitch schreef:in de bx met 150motor heb ik de laatste 9 jaar zelf altijd 10w40 gebruikt. Enkele keren terug had de garage de olie ververst omdat de aandrijfas eruit moest en die knapen bij peugeot hadden er 5w40 ingedonderd
12000 km later klonk het blok als een bak spijkers maar schakelde perfect
toen heb ik klein onderhoud zelf gedaan en er 10w40 valvoline ingedaan
jee wat klonk dat blok weer rustig
er zit nu 10w40 in van total en daarop gebruikt het lpgblok ongeveer 30procent minder olie!zo zie je dat er tussen merken onderling ook verschil zit
Bedankt. Reden voor mijn vraag was bovenstaande quote (weliswaar met andere motor). Bovendien las ik op een ander forum dat 5W 40 te dun zou zijn met risico op lekkage bij de krukaskering. Vandaar voor de zekerheid een vraag op deze post.