Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Het heeft even geduurd maar Draakje doet moeilijk en ik weet niet zeker waar ik het moet zoeken.
Sinds gisteravond blijft ze ineens niet meer stationair lopen. Laag en onstabiel toerental. Eindigt in een onregelmatige loop en vervolgens afslaan. Geen ploffen of sputters. Bij iets meer gas wordt de boel weer stabiel en het motortje levert ook nog gewoon dezelfde kracht.
Wat zou dit kunnen zijn?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Stationairsproeier? Dat is die met het draadje er aan. Als je het contact er op zet moet deze een “klik” geven.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Dat zou nog wel eens kunnen… Ga’k zo eens even checken. Ik neem aan dat ie ook klikt als ik het draadje los en vast doe.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Stationairsproeier werkt ok en is niet verstopt.
Ook de andere sproeiertjes even schoongeblazen. Helpt wel iets maar is niet de oorzaak.
Ze liep twee dagen geleden nog letterlijk als een naaimachientje en nu als een ouwe hark. Bij hogere toeren is het ok.
Voor de zekerheid heb ik even gevoeld of de D-riemen nog wel op spanning staan en voor zover ik kan nagaan is dat wel ok.
Ook even wat remmenreiniger rondom de carb. en de spruitstukpakkingen gespoten, dat leverde geen merkbare reacties op.
Het viel me op dat het Y-stuk niet meer gasdicht is. Maar dat is volgens mij al langer zo want dat had ik al geroken…
Ik ga morgen eerst eens even de bougies weer op de vorige, net iets te wijde, stand zetten. Kijken wat dat doet.
Andere opties?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik vroeg me af: zou een lekkend hotspotpijpje zoiets kunnen veroorzaken?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Morgen ga ik de hele boel nog eens even bijlangs… hopelijk bots ik tegen de veroorzaker aan. Ik vind ‘t vooral vreemd dat ze bij normaal rijden geen enkel teken van onvrede geeft. Alleen stationair geeft gedoe…
Als het goed is, is er een elektronische ontsteking onderweg. Ga’k die er eens op frutten. Kijken wat er dan gebeurd.
Vanavond maar weer eens in Pekeltje gereden, die stond alweer een tijdje stil. Ik verbaas me er telkens weer over hoe verschillend deze twee auto’s zijn… Allebei op hun eigen manier erg fijn om in te rijden… (Zolang ze het goed doen)
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Vreemd, vreemd.
Ze loopt bij het rijden prima. Genoeg kracht. Ze slaat ook niet af als het toerental (erg) laag wordt bij het optrekken.
Bij gewone stationairloop begint ze te bokken en slaat ze af. Verder niks raars, geen backfires of andere gewelddadige dingen.
Wat heb ik gecheckt:
- Stationairsproeier: schakelt ok en is schoon. Het loskoppelen heeft ook meteen effect, dan slaat de motor nóg sneller af.
- Hoofdsproeiers even doorgeblazen, kamers even schoongemaakt maar daar geen drama’s aangetroffen. Wel vrij veel gruis in de carb, ondanks het filter. Waarschijnlijk afkomstig van de backfires uit het begin, toen ze nog niet lekker liep vanwege verkeerde elektrodeafstand van de bougies.
- Bougies zijn ok. Vonk is ook ok. Geen olietroep of andere gekkigheden.
- Mijn profisorische dichting van de hotspotpijp was gaan lekken. Na opnieuw dichtmaken maakte dit slechts een fractie verschil uit. Het hoofdprobleem blijft.
- Als ik haar op toeren houd dmv de aanslagschroef van de eerste trap en dan de choke terugzet, dan slaat ze net zo goed af. (Uiteraard bij warme motor getest)
- Opvallend: relatief weinig respons op de stationairregeling bovenop de solex carb. Wel duidelijk hoorbaar verschil in sisgeluid als ik die verder open of dicht draai.
Wat denken jullie? Ergens verdenk ik toch die stationairsproeier, ondanks dat die goed lijkt te zijn.
Is er iemand in de buurt van Leeuwarden waar ik even een sproeier van kan lenen om te kijken of dat verschil uitmaakt? Die van de Webertjes zijn anders.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Hebben Pekeltje en Draakje niet dezelfde carburateur? Dan moet je die sproeiers eens omwisselen. Zo kan je die stationair sproeier inderdaad uitsluiten. Dat ie werkt en schoon is wil natuurlijk niet zeggen dat ie het góed doet.
Ik ben benieuwd wat het voordeel van de electronische ontsteking is. Ik heb er ook over zitten denken om dat te veranderen. En aan de andere kant heeft de ouderwetse ook wel z’n charme. Als de puntjes perfect staan afgesteld rijdt het super maar iets een afwijking en het begint al te pingelen.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Draakje heeft als enige van de drie een solex carburateur dus ik kan jammer genoeg niet uitwisselen. Hooguit de hele carburateur.
Dat het probleem er alleen is bij stationairloop en dat het van de ene op de andere dag is gekomen maakt de stationairsproeier nu eerst wel de hoofdverdachte. Als iemand er eentje heeft liggen om even uit te proberen, dan houd ik mij aanbevolen.
Die elektronische ontsteking ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb het pakketje inmiddels binnen. Jammer dat de stekkertjes er af zijn geknipt maar daar vind ik wel een nette oplossing voor. Eerst maar eens bij Geeskje onder de kap kijken hoe het eigenlijk in elkaar hoort te zitten… En de module uiteraard even testen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Twee vragen:
- Kan een lekkend y-stuk grote invloed hebben op de stationairloop? Die is nml hoorbaar niet meer gasdicht. Da’s trouwens geen verrassing want alles zat nog een beetje verwrongen in elkaar… Dat moest nog even opnieuw maar er is zo lastig bij te komen.
- Kan de stationairloop worden beïnvloed door een lekkend membraam van het potje voor de vacuumvervroeging? Als ik aan dat slangetje daarvan zuig dan ontsnapt er merkbaar lucht en dat ligt niet aan het slangetje. Als ik de slang dichtknijp slaat de motor direct af trouwens, dus het systeem doet wel iets.
Ik ben benieuwd. De stationairsproeier heb ik vanmiddag ook nog eens even goed gecheckt en die werkt prima. Alle schoonmaak-acties hebben wel een fractie geholpen maar het probleem blijft: zonder choke slaat ze af bij lage toerentallen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Alles kan met elkaar te maken hebben. Zeker een lekke vacuum vervroeger. Dan trekt de motor valse lucht aan.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik neem aan dat daar een soort rubber plaatje in zit dat poreus kan worden en dus van het ene op het andere moment kan gaan lekken? Dat zou het plotselinge ontstaan van dit probleem in elk geval wel verklaren. Ligt er nog ergens zo’n ding in een hoekje in het magazijn? Kun je die pot er zo af schroeven trouwens?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Die ligt wel in het magazijn. Wel even door geven welk merk ontsteking je hebt.
Die pot is er vrij makkelijk te verwisselen.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Er zit trouwens een klein gaatje in de vacuumpot op de elektronische unit die ik laatst binnen heb gekregen… als ik die dicht houd is die pot luchtdicht. Nu vraag ik mij af: heeft dat gaatje een nut of is dat door een beun erin getikt om een of andere rare reden?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Vanmiddag weer even aan het frutten geweest, in afwachting van de keuring van Geeskje. Ik heb de Draak laten lopen en de slang van de vacuumpot getrokken. Meteen een daling in toerental en uitval. Schroef in de slang gedraaid. Nu kan ik de choke zo ver indrukken dat hij op een normaal stationair toerental loopt. Maar dan loopt hij onrustig.
De theorie is nu als volgt:
- We hebben de timing afgesteld toen de vacuumpot nog werkte
- Daarna is het membraam gescheurd maar de pot werkt nog wel enigszins
- De carb. trekt nu dus valse lucht aan via de vacuumpot én de timing zakt in verhouding te veel terug bij een laag vacuum. De combinatie maakt waarschijnlijk dat de motor niet meer laag in de toeren wil blijven draaien.
De vacuumpot van Pekeltje is trouwens nog veel meer lek dan die van Draak. Daar merk ik ook niet aan dat ik nog een membraam omhoog zuig o.i.d. Waarschijnlijk is die auto daarom zo traag en lust ze zo veel benzine. Ter compensatie van de valse lucht hebben ze het mengsel wss erg rijk gesteld. De schroef stond wel zes slagen naar buiten. Ik heb dat nu op twee volle slagen ingesteld en dan loopt Pekel dus ook wat minder mooi stationair. Niet verwonderlijk.
Nu nog even kijken welk type ontsteking ze hebben en dan maar eens van die potjes op de kop tikken want dat is blijkbaar een zwak punt. Zou zomaar kunnen dat het ook de oorzaak is van Geeskje d’r schokje in het optrekken…
Opvallend: in de vacuumpotjes van de elektronische ontstekingen zit af-fabriek een klein gaatje.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30