Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
In mijn gedachte zie ik me al over ‘s lands wegen zweven in een mooie Citroën van vóór 1985. Het liefst een CX, misschien een diesel, misschien een automaat, misschien een BX. Als ik maar mijn weekendritjes kan maken, op vakantie kan en heel af en toe boodschappen kan gaan halen. Voor dagelijks gebruik heb ik geen auto nodig, laat staan een zweefmachine. Een oldtimer kost, in mijn ogen, alleen geld als ze gebruikt wordt, niet als ze stil staat.
Momenteel rij ik een nogal slechte en lelijke BX. Deze heb ik voor 300 euro gekocht om even een paar maanden mee te overbruggen. Nu overweeg ik om voor maximaal 3000 euro een andere Citroën te kopen. Voor zo’n budget is een goede BX haalbaar, maar zeker ook een redelijke CX. Alleen ben ik (toegegeven) niet zo’n heel verstandige autokoper. Ik laat me leiden door mijn liefde voor het rijden in een Citroën, niet door verstand van zaken. Hierdoor heb ik al vier keer op een rij een afgetrapte bak gekocht, in plaats van een liefdevol onderhouden automobile.
Ik zoek dan ook een liefhebber van BX-en of CX-en, die mij kan adviseren over welk type het best past bij mijn rijgedrag en budget. Maar die ook kan helpen bij de zoektocht en bij de onvermijdelijke proefrit. Ik zoek, zeg maar, een Citroën-buddy, wiens enige belang is dat een mede-liefhebber straks in vertrouwen de weg op kan. Iemand zonder commerciële binding (die dus niet zijn eigen bedrijfsvoorraad aan me wil slijten) en iemand met de double-chevrons op de juiste plek.
Wie voelt zich geroepen?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gooi schreef:Een oldtimer kost, in mijn ogen, alleen geld als ze gebruikt wordt, niet als ze stil staat.
Dat beeld moeten we dan eerst maar eens gaan bijstellen. Wel eens van de strijd tegen roest gehoord? Gaat nog véél harder als ie stil staat namelijk. Preventief onderhoud, zegt je dat iets? Banden hebben niet alleen een profiel-levensduur bijvoorbeeld, maar drogen uit. Remschijven: idem, roesten door stilstand. Verzekering (all-risk natuurlijk voor een nette oldtimer) kost ook geld. Misschien toch een stalling in de vorm van een overdekte parkeerplaats? Kost je ook geld, al scheelt het je wel weer pieken op de post “roeststrijd”.
Het bezit van een oldtimer ( of beter gezegd: belastingvrije youngtimer) kost je dus hoe dan ook geld. zelfs als ie stil staat.
Dat neemt echter niet weg dat je er goed aan doet de hulp van forummers in te roepen! Succes met het maken van een keuze!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Nouja, wat is stilstaan hè... Ik gebruik mijn BX nu gemiddeld 1x per week en dat zal in de toekomst zo ook wel blijven met een andere auto. Tuurlijk realiseer ik me dat een auto, hoe oud of jong ook, onderhoud nodig heeft en dus geld kost. Maar dat is wat anders dan een ‘oudere’ auto kopen en deze van onder naar boven te moeten restaureren.
Je hebt trouwens gelijk dat ik een belastingvrije youngtimer zoek in plaats van een te koesteren échte oldtimer. Ik kende de term youngtimer niet, anders had ik deze wel gebruikt Ik ben gewoon niet van plan om de overheid te laten profiteren van de uren die mijn auto stil zal staan.
Is deze CX misschien iets voor je
De prijs is nog wel aan te passen naar iets vriendelijker , maar verwacht geen wonderen , is wel een eerlijke originele Nederlandse CX , en in deze staat uniek
De CX mag een aankoopkeuring , bij een bedrijf van jouw keuze , ondergaan , kosten van die keuring zijn wel voor jezelf
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Edit René...quote gewist..quoten op het laatste bericht is onzin
Bedankt voor je aanbod, maar ik zoek dus geen CX, maar iemand die mij onafhankelijk kan helpen met het zoeken naar, bekijken, proefrijden en beoordelen van een CX of BX. In het geval van deze CX, heb ik toch het gevoel dat jij er zelf belang bij hebt dat ze verkocht wordt. Maar ik kan me natuurlijk vergissen.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Hoi Gooi,
Er is meer dan genoeg expertise op het forum om je te helpen de juiste beslissing te nemen. Alleen kan ik me niet voorstellen dat iemand zichzelf opwerpt om dit van het begin tot het eind met je te doorlopen. Als ik jou was, zou ik gewoon hardop denken - bijvoorbeeld in dit draadje - over waar je naar op zoek bent. Het verschil tussen een CX en een BX is nogal groot, en die keuze zal je écht zelf moeten maken. Als je een aantal concrete kandidaten gevonden hebt, lukt het vast wel om iemand te vinden die in de buurt woont om samen met jou te gaan kijken.
Succes!
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
In het geval van deze CX, heb ik toch het gevoel dat jij er zelf belang bij hebt dat ze verkocht wordt. Maar ik kan me natuurlijk vergissen.
Je moet naar het resultaat kijken toch?
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
precies. Mooie kleur die CX van Benjamin. Verder, spui wat je wilt, ik (en nog wat anderen kunnen wel wat over BX type1 vertellen. Anderen weer over de CX. Beiden hebben voor en nadelen.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gooi schreef:Het liefst een CX, misschien een diesel, misschien een automaat, misschien een BX.
Die combi bestaat niet
Een CX diesel is er niet in automaat. Een automaat op de CX is er alleen met een 2500 injectie motor (GTi of Pallas IE). Het nadeel is wel dat het een 3 traps is.
Als je belastingvrij goedkoop wil rijden dan zou je een CX 20 Pallas kunnen overwegen op LPG. Kost wel een deel van de kofferruimte, maar dan tank je wel erg goedkoop.
Voor zowel als een CX als BX van voor 1985 gelden 3 dingen: Roest, roest en roest
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Correctie! Ook een Cx 2400 is met automaat geleverd. Zelfs de 2400 met carburateur is met automaat leverbaar geweest. Zeer zeldzaam trouwens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké die zie je beide zeker niet veel
Ze zullen beide wel een flinke slok lusten.
Gooi schreef:benjamin schreef:Is deze CX misschien iets voor je
De prijs is nog wel aan te passen naar iets vriendelijker , maar verwacht geen wonderen , is wel een eerlijke originele Nederlandse CX , en in deze staat uniek
De CX mag een aankoopkeuring , bij een bedrijf van jouw keuze , ondergaan , kosten van die keuring zijn wel voor jezelf
Bedankt voor je aanbod, maar ik zoek dus geen CX, maar iemand die mij onafhankelijk kan helpen met het zoeken naar, bekijken, proefrijden en beoordelen van een CX of BX. In het geval van deze CX, heb ik toch het gevoel dat jij er zelf belang bij hebt dat ze verkocht wordt. Maar ik kan me natuurlijk vergissen.
Ja natuurlijk heb ik er belang bij dat die CX verkocht wordt duhhhh , is toch ook geen geheimpje , wat betreft de onafhankelijkheid zou je er goed aan doen eerst de tekst eens goed te lezen voordat je begint te beieren , er staat namelijk bij dat de CX een aankoopkeuring mag ondergaan bij een bedrijf van jouw keuze , dat kom ik toch maar verdomd weinig tegen als ik zelf een auto koop hoor
Dit is een originele Nederlandse auto die zeer goed bewaard is gebleven , maar be my guest en koop met alle plezier een opgelapte Franse import , succes
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Momenteel rij ik dus in een aftandse BX, mijn vijfde ondertussen. Toen ik jaren geleden BX nummer 2 had, reed mijn broer in een CX 25 GTI. Welk jaar deze gebouwd was, weet ik niet meer. Wel weet ik dat de CX veel harder roestte dan mijn BX. Maar de BX (een 1.4 Cannes) had weer als nadeel dat er nogal veel plastic aan zat, dat onderweg afbrak bijvoorbeeld. De BX ging telkens kapot, de CX roestte weg.Voordeel CX was weer dat ze veel comfortabeler was dan de BX, voordeel BX was dat er makkelijker een fiets of koelkast achterin pastte en een indrukwekkende hoeveelheid boodschappen. De CX was beduidend sneller en krachtiger, de BX was veel handzamer en goedkoper om te rijden. De CX had een grommend beest als motor, de BX had een zwetende olieverslaafde in het vooronder. Zo kan ik nog wel even doorgaan met vergelijken.
Het is zo dat ik mijn hoofd een lijstje heb met ‘vereisten’ waaraan mijn volgende Citroën zou moeten voldoen. Ik weet echter helemaal niet of dit lijstje realistisch is, vandaar mijn hulpvraag. Ik zal eens een poging wagen dit lijstje neer te pennen:
- Een Citroën
- Met hydraulische vering
- Met ruimte voor een bestuurder (ikzelf) van 1.90 bij 100 kilo.
- Met comfortable ruimte voor 3 andere volwassenen
- Met ruimte voor vakantiebagage
- Belastingvrij (waarom? Omdat ik het beu ben aan de overheid te betalen voor het bezit van een auto maar wel bereid ben te betalen voor het gebruik van een auto. En aangezien het kabinet is gevallen en de kilometerheffing van de baan is, moet het op deze manier opgelost worden. Ik rij ook te weinig kilometers om er belasting voor te betalen.)
- Goed technisch onderhouden
- eventueel een diesel. (waarom? Omdat de brandstof goedkoper is, en ik hoor dat dieselmotoren langer meegaan dan benzinemotoren.)
- Liever geen LPG (Waarom niet? Omdat ik hoor dat motoren op LPG harder slijten dan op benzine en omdat LPG-installaties kwetsbare en dure stukjes techniek zijn.)
- eventueel een automaat. (Waarom? Omdat ik te lui ben om te schakelen )
- Goed onderhouden interieur zou mooi zijn, maar hoeft niet
- Goed onderhouden carroserie zou mooi zijn, maar een deukje of krasje mag best op een 25 jaar oude auto. 3x roest zoek ik niet.
- Budget tot 3000 euro maar goedkoper mag altijd (graag zelfs)
Wat hoeft het niet te zijn?
- Moeders mooiste (mag wel)
- Een snelheidsduivel (mag wel)
- Een exclusief exemplaar (Hoewel ik de CX Prestige of Limousine wel verrekkes mooi vind!)
- Een ‘echte’ oldtimer. Hoewel charmant, brengt een ID, DS of Traction gewoon te veel onderhoud met zich mee, die ik mijn auto gewoon niet kan bieden, zowel qua tijd, als qua geld.
- Een opknapper. (Tijd, geld en zin ontbreken)
- Het hoeft ook geen afrijder te zijn die maar een jaar mee kan.
Zo. En nu zijn de ervaringsdeskundigen weer aan zet
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Mijn zoektocht naar een CX voor hetzelfde budget is hier begonnen.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Nou Benjamin die kwam hard aan zeg.
We kunnen toch gewoon antwoorden op een TS vraagt
Citroen c32 Hilton XLS
geoarthc35 schreef:Nou Benjamin die kwam hard aan zeg.
We kunnen toch gewoon antwoorden op een TS vraagt
Volgens mij heb ik dat toch gewoon gedaan hoor , als er dan gelijk geroepen wordt over onpartijdigheid , en er staat in dezelfde post dat een aankoopkeuring bij een garagist van de TS’s keuze mag , dan denk ik persoonlijk dat de zoektocht ten einde is , zeker als je ziet wat de eisen zijn waar de toekomstige automobiel van de TS aan dient te voldoen
Maar het is mij om het even hoor , al staat die CX er nog zo lang dat de Franse hang geraniums er van lieverlee door het dak naar buiten groeien , ik maak er zo een plantenbak van , maar dan ga jij toch even met de TS mee op zoektocht naar zijn toekomstige automobiel , dan is dat ook weer opgelost , win win dus
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!