Daarmee meet je nog steeds niet of de koppaking of de kop gaar is helaas alleen DAT er iets mis is.
Ouwe mopperkont
Zo, vanochtend even langs de garage gereden. De baas zelf heeft er gister en vanochtend in gereden, maar kon weinig schokkends ontdekken. De auto starte meteen, rookte niet buitensporig. Wel moest hij een halve liter koelvloeistof bijvullen, terwijl ik het niveau maandagmiddag nog had gecontroleerd.
Ook is hij in de weer geweest met dat apparaat dat twee berichten geleden werd genoemd, kwam niks uit. Het systeem op druk gezet, geen lekkage waargenomen.
Toen ik nogmaals noemde dat het starten soms niet verder komt dan ‘klik’, noemde hij een mogelijke oorzaak daarvan. Hoe het precies in elkaar steekt kan ik niet navertellen, daarvoor ontbreekt mij de technische kennis. Het had in ieder geval wel met koelvloeistof te maken .
Ik heb met ‘m afgesproken dat hij er nog een paar dagen mee doorrijdt ‘in de hoop’ dat hij ook het slechte starten en roken meemaakt. Dan maar ‘s zien wat we er mee aan moeten.
Citroënloos
Als je start en je hoort alleen klik dan is de bendix op je startmotor nie meer goed. En dat heeft bar weinig met koelvloeistof te maken, tenzij het op je startmotor lekt
Blijft toch raar, dat als hij het systeem onder druk zet, dat hij geen lekkage kan vinden. Misschien dat het bij je kachel lekt?
Ouwe mopperkont
Nou, hoe het precies in elkaar steekt weet ik echt niet. Maar een vriend van me (sleutelaar) heeft twee keer de kop van een BX diesel vervangen. Hij had het ook over één of andere goot/geul/ruimte waar kvs in blijft staan en waardoor de auto moeilijk start.
Citroënloos
een BX is geen XM en al helemaal geen 2.1TD
Ouwe mopperkont
Verschil moet er blijven hè?
Die bendix, staat dus helemaal los van kvs-verbruik, maar ook van rookontwikkeling? En dan bedoel ik dus echt rook, geen walmpje.
Als ze zouden zeggen dat m’n achterbumpert in de fik stond, zou ik het ook geloven.
Zoveel rook dus.
Citroënloos
Totaal aantal Berichten: 9432
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als je kachelradiateur lekt, dan ruik je dat in het interieur, het is een zoete lucht.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
En het wordt nogal vochtig dan binnen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Hmmm, binnen in is het niet vochtig. De auto ruikt van binnen wel naar anti-tabak…
Citroënloos
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dat is beter dan dat het naar ex-tabak ruikt.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Weet je zeker dat de dop van je expansievat nog in orde is? je zal niet de eerste zijn waarbij de koelvloeistof via de overloop wegloopt omdat de dop geen tegendruk meer kan leveren….......
Jaap / XM V6 Exclusive autom. 2000 / Auris Full Hybrid 2011
Vanmiddag nog eventjes bij de garage langsgereden waar de diesel staat.
De garagist heeft nu gelukkig ook zélf geconstateerd dat de auto zo nu en dan moeilijk start en vervolgens gigantisch rookt.
Ik heb hem opdracht gegeven om dan maar met de werkzaamheden te beginnen, dus de kop gaat er in de loop van volgende week af.
Citroënloos
Ik ben nog steeds ergens bang dat het moeilijk starten en grote wolken en het waterverbruik misschien niet eenzelfde oorzaak hebben.
moeilijk starten en roken kan liggen aan slecht gloeien of lucht in de pomp. En waar het water dan blijft? Dat is misschien een ander verhaal.
Ouwe mopperkont
Toch ben ik er wel van overtuigd dat dit met elkaar te maken heeft; die vier keer dat de auto gigantisch rookte ging het starten ook lastig. Voor de rest is starten geen probleem.
Dus kvs-niveau te laag = slecht starten = gigantische rookwolken
Ook die keren dat ik kvs bijvulde (na slecht starten/rook), ging het starten daarna prima en was er ook geen sprake van rook.
kvs op niveau = prima starten = geen rook.
Citroënloos
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Klinkt misschien raar, maar is de turbo nog wel oke? Die word toch ook water gekoeld?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “