Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
hehe
maar als spiritus de verbranding bevorderd en dus de auto zuiniger gaat rijden
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
jpiek schreef:Overigens ook een optie : Koop een motorblok uit een in Amerika uitgebracht model dat al wel geschikt is voor E85 en zet die in je Citroen….
Of Brazilie, daar rijden wat meer Citroens rond, dacht ik. Daar rijdt alles zo’n beetje op E85.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
He, de ethanol discussie duikt weer op , leuk. Op zich moet een benzine motor prima op een heel hoog percentage ethanol kunnen rijden, probleem is de methanol. Daar rijdt ie ook wel op, maar het is nogal corrosief spul, dat zal wel die “material incompatibilities” zijn waar ze het boven over hebben. Enige is, er moet wel een boel meer ethanol ingespoten worden, want de stoichiometrische verhouding is anders dan bij benzine. Bij een carburateur kan je dan gewoon een grotere sproeier monteren, maar een injectiesysteem moet geprogrameerd worden om meer in te spuiten, en de capaciteit van de injectoren moet voldoende zijn natuurlijk. Het verbruik ligt wel dus aanzienlijk hoger (in de praktijk dacht ik tot zo’n 30%), maar je krijgt er wel wat meer vermogen voor terug (als je ontsteking het RON110 octaan weet in te regelen). Maar goed, voordeel is wel, dat bij zo’n hoog octaan benzine turbo motoren een boel interessanter worden, je kan veel meer boost hebben en dus een betere power-to-weight ratio uit je motor halen, kwa ontwerpen betekent dat weer een lager voertuiggewicht, en da’s mooi, want er moet meer brandstof mee want het gaat sneller op. Bij gebruik van ethanol gaat het er dus voornamelijk om dat het motormanagement toergerust moet zijn om er mee om te gaan. Als de stelmogelijkheden van het ontwerp voldoende zijn is het verder een kwestie van software. Bij methanol moet je idd aan allemaal rvs leidingen enzo omdat het spul zo corrosief is, dus dat heeft wat minder de voorkeur. Maar goed, met een programeerbare injectie en groot genoege injectoren kan je dus zonder al teveel moeite je auto geschikt maken voor een hoog percentage ethanol . Ik heb zelfs ergens een online how-to gezien om je volkswagen kever om te bouwen ernaar door een andere sproeier in je carburateur te draaien .
Verder heeft het alleen maar voordelen, we kunnen het zelf verbouwen en dan zijn al die EU landbouwsubsidies eindelijk ergens goed voor, en het is natuurlijk CO2 neutraal en eigenlijk roetvrij. NOX is alleen nog wel een probleem erbij, meer dan bij normale benzine.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:probleem is de methanol. Daar rijdt ie ook wel op, maar het is nogal corrosief spul, dat zal wel die “material incompatibilities” zijn waar ze het boven over hebben.
Klopt, zover was ik inmiddels ook met m’n speurttocht. Nog beter dat Ethanol zou Butanol zijn. Maar probeer maar eens een huis-tuin-keuekn product te vinden waar dat inzit. Heb al wel een on-line leverancier gevonden die 98% Butanol kan leveren, maar met 32,= per liter schiet dat het doel ietwat voorbij
Enige is, er moet wel een boel meer ethanol ingespoten worden, want de stoichiometrische verhouding is anders dan bij benzine
...
Het verbruik ligt wel dus aanzienlijk hoger (in de praktijk dacht ik tot zo’n 30%), maar je krijgt er wel wat meer vermogen voor terug
Tot 15% schijnt het elkaar aardig op te heffen, en hoef je eignlijk niets aan te passen.
Bij gebruik van ethanol gaat het er dus voornamelijk om dat het motormanagement toergerust moet zijn om er mee om te gaan. Als de stelmogelijkheden van het ontwerp voldoende zijn is het verder een kwestie van software.
Chiptuning dus, of zou je de computer op een of andere manier ‘voor de gek kunnen houden’ ?
Bij methanol moet je idd aan allemaal rvs leidingen enzo omdat het spul zo corrosief is, dus dat heeft wat minder de voorkeur.
In bv. Spiritus zit alleen wat Methanol om de Ethanol ondrinkbaar (gedenaturaliseerd) te maken. Dus of je snel last krijgt van die corrosie ?
Verder heeft het alleen maar voordelen, we kunnen het zelf verbouwen
Je kunt het zelfs gewoon thuis maken als je zou willen. Al je GFT afval bewaren, rotte aardappels (boterzuur) erbij en maar laten rotten
vocht aftappen, distilleren en dan volgens mij met gist tot alcohol om laten zetten. Dan verder distilleren. Kom je toch max 96% ofzo.
Door Benzeen toe te voegen kun je weer meer water afscheiden, en kom je op 98%...(even uit de losse pols )
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Misschien moeten we een citroen-forum boerderij aanschaffen waar we suikergewassen verbouwen om ethanol te maken .
Ik weet niet wat voor een percentage methanol er in spiritus zit, maar ik heb ook geen idee vanaf wat voor concentraties het een probleem gaat vormen.
Wat betreft het computer voor de gek houden… het probleem met buiten de chip om werken is dat je dus een manier moet hebben om de injectoren langer geopend te houden… een vaag idee wat door me hoofd zwerft is gewoon de injectoren vervangen met een set van precies de juiste proportie groter (meer doorstroom), beetje zelfde idee als een grotere sproeier in een carburateur zeg maar.
Maar goed, kan allemaal best wel dus .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:Misschien moeten we een citroen-forum boerderij aanschaffen waar we suikergewassen verbouwen om ethanol te maken .
Volgens mij is een bedijfsruimte huren, gronstoffen inkopen die eigenlijk afval zijn, en die verwerken goedkoper en handzamer.
Ik weet niet wat voor een percentage methanol er in spiritus zit, maar ik heb ook geen idee vanaf wat voor concentraties het een probleem gaat vormen.“Ethanol
Formule: C2H5OH
Omschrijving: Kleurloze lichtontvlambare vloeistof. Kan bij inademing of inslikken leiden tot vergiftiging van het centrale zenuwstelsel. Langdurige blootstelling kan lever-, nier-, en hartschade veroorzaken. Spiritus is 85% ethanol gedenatureerd met circa 3% methanol en 2-7% aldehyden, ketonen en esters met een blauwe kleurstof.”
http://www.experimenten.nl/chemicalien.htmlWat betreft het computer voor de gek houden… het probleem met buiten de chip om werken is dat je dus een manier moet hebben om de injectoren langer geopend te houden… een vaag idee wat door me hoofd zwerft is gewoon de injectoren vervangen met een set van precies de juiste proportie groter (meer doorstroom), beetje zelfde idee als een grotere sproeier in een carburateur zeg maar.
Ik zat aan iets minder ingrijpends te denken, zorgen dat de computer ‘denkt’ dat er meer luchttoevoer is, dan er werkelijk is, waardoor hij dus meer brandstof zou injecteren.
Misschien nog andere oplossingen om eenrijker mengsel te forceren ? ‘Vroegah’ zou je de choke gewoon (half) opentrekkenJohan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
DUs me handchoke meer spiritus mogelijk in dat geval zit ik dan goed
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hmmm, dat plan met die bedrijfsruimte is een goeie, maar op een gegeven moment zijn er anderen die door hebben dat dat afval wat we inkopen eigenlijk geen afval is, en tegen die tijd moeten we wel klaar staan om die suikergewassen te verbouwen .
Wat het signaal van de luchtmeter betreft, dat kan natuurlijk prima, zeker op een simpel injectiesysteem, maar met een moderne ben ik bang dat je vrij gauw in het “out of range” gebied komt - waardes die volgens de ECU niet mogelijk zijn waardoor hij in de noodloop schiet. Maar een beetje marge heb je natuurlijk wel, het zal je wellicht een paar procent meer ethanol in het mengsel schelen…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Shell: nog zeker een eeuw genoeg olie
Dus… probleem opgelost! Slotje maar???
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nee, een eeuw is lekker lange termijn planning .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
sans-pareil schreef:Nee, een eeuw is lekker lange termijn planning .
OK, dan laten we dit topic open voor ons nageslacht zijn nageslacht.
patje74 schreef:Shell: nog zeker een eeuw genoeg olie
Dus… probleem opgelost! Slotje maar???
Hmm, Shell en hun boekhouding van de olievoorraad Heb je echt geen betere bron beschikbaar ?
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Trouwens, er zijn nog andere redenen. Als we plantaardig spul gebruiken is het CO2 neutraal, lossen we een deel van het melkmeer en de boterberg op, en zijn we minder afhankelijk van de midden-oosten ongeregeldheden van het moment. Meer goede redenen dus, dan alleen dat de boel op gaat.
Trouwens, hieraan verwant, laatst ge-msn’d met TRXke en toen draaide het gespreksonderwerp naar alternatieve brandstoffen. Met wat van interent geplukte cijfers, feiten en de windows calculator kwamen we er op uit dat er niet genoeg landbouwgrond in in de EU is om in onze oliebehoefte te voorzien met bijvoorbeeld koolzaadolie, want dat schijn je maar een keer per jaar te kunnen oogsten. Met suikergewassen en twee oogsten per jaar kwam er uit de berekening dat het wel goed kan. Met een boel meer windmolens, getijdecentrales, hydroenergie, geothermische energie en wat kerncentrales en desnoods wat aardgas moet het dus goed te doen zijn. Vond ik wel boeiend die uitkomst, maar ik vraag me dus af weet iemand misschien een rapport of een studie waarin dit nog wat nader bekeken is?
En om nog maar verder te gaan. Ben ik de enige die niet begrijpt waarom bijvoorbeeld busbedrijven, gemeentes en andere instanties die centraal tanken niet gewoon plantaardige olie laten aanvoeren voor bijvoorbeeld een procent of 50? Dat scheelt bakken met geld, en het is zover ik kan verzinnen een kwestie van een deel van je tankwagens ergens anders bestellen… weet iemand ‘t?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
kan maar een ding bedenken en dat heb met geld te maken
citroenc2 schreef:kan maar een ding bedenken en dat heb met geld te maken
ik weet nog wel wat: angst voor iets nieuws. meer organisatie voordat het werkt, dus meer tijd investeren dan alleen een contrakt tekenen met een oliemaatschappij (die zullen niet zo blij zijn met zo’n aktie). en politieke zaken waar zo’n bedrijf mee te maken heeft
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar