Dag allemaal,
even weer een klein probleempje aan de xm. Zelfs met de thermometer op -2° celcius slaat de airco automatisch aan. Kan hem natuurlijk wel afzetten en in “eco” stand zetten, maar het hoort niet (volautomatische airco).
Volgens mij kan ik dit ook linken aan het feit dat m’n klimaatregeling niet stopt als het koud genoeg is en zo de verdamper vastvriest tot er geen luchtstroom meer is.
Had hier onlangs iets gelezen van een of andere potmeter, maar kan op service.citroen nergens zoiets vinden.
Wie heeft het antwoord voor mij?
Alvast dank!
Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dat antwoord heeft Wimb: Lees maar
Volg je hart, gebruik je hoofd.
dit bedoelde ik dus
Maar vind op service.citroen nergens een exacte locatie, noch een onderdeelnummer.
Kwestie dat ik zou weten wat ik moet zoeken als ik dat daar openvijs.
Tja, wat zoek je? Zoals ik in Lodys draadje al zei, denk ik dat mijn airco later geplaatst is. Mijn potmeter is een zwart vierkant kastje van pak ‘m beet 4 cm x 4 cm met een metalen asje wat er aan de bovenkant uit steekt. Dat ding zit met een beugel aan de onderkant vast.
Flauw om te zeggen, maar als je ‘m ziet, dan is het: “Oh ja”.
Wim,
Disciplus Simplex
stalsie schreef:dit bedoelde ik dus
Maar vind op service.citroen nergens een exacte locatie, noch een onderdeelnummer.
Kwestie dat ik zou weten wat ik moet zoeken als ik dat daar openvijs.
Oh, sorry. Ik dacht dat je niet meer wist wie dat in welk draadje had genoemd.
Heb alles eens grondig bestudeerd, en bij mij is die potmeter dus niet te vinden en vind hem ook niet op een technische mededeling van citroën.
Mijn vermoeden is dat er een bepaalde module kapot is, omdat de airco dus blijft koelen tot hij bevriest en ook aanslaat onder de 3° celcius.
Wie weet welke module dit zou kunnen zijn en waar deze dan zit.
De aanjager-module heb ik al gevonden,maar die dient enkel voor de aanjager.
Alle tips zijn welkom, want het is echt ferm ambetant dat de airco niet optimaal werkt.
Misschien een domme opmerking, maar krijgt die airco niet zijn info van je temperatuurvoelertje boven bij de interieurverlichting?
XM TCT Ambiance`94
ja en nee. De regeling van de uitstroomtemperatuur gebruikt inderdaar die informatie. De airco zelf moet ook nog aangestuurd worden, wanneer er de pomp/compressor aan het werk moet. Die aansturing zoekt stalsie.
Totaal aantal Berichten: 3440
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Stalsie,
graag Org nummer, of anders type en jaartal, dat maakt het zoeken makkelijker.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Volgens mij heb je een type I, daar hoort dit plaatje bij. Misschien heb je er wat aan.
Als je het niet kan lezen: Grote Foto
Eerste verdachte islijkt me de thermostaat (nr. 1), maar waar die zit zou ik niet weten en ik weet ook niet of jij die hebt.
inderdaag een type I.
Had dit plaatje ook al eens gezien, maar waar die thermostaat werkelijk zou zitten, heb ik geen idee.
Vreemde vind ik nog altijd dat hij onder de 3° aanslaat. Zou die z’n signaal niet van de buitentemperatuur nemen dan?
Hij slaat toch altijd aan? (Behalve dan wanneer de airco knop uit staat). Lijkt me dan een thermostaat probleem, of dat de thermostaat verkeerde info krijgt. Een sensorprobleem dus. Maar niet de sensor die de buitenluchttemperatuur meet, maar een sensor in het airco systeem. Nr.3 of 4 dus.
Organr. en exacte type maakt het wel iets handiger zoeken, zoals JanSr ook al schreef.
Zou eventueel ook nog nr.5 kunnen zijn. Die meet denk ik de uitstroomtemperatuur. Als die altijd te warm aangeeft, dan blijft de airco koelen. Ik zou dan alleen nog wel verwachten dat bij een lage buitentemperatuur er toch niet ge-airco’t wordt. Zelfde geldt eigenlijk ook voor de eerder genoemde 3 en 4. De thermostaat is waar al die informatie bij elkaar komt, en daar lijkt het mis te gaan.
Dat ding wat thermostaat heet is dat niet gewoon de airco computer? Hang er eens een Lexia aan, misschien maakt dat wat duidelijk.
het is een V6.12 met orga 5548 als ik me niet vergis, met volautomatische airco
even wat extra info..
Aangezien dit een volautomatische airco is, moet hij zelf bepalen vanaf welke temperatuur hij dus de airco laat inspringen. Mijn standaardtemperatuur staat meestal op 20°. Nu als ik dit opdrijf naar bijvoorbeeld 26 graden, is de airco in feite dus niet meer nodig,daar er enkel warme lucht moet aangevoerd worden.
Bij het opvoeren van de temperatuur gaat het lampje van de airco enkel uit als de temperatuur op 30 (MAX) wordt gezet. Alles daaronder beschouwt hij alsof de airco nodig is.
Nog iets heel vreemds, is dat ik uit geen enkel ventilatierooster gelijke temperaturen krijg. Even nagemeten en soms zit er zelfs 10° verschil op.
Wie kan er wat meer met deze info?
Totaal aantal Berichten: 3000
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ikke niet echt, maar bedenk dat er waarschijnljk achter je knoppen een heel aircocircuit schuilgaat. Ik heb ook een hele vage airco storing gehad, waarbij ik ten einde raad maar lukraak dingen ging vervangen zoals droger en de switch die daarboven op zit, en ook weer eens gas bij liet vullen enz. Op de sloop heb ik uiteindelijk een andere printplaat gevonden, en dit was bij mij de oplossing.
Je hebt waarschijnlijk een serie 2, maar mischien dat jouw probleem vergelijkbaar is…....(voordat je allerlei relais moet gaan zoeken….)
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/198119/P45/
Zie pag 4 voor de ontknoping…...