Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Er zit een flinke veer van complexe vorm, verbonden met het stangenstelsel van de hoogteverstelling, zo ongeveer onder je asbak. Ik zou daar eens poolshoogte gaan nemen.
Neem een stofzuiger met klein mondstuk mee als er ooit in je auto gerookt is, want je gaat dan die veer hoogstwaarschijnlijk begraven in een berg as aantreffen.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Ja, had al zoiets gemerkt. Gelukkig heb ik een niet-rokers auto. Maar ik zou graag dat afdekklepje van de asbak verwijderen, dan kan ik er fatsoenlijk bij. Maar dat is lastig, ben bang dat klepje afte breken…
De hoogteverstelling gaat trouwens erg stroef, in de laagste stand (drukloos maken) moet je bijne een body-builder zijn om ‘m daarin te krijgen….
Wat goed dat je het gevonden hebt. Heb al eens rijdend proberen te horen waar het vandaan kwam…
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik zou toch gewoon de middenconsole eruit halen. Is niet zoveel werk en staat redelijk goed beschreven in de Haynes. Middenconsole eruit is de enige manier om er goed bij te kunnen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Je kan dat mechanisme nog relatief makkelijk vervangen hoor:)
Ouwe mopperkont
Vanmiddag bij de gasspecialist geweest, die heeft laptop aangesloten en mijn lpg-installatie opnieuw gecalibreerd. Was ook nodig, hij stond veel te rijk, de openingstijden van de gasinjectoren waren te groot. Dat is allemaal opnieuw ingeprogrammeerd en nu loopt ie weer als een zonnetje, niks geen gehik meer en hij zal ook zuiniger zijn! Jippie!!!!
Zal vanavond eens door de Haynes fietsen om me in te lezen betreffende de middenconsole.
Maar ik heb een theorie: kan het zijn dat een veerbol te slap is en de auto daardoor in een bocht naar links te weinig demping krijgt, de stang van de hoogteregelaar dit als trilling doorgeeft aan het bovengenoemde mechaniek? Ik heb het idee dat de bollen van mijn XM nodig aandacht nodig hebben, wil binnenkort langs bij Chyparse. Voorraadbol lijkt me leeg, want hij zakt ‘s nachts in en de ponp tikt best veel. Dus een rondje bollen doe ik sowieso, maar ik dacht dat dit misschien wel linkte aan die irritante trilling….
Anyway: hij wordt met diverse kleine klusjes steeds beter! Wat is het toch een heerlijke auto!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
In die theorie heb ik niet heel veel vertrouwen, maar je weet maar nooit. Rondje bollen op zijn tijd is natuurlijk altijd goed.
‘s Nachts inzakken ligt niet aan je voorraadbol, je hebt ergens een (interne) lekkage. Dit hoeft helemaal niet veel te zijn en zeker niet dramatisch, maar je verliest regens wat druk, waardoor ze na een tijdje mooi gestrekt ligt. Toch niets mooiers dan ‘s ochtends naar buiten kijken en een Citroën op haar buik zien liggen. Om het even of het een XM of een andere hydropneumaat is.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Dan moet je misschien even je pomp nakijken want zowel mn TCT berline als V6 break staan vrij rap op op de poten.
Alleen mn TD met 6+2pomp doet er een stuk langer over, maar die heeft daarom dan wel de SC/MAC bol erop zitten
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Kleine nuancering: Citroëns met SC/MAC (antizink) hebben altijd een pomp met een lagere opbrengst voor de vering. Totale capaciteit zal niet minder zijn, maar de flexibiliteit in verdeling over gebruikers naargelang de behoefte is er niet meer.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Plus dat het nog steeds niet boeit dat het langer duurt voor ze in de benen is, want ze hoeft niet in de benen te komen
Ouwe mopperkont
.... als het GOED is….
Tja, als het niet goed is moet je niet het systeem de schuld geven maar het probleem aanpakken
Ik heb veel gezeik gehad met mn TD, maar de hydroliek werkt, en de SC/MAC + kleppen ook. Dus sochtends kan ik meteen wegrijden.
Ouwe mopperkont
Och, het systeem is wel in orde hoor. ‘s morgen ligt hij niet helemaal op z’n gat, maar moet misschien een paar cm omhoog komen, dat gaat binnen 20 seconden~onder luid getik van de pomp. Daarna is pomp stil. Dus je hoort mij niet klagen! Binnenkort wil ik wel de bollen laten doen.
Verder de middenconsole aanpakken, in de Haynes stond idd een duidelijke beschrijving, dus wellicht ga ik ‘m komend weekend loshalen om de trilling te verhelpen. Hopelijk lukt dat. Verder wil ik het leer eens goed gaan behandelen, zodat is dan van binnen weer helemaal top is. Nieuwe matten zijn besteld en komen waarschijnlijk vandaag binnen!
Als de binnenkant klaar is en trillingsvrij, wil ik de buitenkant goed aanpakken, krasjes wegwerken, flink poetsen en in de was zetten. In eerste instantie wil ik proberen om de kleine deukjes en oneffenheden in de voorschermen recht te kloppen, ben benieuwd!
Vanmorgen heerlijk gereden, je merkt echt dat ie veel lekkerder loopt nu de g3 installatie opnieuw is ingeregeld!
Ben een blij man met mijn XM!
(relativerend: al is het maar een auto, er zijn natuurlijk belangrijker zaken in het leven, zoals mijn lieve vriendinnetje)