Tja
Citroen c32 Hilton XLS
geoarthc35 schreef:Tja
Dat dacht ik al , geen tijd ook zeker he
Makkelijk he , een ander aanvallen terwijl je zelf niet zoveel hebt toe te voegen , maar goed on topic maar weer he , anders wordt het helemaal zo’n kletshok
Is er iemand die even mee kan helpen zoeken naar een CX zoals omschreven door de TS ?
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Even zo’n cx zoeken? sure… zonde van je tijd durf ik als “ervaringsdeskundige” te zeggen…
Gooi schreef:
- enorme eisenpakket
- Budget tot 3000 euro maar goedkoper mag altijd (graag zelfs)En nu zijn de ervaringsdeskundigen weer aan zet
Volgens mij moet ie lekker verder gaan dromen over een bx en de cx héél gauw vergeten…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Zoals ik mijn klanten altijd vertel, een CX kost zeker 10-12 cent per km aan onderhoud als je het laat doen, ervanuitgaande dat je een respectabel aantal km’s per jaar maakt, en dat de vorige eigenaren dat er ook allemaal aan uitgegeven hebben, want anders heb je vaak wat in te halen. Ga, hoe laag je jaarkilometrage ook is, zeker uit van 500,- per jaar minimaal aan onderhoud, het dubbele als hij buiten staat, en dat is als je met een auto die ‘bij’ is begint, en die kopen voor 3000,- euro is al best lastig. Zelfs de medeforummers die uitputtend frankrijk hebben afgespeurd naar een hele goeie CX voor een soortgelijk bedrag hadden hier in Nederland nog wel wat in te halen kwa kosten.
Ik zou dan ook zeggen, begin door in te schatten wat deze auto per jaar mag kosten, niet wat het aankoopbedrag mag zijn, en kijk dan wat er haalbaar is. Ik neig ernaar om het met waterman eens te zijn, gezien de financiele uitgangspunten.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Ree schreef:Mijn zoektocht naar een CX voor hetzelfde budget is hier begonnen.
Ik ben tot pagina 23 of 24 gekomen. Toen je daar schreef dat de 40 pagina’s nog wel gehaald zouden worden, ben ik maar eens op pagina 43 (de laatste) gaan kijken. Klopt het dat je nog steeds geen CX gekocht hebt?
Aan de ene kant vond ik jouw zoektocht heel verhelderend, omdat er bepaalde types en uitvoeringen naar boven kwamen die je beter niet kunt hebben. Maar zoals dat gaat, weet ik het nu helemaal niet meer.
Ik zou dus beter voor deze 2400 gti kunnen gaan dan voor deze limousine? Of voor die lelijke grijze bx op dezelfde site
Mijn huidige BX haalt Vlagtwedde niet meer denk ik. Anders zou ik zo naartoe rijden
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
sans-pareil schreef:... een CX kost zeker 10-12 cent per km aan onderhoud als je het laat doen ... Ga (...) zeker uit van 500,- per jaar minimaal aan onderhoud, het dubbele als hij buiten staat…
Ik zou dan ook zeggen, begin door in te schatten wat deze auto per jaar mag kosten, niet wat het aankoopbedrag mag zijn, en kijk dan wat er haalbaar is. ...
Ik zit in mijn achterhoofd inderdaad te denken aan 500 à 1000 euro per jaar onderhoud. Dat is dan wat ik aan belasting uitspaar door een 25-plusser te kopen Ongeveer dan hè.
Als ik een nieuwe auto zou kopen, dan moet ik het aanschafbedrag lenen, een hogere verzekering betalen, wegenbelasting betalen en bovendien afschrijving en onderhoud meerekenen. Dan tik ik al gauw 400 à 500 euro per maand van mijn bankrekening, zelfs bij een Dacia Sandero of een Citroën C1 (sprak hij uit ervaring.) De ANWB zegt voor beide budgetkrakers dat ze ongeveer 320 euro per maand kosten bij 12.000 kilometer per jaar. Ze rekenen dan niet de afbetaling, die toch al gauw 200 euro per maand is.
Nee, van 1000 euro onderhoud per jaar schrik ik helemaal niet. Een Citroën van 3000 euro zou met zo’n jaarlijks kostenplaatje eigenlijk tot in lengte van dagen moeten kunnen blijven rijden, toch?
Die 3000 euro kosten me per maand bijvoorbeeld 75 euro afbetaling (als ik ze niet van mijn pa leen tenminste). Ik rij hooguit 5000 kilometer per jaar. (5000 x 12 cent = 600 euro, is 50 euro per maand. Slokje brandstof laten we zeggen ook 50 euro per maand. Een leuke oldtimerverzekering van een tientje per maand. Wat ditjes en datjes hier en daar erbij denken en dan ben ik nog steeds voor 200 euro per maand klaar. Maar dan zit ik wel in een luxe zweef-o-matic waar ik in pas, in plaats van in een stuiterend blikken paraplu op wielen.
Heel erg mis zal ik het toch niet hebben met grove berekening hierboven? Of ben ik naïef?
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gooi schreef:
Nee, van 1000 euro onderhoud per jaar schrik ik helemaal niet. Een Citroën van 3000 euro zou met zo’n jaarlijks kostenplaatje eigenlijk tot in lengte van dagen moeten kunnen blijven rijden, toch?
Nee. Het kan het ene jaar 1000 euro en het volgende jaar 3000 euro aan onderhoud zijn, als er wat rottige dingetjes samenvallen (koppeling, draagarmlagers, wat laswerk…)
Dan nog rijdt je goedkoper dan met een nieuwe auto, maar ik denk toch dat je beter van gemiddeld minimaal 1500 euro per jaar uit kunt gaan.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Kostenplaatje van 600 euro/jaar red je niet als ie buiten staat. Ook niet als je maar 5000 per jaar rijdt. Zoals ik al zei, reken op minimaal 1000 als ie buiten staat, hoe weinig je ook rijdt. Als je niets in te halen hebt, en er geen tegenvallers zijn. Je hebt ook meeval jaren, maar dat zijn over het algemeen niet de eerste vijf ofzo… CX oldtimerverzekering is ook wel iets duurder. Ik zou, om zeker te zijn, denken aan 250-300 euro per maand, mits je een lange tijd in de auto blijft rijden. Het zal uitgesmeerd waarschijnlijk goedkoper worden dan dat (bij slechts 5000km/jaar), maar reken op een flinke onderhouds erfenis van voorgaande eigenaren.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Ik kom dit jaar al aan meer dan 600,- met mijn BX… waar al erg veel aan gedaan was voor hij in mijn handen komt. En ik zoveel mogelijk zelf doe.
En bij een CX kosten onderdelen dan nog een pak meer ook…
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dus, als ik even mag resumeren: Je wil in een “oldtimer” gaan rijden omdat je dan denkt voor weinig in een dappere auto te kunnen rijden. Je hebt geen tijd/zin om zelf te sleutelen en 1000 euro per jaar mag het “wel” kosten. En je denkt dat je voor 3000 euro een Cx kunt kopen waar je met 1000 euro per jaar tot in lengte van dagen mee wil doen. En je denkt dat een “leuke oltimer verzekering” een tientje per maand kost.
Volgens mij heb ik wel een aardig beeld kunnen krijgen.
Dan even wat kanttekeningen:
Een leuke oldtimer verzekering daar heb je geen ene moer aan. Kijk naar “ree” zijn topic. één tikkie en je CX is total-loss. Vergeet de goedkope verzekering, all-risk moet je hebben. 350 euro per jaar…..50 euro brandstof per maand? Met een benzine CX is dat dus 300 km max. Voor 3k een belastingvrije cx op gas die aan al die eisen van jou voldoet kan je wel shaken. O ik ben mezelf aan het herhalen….
Nogmaals: stel je verwachtingspatroon eens goed bij en doe wat met de goede raad van de ervaringsdeskundigen hier. Je hebt er namelijk zelf om gevraagd!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Even kijken hoor, februari vorig jaar een CX gekocht voor 3500, 2000 euro erbij voor een mooie gasinstallatie, veel mazzel dat de vorige eigenaar al heel veel aan onderhoud had gedaan, twee nieuwe bandjes bij de apk, 200 euro, lekke uitlaat repareren, nog eens 200 euro, nieuwe aandrijfas, 200 euro, tweedehands stuurkogel, 50 euro, nieuwe waterpomp, 150 euro, nieuwe kachelradiateur, 100 euro, tot nu toe drie maal olie verversen a 50 euro, volgende komt er ook weer aan, achterdraagarmlagers zijn de geest aan het geven en om er nog lang mee te kunnen doen heeft de auto eigenlijk een goede plaatwerk/spuitbeurt nodig, 3000 euro minimaal. Gelukkig heb ik er in de tussentijd ook nog 35000 km mee gereden en wil ik gewoon niet weten wat al die bovenstaande cijfers opgeteld geven. Maar dat het meer is dan zeshonderd euro dat snap ik zelf met mijn slecht ontwikkelde wiskundeknobbel nog. En nogmaals, ik heb een erg goed exemplaar gekocht he!!! (en ik heb het geluk dat ik in ruil voor wat kluswerk ook nog een goede monteur heb die heel veel onderhoud voor nop doet, dus al die bedragen zijn ook nog eens exclusief werkloon).
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Een nieuwe auto rijden is duur. Maar een CX rijden is ook zeker niet goedkoop.
Als je niet teveel wil betalen en niet al teveel zorgen, koop dan gewoon een leuke Xantia voor 1500 euro.
Ja, je betaalt wegenbelasting, maar bij een CX die buiten staat ben je dat per jaar kwijt aan lassen en/of roest preventie. Als de roest preventie overslaat dan gaat het helemaal snel de verkeerde kant op de met de CX.
Met de Xantia heb je nog steeds je eisen: Citroën, HP vering, evt. automaat en/of diesel.
Als nog je goedkoper wil rijden koop dan een Saxo, lage wegenbelasting, betrouwbaar en goedkoop in onderhoud.
Reken bij elke CX die je koopt op zo’n 1000 euro extra kosten om hem netjes te krijgen. CXen voor 3000 euro hebben bijna altijd wel iets.
Even wat nadelen van een CX in de praktijk:
Versleten koppeling: 2 dagen werk, motor moet eruit (dit geld in elk geval voor de 2500 motoren)
Veel onderhoud aan de wielophanging
Dure banden, zelfs de 14” velgen hebben al dure banden. TRXen kosten nog duurder, zo’n 300 euro per stuk.
Een antiroest behandeling kost ook zo’n 800 euro. Dat garandeert niet eens dat de boel daarna niet kan roesten.
Buiten alle nadelen blijft het wel een geweldige auto om te rijden
Als je alleen een CX wil kopen omdat ze belastingvrij zijn en hierdoor wat geld bespaart dan zou ik het toch in een andere hoek gaan zoeken
Misschien kan je een aantal belangrijke vragen voor ons beantwoorden:
- Kan de CX binnen staan?
- Hoeveel ga je per jaar rijden?
2 belangrijke variabelen in de kosten.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Gooi schreef:Die 3000 euro kosten me per maand bijvoorbeeld 75 euro afbetaling (als ik ze niet van mijn pa leen tenminste). Ik rij hooguit 5000 kilometer per jaar. (5000 x 12 cent = 600 euro, is 50 euro per maand. Slokje brandstof laten we zeggen ook 50 euro per maand. Een leuke oldtimerverzekering van een tientje per maand. Wat ditjes en datjes hier en daar erbij denken en dan ben ik nog steeds voor 200 euro per maand klaar. Maar dan zit ik wel in een luxe zweef-o-matic waar ik in pas, in plaats van in een stuiterend blikken paraplu op wielen.
Heel erg mis zal ik het toch niet hebben met grove berekening hierboven? Of ben ik naïef?
Gooi, ik denk dat ik me moet aansluiten bij de overige deskundigen alhier.
Deze berekening en gedachtengang is totaal niet realistisch.
En dan…. geld lenen om een CX te kopen? Dus schulden maken ook nog eens??
Je kunt beter eerst gaan sparen. Echt! En spaar dan direct E 5000, dan kun je tenminste nog eens iets aan -degelijk- onderhoud doen.
Mijn stelregel is - en ik spreek uit eigen ervaring en uit die van anderen- dat een goede, betrouwbare CX (en dan heb ik het niet eens over een showcar) linksom of rechtsom 6000-7000 euro kost, uiteraard eventueel verdeeld over enkele jaren.
Mensen die alles zelf kunnen, sparen uiteraard op de arbeidsuren, maar aangezien jij aangeeft dit niet te kunnen/willen, zul je voor alles in de buidel moeten tasten en dan gaat het toch hard, zoals hierboven al terecht geschreven is.
Zelf heb ik nu veel aan mijn CX gedaan en heb van de week eens zitten rekenen, maar alleen al aan onderdelen zit er nu zo’n € 900 ex. BTW in, en dat was tegen inkoop-groothandelprijzen!
En mijn auto is een een keiharde CX uit België, zonder schade of laswerk.
Oké, ik heb dan wel een stuk meer gedaan dan men normaal zou doen. Ik heb in mijn enthousiasme maar meteen de hele motor en bak uiteen gehaald, terwijl er eigenlijk ‘slechts’ een nieuwe koppeling tussen hoefde. Mind you: daarvoor moet wel de hele motor eruit, dus let op de staat van de koppeling bij aankoop!!!! (belangrijke Tip).
Edit: zie ook post hierboven van Arjan. En ja, bij ALLE CX’en moet de motor eruit voor vervanging van de koppeling!
En een monteur die het goed doet, vervangt dan ook meteen keerringen, lagers, riemen, pakkingen etc. Kost wel meer en is langer werk, maar absoluut waard als je je CX wilt behouden!
Maar goed, of je nu 4500 uitgeeft voor een knappe en er daarna nog wat werk aan hebt, of voor een “koopje” naar Vlagtwedde rijd en er daarna nog 3000 aan moet laten verspijkeren, maakt dan niet uit.
Succes met de zoektocht! Doe je huiswerk en dat begint hier in dit topic!
Ik zal je verder maar geen van mijn te koop staande auto’s aanbevelen, want aan allemaal zit werk en bovendien heb ik daar belang bij.
@benjamin: ik begrijp je reactie ergens wel, maar iets minder “zuur” had ook wel gekund hoor gozer.
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Het blijkt maar weer eens hoe weinig verstand van zaken ik heb. Gelukkig hebben we dit forum waar veel mensen op rondlopen (rijden?) die tegen alles al een keer aangelopen zijn. Dank Dank Dank. Ook Benjamin, trouwens, hoewel zijn reactie inderdaad een tikkie zuur was. Hij liet me wel een mooie CX zien!
Ik begrijp uit de reacties dat ik voor 3000 geleende euri het wel kan schudden met een CX, in combinatie met een budget van 1000 euro per jaar. Interessant is wel dat er nauwelijks iets over de BX gezegd is, hoewel dat zeker ook een optie is. De Xantia… tja… Ik heb er twee gehad die allebei zo krankzinnig snel verslechterde dat het met het onderhoud en reparaties die ik netjes bij de Citroën-specialist ‘om de hoek’ liet doen, geen bijhouden aan was. Voor mij liever geen Xantia dus. Trouwens, wat moet ik met een Peugeot?
Alles kleiner dan een BX pas ik niet in. Saxo’s, ZX-en, Xsara’s… vergeet het; past niet. Ik zit in een BX al met de stoel in de achterste stand met mijn hoofd tegen het plafond en mijn knieën tegen het dashboard.
Dus… Dit alles wetend, wat zou ik nou het best kunnen kopen? Ik weet het niet meer hoor…
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Arjan Verkade schreef:
Misschien kan je een aantal belangrijke vragen voor ons beantwoorden:
- Kan de CX binnen staan?
- Hoeveel ga je per jaar rijden?2 belangrijke variabelen in de kosten.
Nee, de CX, of welke auto dan ook, kan niet binnen staan. Als ik een garage had, zou ik mijn handen wel eens vies willen maken aan zelf sleutelen, maar dat ga ik hier op het parkeerterrein niet staan doen.
Ik ga hooguit 5000 kilometer per jaar rijden. Voorheen deed ik iedere dag 20 kilometer woon-werk verkeer dwars door de stad, maar dat hoeft nu niet meer. Toen deed ik ongeveer 10-15.000 op een jaar. Sinds ik verhuisd ben, blijven alleen plezierritjes, familiebezoekjes en vakanties over. Ohja, en 1x per maand een kofferbak vol boodschappen.