16 van de 27
« Eerste  < Vorige 14 15 16 17 18 Volgende >  Laatste »
   
Achterasdemping Berlngo XTR
Sanmiguel
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 13-04-2009

Gepost: 03 maart 2010 10:58 PM
  [ # 226 ]

Wat ik in het hele verhaal hier toch wel vreemd vind :

Ten eerste : Toen ik het euvel meldde in de garage, vertelde men mij daar dat er een hele reeks met dit euvel bekend was bij Citroën. Ik moest m’n chassisnummer opgeven en nee, mijn wagen hoorde niet tot die reeks.  Nochtans had ik hetzelfde euvel : tokketok-boenboenk vanaf enkele duizenden kilometers.
Vreemd,nietwaar?

Ten tweede : Niettegenstaande het euvel bij Citroën maar al te goed bekend is, blijven zij naar hun clienten toe in alle talen zwijgen.  Wat niet weet, niet deert.  Niet echt een correcte houding als je de terugroepacties en openheid van bvb Toyota in beschouwing neemt. Ik vraag mij af hoeveel onwetenden er nu met zo’n gebrekkige dempers rondrijden en wat die mensen gaan meemaken als zij na vier jaar de eerste keer naar de controle moeten ...

Ik stel mij nu ook de vraag wat men gaat doen wanneer het euvel zich - na eerdere vervanging - opnieuw voordoet en de garantietijd ondertussen verstreken is, want - ik las het vandaag nog - een herstelling/vervanging doet de garantietijd NIET verlengen.

eerste Citroën : Berlingo XTR - 90 pk mazoutstoof - mei 2009

Profiel  
 
kilasy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 28-07-2009

Gepost: 04 maart 2010 09:01 PM
  [ # 227 ]

hey iedereen op dit forum ,ik heb vandaag mijn wagen binnen gebracht voor het plop klok geluid bij mijn partner tepee,en nu dacht ik dat het aan de schokdempers lag,bij het lezen van jullie berichten hier,heb hem daarstraks terug mogen komen halen,en nu hebben ze de veerschotels vervangen ,daar zou het aan liggen zijden ze ,schokdemers kunnen nooit geen plop of klok geluid maken zijden ze daar ,omdat dit een veer is ! en op een veer of schokdemper zit niets dat tegen elkaar kan komen ,maar op de veerschotel zit wel spelling zijden ze,ik weet het niet ,wat ze nu hebben gedaan,wat zijn eigenlijk veerschotels?kan mij iemand meer uitleg geven hier,en ik moet wel zeggen dat het plop geluid wel weg is ,en dat is het belangrijkste,maar ik ga natuurlijk wel afwachten he

maar weet er iemand wat de veerschotels zijn ,en die een betere info er over kan geven ,want ik vind het wel raar dat elke garage iets anders zegt en uitvoert,met dit probleem

Profiel  
 
FastFolkert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 19-04-2006

Gepost: 10 maart 2010 02:47 PM
  [ # 228 ]

Ik heb nu anderhalve week rondgerenden met de “nieuwe” schokdempers onder mijn XTR (zie message #221 e.v. in dit draadje), en ik ben bang dat ik moet konkluderen dat het allemaal niet echt veel heeft uitgemaakt. Ik verbeeld me dat het iets beter is wanneer ik over een putdeksel rijd, maar bijvoorbeeld dwarsrichels in een asfaltweg “plokken’ nog even vrolijk als voorheen

Uit de nummers van de dempers die anderhalve week terug nieuw onder mijn XTR zijn geplaatst, blijkt ook dat dit dezelfde typen zijn als dat er origineel onder mijn XTR zaten. Blijkbaar zit het specifieke “plokkerdeplok” geluid dan toch in het ontwerp van de wielophanging van de XTR, en zal met echt andere schokdempers/veren/? het probleem moeten worden aangepakt.

Ik weet nu nog niet of ik de hele zaak weer bij de garage ga melden. Op zich is de garage van goede wil; ze hebben ook vlot die tweede set schokdempers geplaatst; maar ik twijfel of ze weten hoe ze dit probleem echt moeten oplossen.
En zoals met de meeste problemen; op een gegeven moment wen je eraan en denk je dat het bij de XTR hoort Wink

FF

Berlingo 1.6i/110pk 2003 (verkocht) - Berlingo XTR 1.6VTi/120pk 2010 (verkocht) - Volkswagen T4 California 2.5 TDI - Suzuki Swift

Profiel  
 
brandkraan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 02-02-2008

Gepost: 12 maart 2010 11:05 PM
  [ # 229 ]

Sinds enkele weken is er een nieuw probleem bekend gesteld in de serviceorganisatie van Citroen.
Probleem is ‘metaalachtig klapperen vanuit de voorvering.’
Probleem is onder een technisch bulletin (INFO-RAPID) bekend, datum 24/25 feb2010.
Oplossing is het vervangen van de veerschotel. Het partnummer 5038 G0 wordt vervangen door 5038F7; dat is een partnummer uit de C4-PICASSO die een nagenoeg gelijk onderstel heeft als de Berlingo.
De veeerschotel is item 2 in onderstaand plaatje. Item 3 is het lager.
In het duitse forum lees ik dat sommige dealers eerst de veerschotel vervangen en bij onvoldoende resultaat ook de schokdemper. Ook wordt daar het lager wel eens vervangen.

Ik snap trouwens niet waarom bij het vervangen van een schokbreker niet meteen de lager en veerschotel worden vervangen. De kosten zijn maar enkele tientjes (en voor Citroen nog lager tegen inkoopsprijs) en het is toch altijd nog een paar uur werk om een voorpoot in- en uit te bouwen.

Afbeelding Bijlagen
Berlingo voorvering-1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Berlingo rijder

Profiel  
 
joery
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 19-01-2010

Gepost: 14 maart 2010 04:05 PM
  [ # 230 ]

hoi,

mijn wagen is vrijdag binnen geweest voor de plop plop geluiden!

ze hebben nieuwe schokdempers veerschotels + nieuwe veren geplaatst
en de geluiden op de vooras zijn momenteel weg!

de garage zij dat elke citroen garage een nota heeft gekregen van citroen belux met de vermelding dat bij bijgeluiden op de vooras boven vermelde onderdelen moeten worden vervangen ( bij de xtr)

bij de bedrijfswagen kan het voorkomen dat de bijluiden ook van vanachter kunnen komen!

zoals bij mij dus! daarvoor moet men wagen een van de komde weken binnen!

ik hou jullie op de hoogte!

grtzzz

Profiel  
 
joery
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 19-01-2010

Gepost: 17 maart 2010 11:39 PM
  [ # 231 ]

hoi,

na een halve week met de wagen te hebben rondgereden is probleem is echter niet volledig weg!
het lijkt wel iets beter!
maandag gaat de wagen toch terug binnen voor de achter as (worden nieuwe stootblokken geplaatst)
hopelijk doet dit iets aan de achteras

is er bij nog iemand al de stootblokken vervangen?


is er eigenlijk al iemand waar het probleem definitief is opgelost??


laat maar iets weten, ben benieuwd!

grtzz

Profiel  
 
FastFolkert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 19-04-2006

Gepost: 18 maart 2010 12:21 AM
  [ # 232 ]
joery schreef:

hoi,

is er bij nog iemand al de stootblokken vervangen?


is er eigenlijk al iemand waar het probleem definitief is opgelost??


laat maar iets weten, ben benieuwd!

grtzz

Bij mijn XTR zijn alleen 4 schokdempers vervangen; zie een paar posts terug.
Ik heb de indruk dat de achteras redelijk stil is; maar dat de vooras nog steeds “klappert”.
Bij mijn weten zijn er geen veerschotels vervangen; zou dat nog kunnen helpen?

Folkert

Berlingo 1.6i/110pk 2003 (verkocht) - Berlingo XTR 1.6VTi/120pk 2010 (verkocht) - Volkswagen T4 California 2.5 TDI - Suzuki Swift

Profiel  
 
SaXoKe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 19-01-2007

Gepost: 18 maart 2010 04:13 PM
  [ # 233 ]
FastFolkert schreef:

Na een testrit ben ik tot de conclusie gekomen dat het “plok-probleem” weg is wanneer je over een gladde asfaltweg rijdt met kleine ribbels of verzonken putdeksels. In deze situatie is de wielophanging zeker stiller geworden.
Wanneer je rustig een verkeersdrempel neemt; idem dito: ook hier de “normale, lage’ geluiden van onder de auto.
Het enige waar ik het “oude plokgeluid’ nog meen te horen, is wanneer ik met grotere snelheid (>50kph) een of andere hobbel neem. Ook de vering van de auto is niet merkbaar veranderd.

Voorlopig schat ik in dat het probleem zeker met 50% is afgenomen; het is uiteraard subjectief, en ik ben zeker geen expert, dus YMMV.

de ophanging van de berlingo is redelijk lawaaierig. Zeker in vergelijking met de Type I Berlingo. Dat hebben verschillende garages me verteld.
de hobbels die je neemt op grotere snelheid, is ook redelijk logisch dat de wagen een beetje “danst” . De berlingo, en dan vooral de XTR is een best hoge auto. Datzorgt ervoor dat de wagen soms wat onstabiel kan reageren.
Die van mij doet da ook ooit, en ik moet zeggen, dat als ik enorm hard door bochten rij, dus eigenlijk wat overdreven een te sportieve rijstijl aannemen, dan is ie enorm koersvast, zelfs als er in de bochten hobbels liggen.


btw: mijn rammels zijn verdwenen en bleken niet van de assen te komen. Die kwamen van de schurende rubbers aan de deuren en koffers. Na het invetten was dat al een heel pak minder. Toen hebben ze ook nog eens de ruiten vast gezet in de schuifdeuren. het knoppeke om de ruit open te doen komt bij bijna alle Berlingedingen los te zitten en moet ff aangedraaid worden. daar ben ik dus een keer of 10 voor naar de dealer geweest en nu is ie eindelijk echt rammelvrij!!!!

Profiel  
 
PeterXTR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 22-03-2009

Gepost: 31 maart 2010 06:41 PM
  [ # 234 ]

is er eigenlijk al iemand waar het probleem definitief is opgelost??

Vandaag antwoord gehad per mail van Autogarden en hier moet ik het dan mee doen ???

MAIL :

““Peter,

Voor uw wagen krijgen we geen akkoord van de technische dienst Citroën Belux NV om schokdempers van een C4 Picasso te monteren onder uw wagen; dit om technische en veiligheidsredenen.
Dit heb ik u ook reeds weken geleden telefonisch medegedeeld.”“

Dus , kan iemand mij helpen aub . Ik ben op zoek naar een garage die gewoon zonder veel TAM TAM
bij mij de C4 demeps achteraan wil steken .Ik ben dat gediscuteer met AG wel echt beu aan het
worden en word mooi afgewezen .

Profiel  
 
Dyno
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 09-08-2009

- Berlingo Multispace.
Gepost: 31 maart 2010 07:27 PM
  [ # 235 ]

Bij mijne dealer hebben ze enkele maanden geleden toegegeven, dat er iets mis was met de veringen.
Ze gingen mij op de hoogte houden.
Heb er eigenlijk niks meer van gehoord.
Zal er zelf nog eens langs moeten gaan vrees ik.

-Berlingo Multispace 16i 16v 2009-

Profiel  
 
Sanmiguel
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 13-04-2009

Gepost: 02 april 2010 12:02 PM
  [ # 236 ]

En Citroën blijft het euvel gewoon stilhouden !

Misschien tijd om eens organisaties als TestAankoop en VAB in te lichten ?

Wat mij ook verontrust : Wat met al die wagens die binnen een 3 - 4 jaar naar de controle moeten ??

eerste Citroën : Berlingo XTR - 90 pk mazoutstoof - mei 2009

Profiel  
 
PeterXTR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 22-03-2009

Gepost: 03 april 2010 11:17 AM
  [ # 237 ]

Misschien tijd om eens organisaties als TestAankoop en VAB in te lichten ?

Is er iemand onder ons die contacten heeft met één of ander automagazine of Testaankoop?

Profiel  
 
joery
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 19-01-2010

Gepost: 03 april 2010 01:58 PM
  [ # 238 ]

ik heb er ook al over na gedacht om test aankoop in te lichten!

ik moet binnenkort (1 maand) naar de keuring (bedrijfsvoertuig!

eigenlijk hoop ik er op dat men wagen word afgekeurd voor de schokdempers!

grtzz

Profiel  
 
trouwe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-01-2010

Gepost: 03 april 2010 03:42 PM
  [ # 239 ]

Van een nieuwe auto mag je verwachten dat alles als nieuw werkt en dus zeker dat die auto geen vreemde geluiden maakt. Niet binnen de normale garantie termijn maar sinds enige tijd, ook niet altijd buiten die garantie termijn.

Echter:
Citroen rijden is best fijn, maar je recht halen is altijd balen.
Een Citroen is nu eenmaal niet een Toyota.
Heen en weer naar garages, bellen, brieven: het kost altijd veel tijd en geld.
Schat je het reparatie schadebedrag groter of gelijk aan je eigen risico van je rechtsbijstandsverzekering: dan moet je zeker bij citroen, die zo snel mogelijk inschakelen!

In de praktijk werkt dit weliswaar niet aardig maar wel oplossend. Het heeft me al vaker verbaasd hoe snel het aantal smoezen vermindert, door een telefoontje van een advocaat aan een garage. Vaak zelfs zonder daadwerkelijk aanspraak te maken op je eigen risico.

m.v.g. Paul

Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 798
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 03 april 2010 04:04 PM
  [ # 240 ]
joery schreef:

ik heb er ook al over na gedacht om test aankoop in te lichten!

ik moet binnenkort (1 maand) naar de keuring (bedrijfsvoertuig!

eigenlijk hoop ik er op dat men wagen word afgekeurd voor de schokdempers!

grtzz

Je kan ook bij de keurmeester vragen om extra aandacht aan de schokdempers te schenken .... kwestie van het eea te versnellen. Wink

Greetz

BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
 
16 van de 27
« Eerste  < Vorige 14 15 16 17 18 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook