, wij rijden sinds 2 jaar een 5-zits C4 Picasso 1.6 HDiF uit september 2007. Vorige week heeft ie z’n 60.000 km beurt gehad en werd er een geluidje in de motor geconstateerd aan de bijrijders kant. Dat had ik zelf ook al opgemerkt, al is het niet meer dan een zacht ‘tr tr tr’ als de motor loopt. Op de garage zeiden ze dat de V-snaar moest worden vervangen dus ik heb het onderdeel laten bestellen. Vanochtend is de snaar erop gezet maar helaas zonder resultaat, het geluid is er nog steeds.
Nu denken ze dat het ligt aan corrosie van de spanlagers van de distributieriem. Met 63.000 km zijn we nog lang niet aan vervanging toe maar er wordt me sterk aangeraden om de distrubutieriem (met lagers) te laten vervangen. Dat kost me ongeveer 600 euro!
Het schijnt dat dit probleem vaker dan normaal voorkomt bij deze auto, vandaar dat de garage gaat proberen of ik een deel van de kosten vergoed krijg. De garantie is voorbij maar we hopen op coulance van Citroën…
Kent iemand dit probleem?
Is 600 euro voor vervanging van de distributieriem een normale prijs??
Alvast bedankt!
Austin Mini 1000
C3 1.4 Exclusive
C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Bussiness
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8956.jpg)
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
600 euro is een normale prijs, MAAR:
Bij ons is op 37000km de distributieriem en lagers van het distributiesysteem vervangen, volledig in garantie, het gaat ook om de 1.6 HDI motor.
Waarom was dat? Omdat er corrosie was omdat a.de vorige garage het nagelaten had een nodige update te doen of b.er iets was misgelopen bij de terugroepactie van Citroen. We zijn er nooit achter gekomen welke het was die in de fout was gegaan.
In elk geval is het een bekend fenomeen, bij ons was er een wederkerende piep, vooral bij stationair draaien. Mijn eerste gedachte was ook de hulpriem, die mogelijk aanspanning nodig had, maar dat was niet zo, vermits de (G)C4P automatische spanrollen heeft voor de hulpriem en er dus geen aanspanning nodig is (zo is het me uitgelegd door de mechanieker).
Na een korte zoektocht van de garage hebben ze vrij snel gezien dat het dus ernstige corrosie was bij het distributiesysteem, omdat er een dichting op een kap had moeten gemonteerd zijn door een terugroepactie/update, die we niet hadden gekregen. Door de dichting kan er minder of geen water in het distributiesysteem sijpelen, en dus minder corrosie veroorzaken (vooral bij al dat zoutgebruik ‘s winters zal dat een merkbaar verschil zijn).
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
Zo ik koop echt nooit een C4..al die ellende die ik erover gelezen heb…
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_710.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8956.jpg)
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
wij zijn best wel tevreden over de auto hoor, behalve dan de versnellingsbak waar ik geen 100% vertrouwen meer in heb, al speelt hier waarschijnlijk wel 50% het gevoel mee omdat we er al problemen mee hebben gehad en er toch veel mensen zijn met problemen mbt de versnellingsbak. Verder zijn er enkel kleinigheidjes aan geweest.
Waar we uitermate niet over tevreden zijn is de service van de citroen-garages in de buurt, en het helpt natuurlijk niet dat alle garages in een straal van 10 km mekaar allemaal kennen, zodat je bij motivatie waarom je probleem x bij hen wil oplossen en niet meer bij de oorspronkelijke garage, een antwoord krijgt in de trend van: ‘alee, de Mark mijne maat, daar heb ik nog nooit klachten van gehad’, terwijl we nochtans 2 lotgenoten kennen die vergelijkbare ervaringen hebben als de onze.
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
het geluid is afkomstig van de distributie riem inderdaad.
er kan vocht binnendringen via de openingen bij de krukas-poelie, hierdoor onstaat er oxidatie tussen de distributieriem en de tavndwielen van de nokkenas/krukas/waterpomp. als je de kappen van de distributie los haalt zul je een stoffige vorm van roest aantreffen.
Hiervan is een INFO RAPID van citroen. als je van het geluid af wilt dan zul je een nieuwe distributie set moeten laten monteren en alles laten reinigen, de nieuwe riemen zouden niet oxideren ik heb er ook nog nooit één terug gezien na deze behandeling.
als het mijn eigen auto was zou ik er gewoon mee doorrijden, er gebeurt niets mee is alleen irritant.
succes
Bedankt voor jullie uitleg!
Mech, kun je mij vertellen waar ik dat betreffende INFO RAPID kan vinden?
Ermee doorrijden vind ik persoonlijk geen probleem maar op de garage zeggen ze dat ik dan ernstige motorschade riskeer. (??)
Austin Mini 1000
C3 1.4 Exclusive
C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Bussiness
delbosco schreef:Bedankt voor jullie uitleg!
Mech, kun je mij vertellen waar ik dat betreffende INFO RAPID kan vinden?Ermee doorrijden vind ik persoonlijk geen probleem maar op de garage zeggen ze dat ik dan ernstige motorschade riskeer. (??)
info rapids kan de dealer alleen bekijken. ik zal het eens nakijken maar volgens mij is het enige nadeel het geluid en verder geen breekgevaar va de riem.
Over die versnellingsbak kan ik wel meepraten. Zelfs als ik de koppeling indruk en schakel, dan voel ik bij mijn voet de bak schakelen. En dan het harde knappende geluid erbij. Ook bij wegrijden in de één, dan klappert de koppeling. Volgens Citroën viel dit onder de producteigenschappen van de auto en werd dit NIET verholpen. WEL, als ik 1.500 euro betaal… Nee, voor mij geen citroën meer.
Voel je aan je pedaal de bak schakelen? Staat je pedaal goed afgesteld?(komt vrij/pakt aan)
Die klapperende koppeling is iets wat ik vaker gemerkt heb bij picasso’s. Als je iets meer gas geeft en de koppeling iets langer laat slippen bij het optrekken, is het weg.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
Hallo,
Ik lees deze berichten over een jankende distributie snaar. Nou heb ik gister mijn distributie vervangen van een citroen saxo 1.6 16v en heb hetzelfde jankende geluid gekregen na vervanging. Ik heb een distri set gekocht van skf en meteen de waterpomp ook vervangen. Staat de snaar te strak of kan het iets anders zijn?