6 van de 12
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
Panhard 17 break van DriverD
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 12 maart 2010 10:49 PM
  [ # 76 ]

Voor de Panhard break ben ik een motortje aan het opbouwen. Heb een incomplete TigreB-motor (Tigre-motor vanaf 1963, 60 pk) gevonden. Cilinders gecombineerd met beter passende zuigers (speling tussen cilinders en zuigers was 0,5 mm, dat is echt te veel). Kleppen gedemonteerd, bronzen lagerbussen van tuimelaars vervangen, kleppen ingeslepen. Aluminium nokkenastandwiel (distributie) gemonteerd in plaats van het orginele kunststof tandwiel.

Foto’s:

Krukas weer in het blok plaatsen:

Aluminium tandwiel:

Begint weer op een motor te lijken:

Oliepompje testen (aangedreven door een boormachine):

Carbu, startmotor en stroomverdeler gemonteerd:

Nieuwe isolatie in de beplating:

Motor inclusief een deel van de beplating:

Citroen!

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 13 maart 2010 09:25 AM
  [ # 77 ]

Als ik dit zie, oude tijden herleven, ik heb denk ik honderden van deze motoren in elkaar gezet.
Maar als het tandwiel het begeeft zoals hier, heb je hele grote schade aan de motor.
Meestal twee kleppen krom en het fiber zit door de hele motor.
Waren de lagerbusjes in de kop slecht…! Deze lagerbusjes zijn van zeer groot belang t.a.v de voorspanning van de kleppen en dus het sluiten er van. Hier geen klepveren maar een torsiestaafje.
En ik lees iets over een tigre motor, dat is niet alleen een andere nokkenas.
Maar ook de voorspanning van de kleppen, de compressie, de grote inlaatbuizen de dikke uitlaatbuizen de 38 NDIX carburatuer, ik hoor hem eigenlijk al lopen. Bij ineens volgas knetterd de brandstof naar binnen en heb je een fontein van bezine boven de carburateur, een fantastisch schouwspel en geluid.
Zelf heb ik ook nog zo’n motor de snelste en de laatste de M10s motor.
Een Panhard motor is een wonder van techniek, geweldig mooi gemaakt en een tijdrovend gebeuren t.o.v. elke andere motor.
De constructie hiervan was peprduur en niet alledaags, dat is ook de reden dat dit oudste auto merk ter wereld 1896 het niet heeft overleefd, weinigen konden hem goed repareren.
Maar DriverD zal dat zeker lukken gezien zijn staat van dienst.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 13 maart 2010 10:47 AM
  [ # 78 ]

mooi werk man!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 14 maart 2010 09:38 PM
  [ # 79 ]

@woutersmits: Bedankt!
@Visa GTI 115: Je staat van dienst is mij bekend. Zeer veel respect daarvoor! De motor die ik nu aan het opbouwen ben, is niet de motor waarvan het nokkenastandwiel onderweg gesneuveld is. Dit blok op de foto’s is een 1734 blok (TigreB), gekocht als incompleet blok, maar wel met draaiend gedeelte dat niet vast zat. Kleppen zijn eruit geweest, waren recht. Goed ingeslepen op klepzetels. Van de lagerbussen rond de tuimelaars was er één slecht (half doorgesleten). Hen ze alle 4 vervangen. Klepveren zijn op de juiste voorspanning voor Tigre gebracht. Tigre-nokkenas zit er ook in.
Op dit moment zit het kleine carburateurtje er nog in. Dubbele Zenith 38 NDIX-carbu ligt al klaar, inclusief aanzuigbuizen met grotere diameter.
Het motortje heeft al gelopen, op de werkbank, zonder uitlaten. Filmpje heirvan, zie deze link.

Citroen!

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 14 maart 2010 10:07 PM
  [ # 80 ]

Leuk filmpje. Komt helemaal goed denk ik.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 14 maart 2010 11:15 PM
  [ # 81 ]

Bedankt, we werken eraan!

Citroen!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 03 april 2010 11:19 PM
  [ # 82 ]

Gereviseerde motor zit in de auto. Meteen ook het dashbord aangepakt: Een vorige eigenaar had de toerenteller, het klokje en de radio in een zelf gemaakte kap ondergebracht. Ik heb nu het dashbord gemaakt zoals het er orgineel uitzag:



Eerste ritje beviel goed!

Citroen!

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 04 april 2010 08:22 AM
  [ # 83 ]

Veel plezier met je nieuwe motor en denk met het warm rijden aan je conische cilinders en wees tevreden met ruim 120 km per uur.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 04 april 2010 05:58 PM
  [ # 84 ]

Dank voor het advies, en ik weet dat jij het kan weten!
De 17 break loopt sowieso niet veel harder dan 115 km/u. Smile
Bij 100 km/u op de teller houdt het wel een beetje op voor mij.

Citroen!

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 04 april 2010 06:12 PM
  [ # 85 ]

Zo, leuk project lees ik hier! Goed bezig..
blijft de nieuwe dasboard zo, of moet het nog afgewerkt worden?

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 04 april 2010 06:55 PM
  [ # 86 ]

Heb geprobeerd het orgineel na te maken. Dat zag er zo uit:

Afbeelding Bijlagen
dash voorbeeld.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroen!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 april 2010 06:58 PM
  [ # 87 ]

Hoe zeg jij dat nou altijd…


GOED BEZIG! very good

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 04 april 2010 06:59 PM
  [ # 88 ]
DriverD schreef:

Heb geprobeerd het orgineel na te maken. Dat zag er zo uit:

Dat is dan erg goed gelukt!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 04 april 2010 07:18 PM
  [ # 89 ]

Dank U!

Citroen!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 05 april 2010 01:09 PM
  [ # 90 ]

Ik hoop je binnenkort weer eens ergens voorbij te horen knetteren! Mooi werk.

Profiel  
 
 
6 van de 12
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook