1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
na pekel komt genieten
guzziman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Gepost: 13 maart 2010 10:31 PM

Ik moet het even kwijt.
Sinds half december heeft mijn cx op het oprijpad gestaan, wachtend op betere tijden.
Vandaag was het eindelijk weer zover. De zon scheen, het zout is van de weg, wilde ze starten?
Ja hoor, ze sloeg vrij snel aan. Voorzichtig de eerte paar km’s afgelegd, net of je voor de eerste keer weer op de motor stapt. Goed luisteren en goed kijken. He, STOP aan, STOP uit, oke even wat LHM bijvullen. Daarna was het gevoel snel weer ouderwets. Genieten van het autorijden doe ik meer in de CX dan in de Mercedes. Hoewel de kachel in de Mercedes veel beter is, heb ik vandaag toch maar besloten morgen met de CX naar Duitland te gaan.

Ik kijk er nu al naar uit.

Hoe was jullie gevoel, de eerste keer na de winter?

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 13 maart 2010 10:52 PM
  [ # 1 ]

Ook in de winter heb ik het goede gevoel me te mogen verplaatsen per CX. Ik wil niet anders!

Profiel  
 
Gepost: 13 maart 2010 10:57 PM
  [ # 2 ]

Volgende week zal ik je vertellen hoe het gevoel was NA de winter. In de winter rijdt het ding in elk geval zalig.

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 13 maart 2010 10:58 PM
  [ # 3 ]

Sarah staat nog steeds onder de lakens te wachten op de eerste echte lentedag.  Rolling Eyes
Hopelijk volgend weekend.

Profiel  
 
guzziman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Gepost: 13 maart 2010 11:00 PM
  [ # 4 ]

Ik heb de mercedes onlangs op een brug gezien en schrok van de aantasting door de pekel.
Ik laat het nu zeker uit mijn kop om de CX daaraan bloot te stellen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 maart 2010 11:03 PM
  [ # 5 ]

je moet ook gewoon een bmw kopen, die kunnen wél tegen zout Cool. Morgen mijn SM laten ontwaken na een winterslaap van 6 lange maanden…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7326
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 13 maart 2010 11:12 PM
  [ # 6 ]

En ik maar denken dat jij het hele jaar door rijd met die Sm…...........weer of geen weer. excaim

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 maart 2010 11:14 PM
  [ # 7 ]

Geen tijd. Te veel werk aan mijn huis.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 13 maart 2010 11:52 PM
  [ # 8 ]

Mijn CX stond tijdens het toppunt van het zout bij de plaatwerker. Maar volgend jaar ga ik er dwars doorheen met de CX ! Gewoon schoonmaken en het plaatwerk bijhouden als er roest opduikt. Het kan niet anders. Mijn meisje rijdt vanaf volgende maand met het roestbestendige Zweedse staal.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 14 maart 2010 12:21 AM
  [ # 9 ]
Robin Visser schreef:

Maar volgend jaar ga ik er dwars doorheen met de CX ! Gewoon schoonmaken en het plaatwerk bijhouden als er roest opduikt.

De CX-liefhebbers zijn in 2 groepen in te delen: degenen die hun CX ontzien en degenen die onder alle omstandigheden blijven doorrijden. Jij behoort duidelijk tot de laatste groep Robin Wink Ik behoor tot de eerste. Het zou aardig zijn om over zeg zo’n 5 jaar eens een onderzoekje te houden hoe het beide groepen is vergaan. Hoeveel % zou nog steeds met dezelfde instelling in dezelfde CX rijden?
Volgens mij is het een misvatting dat roestschade altijd economisch te herstellen is. Je kan niet stukjes blijven inlassen. Een las verzwakt het staal altijd en er zijn plaatsen die gewoon vrijwel niet te repareren zijn (en dat zijn meestal de vitale). Tenzij je voor tig-duizend euro een compleet nieuw subframe laat maken bijvoorbeeld. Maar daarvoor is de CX gewoon niet exclusief genoeg. Een jaar of tien geleden zag je opvallend veel DS’en rijden: het was helemaal ‘in’ om belastingvrij de DS als alledaagse auto te gebruiken. Vandaag de dag zie je vrijwel geen DS meer op de weg als de zon niet schijnt. Ik vrees dat zo veel DS’en voor het nageslacht verloren zijn gegaan Sad Over 5 jaar zullen we het weten!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 14 maart 2010 12:39 AM
  [ # 10 ]

Mijn Jacqueline blijft rijden. Niet in concoursstaat, want het is een werkpaard, maar ze zal blijven rijden. Alles is te repareren. Als het moet zelfs de Uk nog die nu erg ver weg is. Het is alleen hoeveel je er voor over hebt.
Een andere, harde auto kopen kan ook. Maar ik, ik persoonlijk dus, heb geen CX om die niet te rijden. Zomer, winter, herfst, lente, rijden met die meid!

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 14 maart 2010 01:29 AM
  [ # 11 ]

Goed zo garage St. Marien! En BMW’s roesten ook hoor. Vandaag nog persoonlijk vastegesteld. Was wel een ouwete en knaloranje..Ook kunnen ze kapot, wist iemand dat eigenlijk?
BMW’s, ze zijn leuker om in te rijden dan om ze in je (binnenspiegel) te bekijken.
Toch wel aardig uniek, een citroenkenner/lilefhebber die in een BMW rijdt?
Maar of onze volgende dagelijkse auto BMW wordt waag ik te betwijfelen alhoewel een ander Duits merk toch wel kansen maakt…
Als Citroen nou nog leuke auto’s maakte dan hoefde zo’n dramatische stap niet te maken.

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 14 maart 2010 10:44 AM
  [ # 12 ]
freek schreef:

Het zou aardig zijn om over zeg zo’n 5 jaar eens een onderzoekje te houden hoe het beide groepen is vergaan. Hoeveel % zou nog steeds met dezelfde instelling in dezelfde CX rijden? Volgens mij is het een misvatting dat roestschade altijd economisch te herstellen is. Je kan niet stukjes blijven inlassen. Een las verzwakt het staal altijd en er zijn plaatsen die gewoon vrijwel niet te repareren zijn (en dat zijn meestal de vitale). Tenzij je voor tig-duizend euro een compleet nieuw subframe laat maken bijvoorbeeld.

Verglijken lijkt me een goed plan. Maar helemaal eerlijk zal het vergelijk niet zijn. De CX is niet de enige auto waarmee ik rijd.

Ik denk ook, dat het niet volledig economisch verantwoord is een CX netjes te houden ten opzichte van de waarde van de auto. Maar ik redeneer anders. Ik bekijk het economische aspect ten opzichte van bijvoorbeeld een Volkswagen een Golf. Die schrijft af. Er zal best wel ‘ns een rigoureuse kostbare roestreparatie moeten komen. Daar staat tegenover, dat ik geen afschrijving heb. Ik denk ook, dat een auto niet beter wordt van lassen. Andere deuren in reserve nemen, doet al een hoop. Je kunt ook bij opvolgende roestreparaties een steeds bredere band inlassen. Je houdt zo steeds maar één las.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 14 maart 2010 08:32 PM
  [ # 13 ]

Ik hoor ook tot de 2e groep, de doorrijders. Bijna een jaar geleden een vrijwel roestvrije serie 1 gekocht, meteen laten dinitrollen. Bij de koop één roestplek geconstateerd aan een wielkast (voor). Daar wordt nu volgende week een plaatje in gelast. Verder inderdaad regelmatig schoonmaken, ook van onderen. Over een maandje of zo voor de dinitrol controle naar Gosliga.
En dan ben ik benieuwd hoe lang ik op die manier kan blijven rijden met deze dame… Cool

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 14 maart 2010 09:32 PM
  [ # 14 ]

hier nog een “doorrijder”.
De enige voorwaarde waaronder er destijds een CX kon komen, was als ik die dagelijks kon inzetten.
De dame heeft nu 2 winters meegemaakt, de tweede technisch in betere staat dan de eerste.
Na de winter schoonmaken, evt. tectyl bijwerken en weer verder rijden ...

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
moyen-achat
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 29-12-2005

Gepost: 15 maart 2010 08:58 PM
  [ # 15 ]

Ben toch wel redelijk sip geworden na een wintertje doorrijden. Vorig jaar dinitrol gedaan, maar toch nog sterke roestdoorontwikkeling aan de motorkap (wenkbrauw), en het plaatwerk naast de wielkasten links en rechts (het was al wel begonnen voor de dinitrol). Gelukkig ook een kleine schade aan de motorkap, zodat we nu heel de voorkant maar langs de plaatwerker halen. Daar gaan mijn afschrijving 2010 van de “denkbeeldige Golf” weer linea-recta de onderhoudspot in. Confused

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook