1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
raammechanisme Xm, wel omlaag niet omhoog
Lucas Brinkhaus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 12-11-2009

Gepost: 13 maart 2010 02:53 PM

Hallo,

Af en toe bleef het raammechanisme aan de bestuurderskant hangen. bleef wel “pulsen”, met een beetje hulp of geduld kwam die dan wel weer omhoog. Maar sinds kort gaat de raam alleen nog naar beneden. Door er hard aan te trekken en de knop in te drukken heb ik de raam nog wel dicht gekregen. hoeveel hulp daar bij zat van de motor weet ik niet.

als ik de knop indruk hoor ik geen geluid.
Wie weet waar dit door komt en hoe dit verholpen kan worden?

het betreft een XM type 1.

alvast bedankt voor de hulp.

met vriendelijke groet,

Lucas

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 13 maart 2010 03:15 PM
  [ # 1 ]

Lucas,

is het een schakelaar met vier knopjes zodat het raam vanzelf helemaal open en dicht gaat? Of dezelfde schakelaar als voor rechts? In het laatste geval zou ik de schakelaars even omruilen om de schakelaar uit te sluiten. Gaan vaker kapot. Ook kun je de kabelbundel die naar je deur gaat loshalen (stekker) en goed schoonmaken.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 13 maart 2010 03:45 PM
  [ # 2 ]

Motor geeft de geest ook wel eens. Even een “nieuwe” op de sloop halen. Volgens mij zijn de van een BX het zelfde?

Profiel  
 
Lucas Brinkhaus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 12-11-2009

Gepost: 13 maart 2010 07:20 PM
  [ # 3 ]

en als je er aan gaat werken….......werkt het weer!!

preventief heb ik de stekker bij de stijl losgemaakt en er contactspray op gespoten.
De schakelaar heb ik er ook uit gehad, contacten schoongemaakt, de knop met de pijlen losgemaakt, en van binnen schoongemaakt en uitgeblazen, daar kwamen toen een aantal stukken herfstblad uit…..wellicht dat die het contact onmogelijk maakten.

nou heb ik gelijk de sponningen uitgeblazen, schoongemaakt en ruimschoots voorzien van wd40.
De ruit loopt een stuk soepeler, maar af en toe blijft ie nog hangen, even onderbreekt de stroom dan om het vervolgens weer te proberen, dit komt doordat er te veel weerstand/wrijving is. je kunt de raam ook heel makkelijk tegenhouden met je vinger. Maar aan de rechterkant niet, daar duwt de motor gewoon door.

Is een van de motoren of de elektronica misschien ooit vervangen? Mij lijkt dat beiden ruiten hetzelfde moeten werken.

Is er een oplossing om de ruit beter te laten werken? kun je de weerstands-gevoeligheid verlagen?

graag hoor ik of iemand weet wat hier aan te doen is.

Alvast bedankt,

Lucas

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 13 maart 2010 10:50 PM
  [ # 4 ]

Ik zou , aan de hand van jouw diagnose, rechtstreeks een spanning vanaf de accu op de raammotor danwel op de bekabeling van de schakelaar richting de motor zetten als je het raam dan niet meer kunt tegenhouden wordt het tijd om afscheid te nemen van je schakelaar…....
(kosten op de sloop geen drol red face )

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 14 maart 2010 01:09 AM
  [ # 5 ]

Klinkt ook beetje als een motor die geen grip meer heeft op de kabel, dus t loopwiel beetje versleten is.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
whiteshepard
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 31-08-2008

- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
Gepost: 14 maart 2010 03:25 AM
  [ # 6 ]
Matthijs309 schreef:

Klinkt ook beetje als een motor die geen grip meer heeft op de kabel, dus t loopwiel beetje versleten is.

‘grip’ is niet van toepassing, de kabel loopt rond, met begin en eind stevig verankerd in het loopwiel. Een versleten loopwiel draait dus helemaal los van z’n as -beide richtingen dus- of heeft de kabel niet meer beet.

"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 14 maart 2010 10:34 AM
  [ # 7 ]

Die van mij had precies hetzelfde en daarvan waren de geultjes in het loopwiel uitgesleten waardoor hij begon te hikken met omhoog draaien.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
whiteshepard
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 31-08-2008

- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
Gepost: 14 maart 2010 06:48 PM
  [ # 8 ]

Dat heeft toch niks met ‘grip’te maken, de kabel rolde gewoon niet goed op.
Mijn raam ging op een gegeven ook slecht dicht, met wat krkante bijgeluiden. De kabel was aan het rafelen…

"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 14 maart 2010 08:10 PM
  [ # 9 ]

Volgens mij was je dr niet bij, dus ik weet niet hoe je je oordeel kan vellen?
De topicstarter heeft er ook verder niets aan of jij vind of het grip heet of niet.

Ik wilde er alleen mee zeggen dat het niet perse aan de stroomtoevoer hoeft te liggen.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 maart 2010 08:11 PM
  [ # 10 ]

Blijven we even aardig?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 14 maart 2010 08:20 PM
  [ # 11 ]

Ik weet niet hoe aardig jij bent, maar aan mijn post ligt het toch niet geloof ik? Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
whiteshepard
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 31-08-2008

- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
Gepost: 15 maart 2010 06:33 AM
  [ # 12 ]

Nee hoor, helemaal niet… love5
Het is allemaal mijn schuld, ik ben gewoon een beetje devil

p.s. een oordeel kan je ook vellen aan de hand van een beschrijving, toch?
Of heb jij Lucas z’n probleem zelf bekeken angel
Maar je hebt wel gelijk, de topicstarter heeft niks onderling gezever, en des te meer aan duidelijke tips.

En nu weer terug naar het topic!
Lucas, check je raamkabel even, die kan best op zijn.
Je hoeft alleen maar ‘raammechaniek’ op te zoeken en de topics vliegen je om de oren.

"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 15 maart 2010 12:59 PM
  [ # 13 ]

Idd, krullende kabels komen ook best voor, als ze eenmaal lekker verroest zijn.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Lucas Brinkhaus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 12-11-2009

Gepost: 15 maart 2010 01:26 PM
  [ # 14 ]

Nou, de schakelaar is het in ieder geval niet, die van de bijrijderskant zit nu in de linker deur en omgekeerd, geen verschil.

maar het meest waarschijnlijk is het ‘t wieltje? mij lijkt dat aan de kabel weinig kan slijten, behalve breken, of afrafelen, maar dat zou je dan toch wel duidelijk merken?
De linker raam gaat als ie een keer niet blijft hangen trouwens sneller dicht dan rechts.

Hikken is wel een mooie omschrijving van het euvel.

Valt dat wieltje dan ook makkelijk te “reviseren”?

Groeten,
Lucas

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 15 maart 2010 01:27 PM
  [ # 15 ]

Niet echt, je bent sneller en betrouwbaarder klaar met een ander mechanisme

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook