WYD schreef:Heel leuk die discussie met gas, benzine en diesel. Vaak vergeten we alleen voor het gemak even het verbruik om het zo nog mooier te laten klinken. Vergeet niet dat je voor gas bijna 2 x zoveel brandstof nodig hebt voor dezelfde afstand. En bij mijn weten is de wegenbelasting bij gas ook duurder dan wanneer je op benzine rijdt.
als je gaat reken naar het omslag punt dan neem je ALLES mee… en dan nog heb je die kosten er zo uit…
je moet je gas bak idd niet gaan stilzetten voor de deur…
pieterc schreef:Op weg naar Reims viel mij op hoeveel gaten er in de wegen zaten , en met name in Wallonie De wegen waren een soort gatenkaas met gaten van soms 20 cm diep. Dan betaal ik wel iets meer per liter, een wielophanging is veel duurder!
peoi, ik dacht al dat ik de enoge was die het had gemerkt.
Ik had soms de indruk dat ze een slalom trainingsbaan hadden aangelegd. Levensgevaarlijk die weg.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
LPG G3 is voor de deur altijd nog een stuk goedkoper dan een diesel van het zelfde gewicht voor de deur
Ik heb nog geen 1 keer LPG langs de snelweg getankt. Ik zag gister wel een station langs de snelweg waar het ruim 73 cent was…
Gister zelf weer getankt voor 61.9. Hier in het westen zie ik het niet veel lager.
Arjan Verkade schreef:LPG G3 is voor de deur altijd nog een stuk goedkoper dan een diesel van het zelfde gewicht voor de deur
Maar door het verschil in brandstofprijs en verbruik is het stilzetten van een diesel lonender dan het stilzetten van een gasbak.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik volg je ff niet…
Simpel: De brandstofkosten van een diesel zijn hoger dan van een gasbak.
Door het stilzetten van de diesel bespaar je dan ook meer op brandstofkosten dan wanneer je een gasbak stilzet.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
EW schreef:Simpel: De brandstofkosten van een diesel zijn hoger dan van een gasbak.
Door het stilzetten van de diesel bespaar je dan ook meer op brandstofkosten dan wanneer je een gasbak stilzet.
Vraag me af of dit wel klopt.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo kijk ik er ook niet tegenaan.
Een auto 1 maand voor de deur kost je gewoon 1 maand wegenbelastig + verzekering. Naar mijn idee niets meer.
Dan is LPG G3 gewoon goedkoper als diesel in dezelfde gewichtsklasse.
Dat heb ik ook niet ontkend. De resterende kosten voor de G3 zullen lager zijn dan voor de diesel, net als de brandstofkosten.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
EW schreef:Simpel: De brandstofkosten van een diesel zijn hoger dan van een gasbak.
Door het stilzetten van de diesel bespaar je dan ook meer op brandstofkosten dan wanneer je een gasbak stilzet.
Simpel rekenvoorbeeld:
5000kms p/m
gas; verbruik 1 op 10, 500 liter à 50ct is 250 euro
diesel; verbruik 1 op 20, 250 liter à 100ct is 250 euro
Belasting is idd hoger, dat klopt… Verbruik kan heel erg schommelen, ik heb het nu erg zw/w getekend, maar toch, niet onrealistisch, een moderne diesel (zelf mijn clio van 10 jaar oud haalt af en toe 1 op 19) kan goed 1 op 20 doen.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Maar de gasbakken zijn naar verhouding zuiniger dan je aangeeft in je voorbeeld.
brandstof is trouwens ook duurder….
25trd schreef:EW schreef:Simpel: De brandstofkosten van een diesel zijn hoger dan van een gasbak.
Door het stilzetten van de diesel bespaar je dan ook meer op brandstofkosten dan wanneer je een gasbak stilzet.Simpel rekenvoorbeeld:
5000kms p/m
gas; verbruik 1 op 10, 500 liter à 50ct is 250 euro
diesel; verbruik 1 op 20, 250 liter à 100ct is 250 euro
Belasting is idd hoger, dat klopt… Verbruik kan heel erg schommelen, ik heb het nu erg zw/w getekend, maar toch, niet onrealistisch, een moderne diesel (zelf mijn clio van 10 jaar oud haalt af en toe 1 op 19) kan goed 1 op 20 doen.
Deze rekensom gaat helaas niet op…
Om een heel simpele reden.. Het gaat om het stilstaan. Als een auto stilstaat verbruikt je geen brandstof. ( voor de helderheid en de detailisten, de motor draait dan niet )
Het gaat dan dus puur om de WB per periode.
Wat je wel zou kunnen doen, is een ander uitgangspunt nemen. Bereken hoelang je een G3 bak kunt laten stilstaan tov een diesel voordat het duurder gaat worden.
Na een x aantal gereden km heb je de aanschaf van een g3 setup eruit en ga je besparen. Ik had mijn G3 er na 4 maanden uit tov benzine rijden. Het is dus uit te rekenen hoelang ik de G3 zou mogen stilstaan als ik na het B.E.P. nog 4 maanden zou zijn doorgereden op dezelfde manier.
Zelf beredeneer ik het een beetje anders. De G3 setup is terugverdiend en nu kan ik gewoon voor 56 cent per liter 10 km rijden. Klaar.Dat er elke periode geld van de rekening verdwijnt is niks nieuws. Daar hoef ik geen auto voor voor de deur te hebben, dat gebeurt zonder auto ook wel
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
En ik denk dat twee auto’s stilzetten nog goedkoper is dan één, Ik heb er twee dus wat zal ik een hoop verdienen vannacht ten opzichte van jullie allen die er maar 1 hebben..
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
JaapJ schreef:En ik denk dat twee auto’s stilzetten nog goedkoper is dan één, Ik heb er twee dus wat zal ik een hoop verdienen vannacht ten opzichte van jullie allen die er maar 1 hebben..
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Wow, ik heb er 6! Als ik er maar met 2 rij ben ik echt heel erg goedkoop bezig.