Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Gooi schreef:[Ik ga hooguit 5000 kilometer per jaar rijden. Voorheen deed ik iedere dag 20 kilometer woon-werk verkeer dwars door de stad, maar dat hoeft nu niet meer. Toen deed ik ongeveer 10-15.000 op een jaar.
Ik kan trouwens wel iets beter rekenen dan dit
Wat ik ook niet meer doe is voor elk wissewasje de auto pakken, dat scheelt ook flink.
Ik doe nu, met mijn BX, die misschien nog 1 op 10 loopt, rustig anderhalve maand over een volle tank. Tank is 55 liter, 550 kilometer per 5 a 6 weken. Is wel zo’n beetje 5000, misschien 6000 kilometer per jaar. Maar als ik een fijne, betrouwbare auto heb, zou het best eens meer kunnen worden.
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Nou, over een heel andere boeg dan:
Vanmiddag kwam ik deze 19 trs automaat uit 1989 tegen. Met dat soort kilometers en zo’n vraagprijs wil ik meteen weten wat er aan de hand is. De handelaar zit maar 15 minuten rijden bij mij vandaan, dus ik ben meteen gaan kijken.
Ik trof een behoorlijk goede BX aan. Geen roest op de plekken die ik van mijn Cannes BX-en wel zo’n beetje ken. Natuurlijk wel gebruikssporen en de obligate scheve bumper en losgelaten sierstrips. Het interieur is op een vlekje op het plafond en modderpoten op de bestuurdersmat na, keurig. Het elektrisch portierraam links deed het niet. Het motorblok zag een beetje nattig bovenop, maar verder wel netjes. De HLM tank was een beetje plakkerig, maar niet overdreven. Er zat geen schuim of bruin spul in de radiatordop. De oliepeilstok liet wel zwarte olie zien, die een tikje leek te schuimen.
De auto stond met uitgeschakelde motor klaar voor een proefrit. De vering stond op hoogte; dat verdient meteen al aandacht. Starten ging gepaard met wat gas geven en een fikse donkergrijze hoestbui, waarna er witte rook uit de uitlaat kwam. De motor liep zowel koud als na 10 minuutjes rijden, niet echt soepeltjes; 1000 toeren stationair en met een ploffend geluid om de paar seconden in het vooronder.
De automaat deed het soepeltjes. Voor mij was het de eerste keer dat ik een BX automaat reed. Ik kon op het boerenweggetje zowat 100 rijden en dat ging netjes, zij het allemaal niet overdreven sportief. Toen was de weg op, anders had ik nog wel wat meer willen doen.
De verkoper vertelde mij het standaard oude mannetjes verhaal. Een auto van 21 jaar oud, met slechts 78000 kilometer. Dan is het of van een oud mannetje, of van een oplichter… Het kenteken is TX-86-RB; kent iemand deze auto misschien?
Wat zijn nou de zaken waar ik met dit type specifiek op moet letten? Wat ik nu zelf gezien heb, stemt mij gunstig, maar ik heb weer geen flauw idee wat de mogelijke addertjes onder het gras kunnen zijn. Geven automaten standaard na 50.000 kilometer de geest misschien? Slurpt een 19 TRS met automaat inderdaad 1:10? Of zou het mijn gouden vondst kunnen zijn?
Kijk, dit is nou precies waarom ik expertise zoek. In mijn eentje kan ik het gewoon niet.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gooi schreef:Alles kleiner dan een BX pas ik niet in. Saxo’s, ZX-en, Xsara’s… vergeet het; past niet. Ik zit in een BX al met de stoel in de achterste stand met mijn hoofd tegen het plafond en mijn knieën tegen het dashboard.
Ik bezit zowel een Xsara als een CX (CX met de luxe stoelen incl. hoogte verstelling e.d.). Maar qua beenruimte heb ik bij de Xsara toch echt meer ruimte dan bij de CX.
De CX stoelen zitten geweldig, maar bij de Xsara (o.a. door hoogte en diepte verstelbaar stuur) heb ik meer ruimte voor mijn benen en knieën.
Ik heb ook veel in een BX GTi gereden (ook met luxe stoelen). Voor zowel de BX als CX geld dat ik de stoel in de achterste stand moet zetten.
De Xsara heb ik normaal gesproken ook in de achterste stand staan, maar 1 klik naar voren dat gaat ook nog zonder problemen.
We hebben hier ook wel een Saxo gehad, maar dat kan ik me even niet meer herinneren in welke stand de stoel stond. Maar daar kon ik wel gewoon in zitten.
Als je in de BX goed kan zitten is dit misschien een betere/goedkopere optie voor je dan een CX.
Laat een BX type 1 staan, daar zit veel roest onderhoud aan net als de CX.
Een BX is niet zo zwaar dus de wegenbelasting valt wel te overzien.
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Over die Bx automaat: voor het geld hoef je hem niet te laten staan. Met wat je zo beschrijft is de auto in ieder geval toe aan: een nieuw waspatroon voor de automatische choke, nieuwe bougies en kabels, nieuwe rotor en verdelerkap, verse olie met filter, nieuw luchtfilter, rondje verse LHM, rondje bollen op druk brengen/vervangen, waarschijnlijk ook de distributieriem met aanverwante artikelen vervangen. Een 89’er heeft, met wat geluk, al gecoate leidingen. Zo niet, dan tel er nog maar een rondje leidingen vervangen bij op. Ik lees niets over roest. Gelukkig is het er een van na 88 en voor 91 (qua roestgevoeligheid de beste BX bouwjaren), met wat geluk roest deze auto niet. Ook de kleur helpt mee, zoals ik het zie is het er een in Gris Perle (EVEcR), en dat is gunstig; ik heb meerdere BX-en gehad in die kleur en (raar maar waar) die roestten hoegenaamd niet.
Resumerend: kopen dat ding, grote (erg grote!) beurt laten uitvoeren en de carburateur laten afstellen door iemand die weet wat hij doet. Komt neer op de aanschaf + (ongeveer) € 1000,- (mits de leidingen in orde zijn). Met wat geluk rij je voor 1500,- in een goede BX. Wordt alleen niet belastingvrij.
Dussss.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ik sluit me volledig aan bij Hilko, leuk ding! 19 TRS automaat is wel de grootst mogelijke zuipschuit, maar als je de carburateur een beurt geeft en je inderdaad zo weinig rijdt, is dat ook te overzien.
Hier trouwens exact hetzelfde type, voor 2x zoveel geld: http://link.marktplaats.nl/329984498
Is wel helemaal in Groningen, maar misschien de moeite waard om te vergelijken.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Gooi schreef:Starten ging gepaard met wat gas geven en een fikse donkergrijze hoestbui, waarna er witte rook uit de uitlaat kwam. De motor liep zowel koud als na 10 minuutjes rijden, niet echt soepeltjes; 1000 toeren stationair en met een ploffend geluid om de paar seconden in het vooronder.
Hoi Gooi,
Was dat “witte rook” zoals in “Witte Rook” of betrof het waterdamp omdat de motor nog koud was??
In het eerste geval moet je denken aan een gare koppakking namelijk. Ook, omdat je het hebt over een ploffend geluid om de paar seconden in het vooronder.
Dat het koelwater er goed uitzag, is nog geen garantie dat alles oké is! Dito voor de motorolie!
Er bestaan trouwens methodes om te testen of de koppakking in orde is. Met een speciale vloeistof kun je dan CO2 in het koelwater opsporen, een teken dat de verbrandingskamers in direct contact staan met het koelwater (= voute boel.)
Mijn advies is - nogmaals- om een geoefend expert mee te nemen als deze auto je interesseert. Ga er gewoon samen heen. Ik denk, als je even aangeeft op welke locatie deze auto staat, er echt wel een vrijwilliger via dit Forum te vinden moet zijn.
Edit: zie de posts hieronder - kenners genoeg!
Dit is natuurlijk ook steeds je vraag geweest, maar nu heb je een concreet object, en dat scheelt.
In elk geval niet ‘zomaar’ gaan aanschaffen omdat iemand roept dat het wel klinkt als een leuke auto!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
La Léo schreef:In elk geval niet ‘zomaar’ gaan aanschaffen omdat iemand roept dat het wel klinkt als een leuke auto!
Neuh, dat nooit doen natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
beerpeet schreef:
Hier trouwens exact hetzelfde type, voor 2x zoveel geld: http://link.marktplaats.nl/329984498
Is wel helemaal in Groningen, maar misschien de moeite waard om te vergelijken.
Alwéér dat ding! Tenzij het olieverbruik aangepakt is, de lakbeschadigingen op de achterspatborden aangepakt en het opgevreten interieur weer netjes is, zo ook de diverse handles en schakelaars, en de voorruit weer in rubber verpakt is in de lijst, dan is het wel een aardig apparaat. Zo niet, dan voor de helft van de prijs ( ) en voornoemde punten aanpakken…
[edit] ik ben in september vorig jaar bij die auto wezen kijken en heb toen voornoemde punten geconstateerd. En de auto gelaten voor wat ie was, derhalve [/edit]
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gooi schreef:Slurpt een 19 TRS met automaat inderdaad 1:10?.
Als de motor fris is, de carburateur écht ok is ( bijna nooit het geval bij zo’n kreng) dan is 1 op 10 best haalbaar. Met mazzel. Maar ik zou maar rekening houden met 1 op 8. Zo’n ding zuipt als Bonny St. Clair.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
La Léo schreef:Mijn advies is - nogmaals- om een geoefend expert mee te nemen als deze auto je interesseert. Ga er gewoon samen heen. Ik denk, als je even aangeeft op welke locatie deze auto staat, er echt wel een vrijwilliger via dit Forum te vinden moet zijn.
Bij deze een oproep!
Welke kenner heeft zin om komende week eens mee naar Biezenmortel te rijden? Dit is dichtbij Tilburg, waar ikzelf woon. We kunnen er in mijn beruchte blauwe Hornbach-BX naartoe rijden
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Hilko16TZI schreef:Resumerend: kopen dat ding, grote (erg grote!) beurt laten uitvoeren en de carburateur laten afstellen door iemand die weet wat hij doet.
Ik zou hier in Tilburg naar Citroënspecialist De Vries gaan, maar die vind ikzelf nogal duur. Kent iemand Ci-cars (of is het C1-cars) in Tilburg? Ik hoor van 1 kennis dat zij er wel goede ervaringen mee heeft.
Verder ken ik alleen Hegru in Veldhoven. Die zijn wel goedkoop, maar zijn ze eigenlijk ook goed?
Hilko16TZI schreef:Met wat geluk rij je voor 1500,- in een goede BX. Wordt alleen niet belastingvrij.
Nou vind ik dat belastingvrije bij een BX niet zo heel interessant. Het scheelt immers maar een tientje of twee, drie per maand. Zou ik een CX kopen dan is het belastingvrij zijn wel een issue, want die dingen zijn toch wat zwaarder. Overigens heb ik het idee van een CX wel zo’n beetje laten varen na alle tips in dit forum.
Hegru heeft mij goed geholpen Vond ze niet overlopen van vriendelijkheid maar wat ze deden hebben ze goed gedaan.
En bij een BX is ook nog veel zelf te doen uiteraard
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gooi schreef:Bij deze een oproep!
Welke kenner heeft zin om komende week eens mee naar Biezenmortel te rijden? Dit is dichtbij Tilburg, waar ikzelf woon. We kunnen er in mijn beruchte blauwe Hornbach-BX naartoe rijden
Als je ‘m a.s. zaterdag kunt meekrijgen voor een uitgebreide proefrit/keuring, moet je ff naar Hedel rijden, daar zul je genoeg kenners vinden die bereid zullen zijn er naar te kijken
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Nou… zit iedereen stevig? Geen hete thee vast, vrouw en kinderen in de buurt voor morele ondersteuning? ...
Zojuist overeengekomen de BX 19TRS Automaat uit Biezenmortel aan te schaffen. Voor 550 euro met een verse APK.
Ik dacht bij mezelf: Zelfs als ik de komende weken voor 1000 euro moet laten versleutelen, heb ik wel een mooie BX van een leuk type, met maar weinig kilometers. Kom daar nog eens om voor 1550 euro?
Je blijft als je op dit forum om raad vraagt over de aanschaf van een auto, allerlei details horen waar je enorm over kunt gaan zitten twijfelen. Ik heb besloten om dat niet te doen en pas na de aanschaf me zorgen te gaan maken over wat er eventueel aan de wagen mis kan zijn.
Maar kom op! Het is een BX! Wat kan daar nou verkeerd aan zijn?
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Ik heb besloten om dat niet te doen en pas na de aanschaf me zorgen te gaan maken over wat er eventueel aan de wagen mis kan zijn.
Goed plan!
Jeroen