Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Juist! je neemt een moer die OVER de stomp heen past! dan kan je goed lassen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Gisteren mijn kleppendeksel weggedaan voor glasparelstralen.
Die heb ik volgende week terug, zal foto’s posten van resultaat.
Ondertussen gaan de werkzaamheden gewoon voort. Het blok oppervlak netjes opgeschuurd met korrelgrootte 1000 en benzine. Ik heb alle kanalen zo goed mogelijk afgedicht.
Hoe zit het met oliewissel? Kan ik nu nie beter olie en filter afhalen en nieuwe olie gebruiken ?
Wagen staat al op blokken.
Nu de kop er toch af is, zijn er nog zaken die men best controleert/checkt/vervangt nu men overal goed aan kan ?
Ik heb van het clubmagazijn inmiddels een nieuwe 123 ontsteking klaar liggen.
Iemand adviezen ?
Thanks
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Olie zou ik zeker vervangen nu. Waterpomp ook meteen goed controleren.
De montage van de 123 wijst zichzelf, wel even de goede curve kiezen met het microschakelaartje onder de imbusschroef.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vooral niet vergeten om de 8 nok-volgers even uit de motor te halen. ( Je trekt ze met je vinger zo uit hun houder) en de onderkant te controleren. Zitten er pitten in? Vervangen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
waterman schreef:Vooral niet vergeten om de 8 nok-volgers even uit de motor te halen. ( Je trekt ze met je vinger zo uit hun houder) en de onderkant te controleren. Zitten er pitten in? Vervangen!
Of vlakslijpen….(of helemaal niets aan doen). Ze zijn door en door gehard en zullen dus nooit kapotlopen.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou, als er ernstige pitvorming te zien is zou ik ze nooit laten zitten…Er komt bij vergevorderde slijtage een deuk in de stoters te zitten en dat is niet goed…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Nee, je hebt wel gelijk dat een echte deuk “niet goed” is, maar een probleem wordt het nooit. Je kunt de speling er nog altijd goed door stellen en voor het netjes zou je ze gewoon mooi vlak kunnen slijpen en wat polijsten. Vervangen hoeft niet. Sterker nog ik zou liever de oude afslijpen en polijsten als “nieuw” monteren. Ik denk dat de oude een betere kwaliteit hebben en je hebt de wetenschap dat ze door en door gehard zijn. Dus ook als je er helemaal niets aan doet, blijft dat goed gaan.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
waterman schreef:Nou, als er ernstige pitvorming te zien is zou ik ze nooit laten zitten…Er komt bij vergevorderde slijtage een deuk in de stoters te zitten en dat is niet goed…
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Als je de stoterbusjes verwijderd en geinspecteerd hebt kun je de nokkenas eens conroleren. Je hebt nu goed zicht op de staat van de nokken, de motor kun je met de hand draaien, zodat je de nokken van bovenaf met een lampje en een goed oog kan inspecteren op beschadiging of vervorming. Als je nokkenas te ver gesleten is kun je natuurlijk best je stoterbusjes vervangen, maar de bron van slijtage is dan bekend… In de praktijk zal het wel meevallen, maar hoe goed wil je het hebben? Om een nokkenas te vernieuwen (ze worden weer geleverd) zul je je onderblok moeten demonteren.
Ik heb mijn nokkenvolgers gecheckt en ze zien er wonderwel nog prima uit.
Maarrrrrrrrrrrr. ik heb een ander moeilijk vraagstuk.
Links is een kopbout die ik uit het blok heb gedraaid. Het gat is opgeboord naar M12.
De draad in het blok is goed.
Ik wil dit graag terugbrengen naar oorspronkelijke staat en was van plan een schroefdraad reperatieset te kopen.
Probleem nummer 1 :
De spoed van M12 is 1.75mm en spoed voor M10 (helicoil ) is 1.50mm. Ik kan dus nie zomaar een helicoil in het M12 gat schroeven en zo de M10 cilinderkopbout terug gebruiken…aaaaargh!
Vraag aan de specialisten op deze forum : mag - gezien de spanning waarmee de kopbouten worden aangetrokken - ik nieuwe draad tappen in de M12 ( spoed 1.75mm ) naar spoed 1.50mm ?
Er zal dus extra materiaal weggetapt worden maar weet dus niet of het zomaar mag en de constructie met helicoil sterk genoeg blijft voor het aanhaal moment.
Probleem nummer 2 : ik ben er net achtergekomen, dat een M12 bout niet door de kop gaat!!!
Ik moet het gat voor de kopbout in de kop dus uitboren voor M12.
Wat is hier de beste oplossing ? Wat mag en wat mag niet en welk oplossing is het meest zinvolle ?
Ben ff radeloos..
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Een aantal posts terug schreef je dit zelf:
- boordiameter voor een M10 helicoil insert, is 11.95 tot 12.50mm ( spoed 1.5mm )
Als die ø12.5 mm klopt kun je dus gerust met ø12.1 die M12 eruit boren en dan nog die insert
voor M10 toepassen. Check wel even of die info inderdaad juist was.
Ik kan zo direct de spoed van de M10 kopbouten niet vinden, maar controleer die ook met
een schroefdraadmeter om te kijken of je de juiste spoed in je insert hebt gekozen. Het kan zijn
dat je een fijne draad moet hebben.
Daarnaast zou je het gat eerst kunnen vullen met een hittebestendige epoxyhars of
“kneedbaar staal” of hoe je het wilt noemen. Dan kun je netjes ø10.4mm boren voor een M10
insert en heb je sowieso meer vlees voor de reparatie. Als allerlaatste optie zou ik gaan opboren
naar M12. Denk erom dat die kopbout een “rekbout” is en niet zomaar vervangen kan worden door
een M12 bout. Dat gaat je geheid koppakkingen kosten.
Edit: Even vanmorgen de “documentatie” erbij genomen. Je kunt geen inzetschroefdraad of “helicoil” toepassen. Voor een M10 moet dan ø10.5 geboord worden. Wat wel kan; is het toepassen van een zelfdraadsnijdende schroefdraadbus. Voor een M10 boor je dan een gat van ø14 en draai je met gereedschap type 390E-M10 van Fabory een draadbus van type 320-M10x18 in de kop. Dat is veruit de
meest ideale oplossing. Probleem wat over blijft is om dit tooltje en de bussen te pakken te krijgen.
Informeer bij http://www.fabory.com/ voor een vestiging bij jou in de buurt.
Succes!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Ik weet niet of er genoeg ‘vlees’ is voor een nog groter gat, maar je zou dan een M14 er in kunnen tappen en een draadbus daar in draaien van M10 inwendig naar M14 uitwendig. Als je dan die M14 er in draait met de juiste Loctite zit ie muurvast en kun je gewoon een originele kopbout gebruiken.
GW-tje, HAN S Bedankt.
Heb vandaag wat onderzoek gedaan en ben 2 oplossingen tegengekomen :
Helicoil Twinserts en Keenserts. Keensert is zo’n draadbus.
De twinserts is de meest dure oplossing maar heeft mijn voorkeur :
Als dit werkt, ben ik van plan deze oplossing te gebruiken :
- voorboren tot 12.5mm
- tappen met bij horende tap voor de buitenste helicoil
- binnenste insert M10x1.5mm indraaien zodat ik mijn kopbout kan gebruiken
Voor dze oplossing, dien je opnieuw een beetje materiaal weg te nemen.
Is dit geen probleem voor het blok ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Nee, dat beetje materiaal wegboren zal geen punt zijn. Let er wel op dat je goed voor je spaanafvoer zorgt. Dek je cilinderbussen en alle andere gaten goed af. Eventueel nog wat vet aan de boorpunt en je blijft spaantjes de baas.
Als de mogelijkheid bestaat; kies dan de langste helicoils, bij voorkeur > 2L. Dit houdt de spanning
in het materiaal lager en verdeelt de belasting beter. De draadlengte van de kopbouten is behoorlijk lang.
Probeer die zoveel mogelijk te benaderen.
Mag ik vragen wat deze reparatieset je gaat kosten?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Bedankt.
Het gereedschap kost wel iets..een paar honderd euro!
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige