Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gooi schreef:Maar kom op! Het is een BX! Wat kan daar nou verkeerd aan zijn?
Nou…
Maar goed, je hebt ‘m dus op dezelfde manier als je vorige auto’s gekocht, maar wel met verse apk (heel goed!).
Kom dan zeker naar Hedel a.s. zaterdag en maak gebruik van de daar aanwezige expertise.
Je hoeft natuurlijk niet in 1 keer die 1000 euro aan onderhoud (of hoeveel ‘t ook zal zijn) ertegenaan te smijten. Voor zover mogelijk gewoon reserveren en spreiden.
Gefeliciteerd, type 2’s zijn best leuk!
Totaal aantal Berichten: 6130
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Geluk ermee dan maar!
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
beerpeet schreef:Maar goed, je hebt ‘m dus op dezelfde manier als je vorige auto’s gekocht, maar wel met verse apk (heel goed)!
Ja, eh.. inderdaad misschien een beetje overhaast, maar zeker niet ondoordacht. Van mijn huidige BX (300 euro) wist ik dat een barrel kocht dat frauduleus door de apk geholpen was. Daar heb ik dan ook gewoon geen onderhoud aan gepleegd, want ik wist dat ie geen jaar zou leven. En inderdaad, na 10 maanden is de motor op sterven na dood, de vering zo gaar als worst en het interieur en exterieur was ook geen redden meer aan.
Maar deze 19TRS is met wat TLC en euros wel de moeite waard om netjes te gaan onderhouden. Zelfs met mijn bescheiden technische kennis heb ik dat nog kunnen ontdekken.
Van mijn avonturen met deze nieuwe BX zal ik wel weer een topicje maken, vermoed ik.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Als eerste belangrijke aandachtspunt: weet je of en wanneer de distributieriem vernieuwd is?
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
De auto heeft 78.000 kilometer gelopen en ik heb niets kunnen ontdekken dat op een vervanging van de distributieriem duidt. Geen stickertje onder de motorkap, geen onderhoudsboekje. Ik ga er helemaal van uit dat ik de riem moet laten vervangen, omdat het immers tegen de 80.000 aanloopt en qua jaren natuurlijk helemaal tijd wordt. Maar dan kan ik mooi meteen de versnellingsbakolie en de motorolie en -filter, luchtfilter en veerbollen laten doen. Hegru, here I come! Hoewel ik goede hoop heb dat de vering met wat gymnastiek weer soepel en op niveau zou kunnen zijn.
We gaan het zaterdag allemaal eens bekijken
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Dan in ieder geval zo min mogelijk en heel rustig rijden! Ik zou ‘t niet aandurven met een 21 jaar oude d-riem.
Als je ‘t kapje van de d-riem er even afschroeft, kun je in ieder geval oppervlakkig bekijken hoe die er uit ziet.
Wat je eventueel zélf al kan doen is het verversen van zijn sapjes .
Voor de rest proficiat, die automaten zijn toch wel érg leuk
Totaal aantal Berichten: 6130
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
beerpeet schreef:Dan in ieder geval zo min mogelijk en heel rustig rijden! Ik zou ‘t niet aandurven met een 21 jaar oude d-riem.
Als je ‘t kapje van de d-riem er even afschroeft, kun je in ieder geval oppervlakkig bekijken hoe die er uit ziet.
Die riem is vast wel een kéér vervangen geweest, maar ik zou er ook de autobaan niet mee op willen gaan. Beste Gooi, wees verstandig en zorg dat je bij het ophalen al een afspraak hebt staan voor groot onderhoud. Breng de auto dan ook linea-recta naar dat adres toe en ga vooral niet uitgebreid rondtoeren… Je hoeft dit advies natuurlijk niet op te volgen, maar een kapotte motor is ook zo zonde.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
We gaan lekker verder in Gooi zijn nieuwe topic!
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/204473/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste