Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
G’dag,
Vanavond heb ik een ander dash in m’n gsa geknutseld (dat blijkt zonder modificaties aan de bedrading te werken). Ik stoorde mij al een tijdje aan het niet werkende analoge klokje en aangezien ik er te laat achter kwam dat veglia en jaeger klokjes niet uitwisselbaar zijn viel de keuze op een al eerder aangeschaft dash met een toerenteller en digitaal klokje.
Uiteraard heb ik het dash eerst opgeknapt, de tellerstand van het oude klokwerk overgenomen en alle lampjes gecontroleerd.
Vraag 1: klopt het dat de toerenteller naar nul terugvalt zodra het toerental iets onder de 1000 rpm komt? (Bij wijze van waarschuwing dat het motortje op het punt staat af te slaan o.i.d.?)
Vraag 2: ik wil ook nog een dood lampje in mijn linker satelliet vervangen. Hoe kom ik daar bij zonder dingen te forceren?
Grtz,
Wouter
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Re: Vraagjes over satellieten en toerenteller
Midfriesland schreef:G’dag,
Vraag 1: klopt het dat de toerenteller naar nul terugvalt zodra het toerental iets onder de 1000 rpm komt? (Bij wijze van waarschuwing dat het motortje op het punt staat af te slaan o.i.d.?)
Bovenstaande gebeurd bij de toerenteller in mijn GSA niet.
Wanneer de koude motor nog net (zonder choke) , met een heel laag toerental blijft lopen, dan geeft de toerenteller nog steeds een waarde aan ( zeg +/- 500 rpm) . De teller valt dus niet terug naar 0 wanneer deze iets onder de 1000 rpm valt.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Is je dynamo wel OK? Zet voor de aardigheid eens even je multimeter over de polen van de accu bij een lopende motor. (de kans ik klein, maar zoiets weet je liever als je thuis bent dan onderweg)
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
De dynamo lijkt ok te zijn. De laadspanning is ongeveer 14 volt (stationair wat minder maar niet onder de 13 volt).
Boven de- pak’m beet- 800 rpm geeft de toerenteller alles netjes aan zonder schokken o.i.d. Geen drama dus, alleen wat gek.
Wellicht weet iemand nog een andere verklaring? Anders ga’k ‘m nog eens nakijken.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ik heb dat ook met mijn snelheidsmeter. Die begint pas wakker te worden als ik sneller dan 20 rijd. Ik heb al geprobeerd te smeren maar dat help niks. De originele snelheidsmeter had daar geen last van.
De voorkant van de satelliet kan je er zo vanaf halen. Als je een beetje nagels hebt kan je die tussen de knipperlichtschakelaar en het voorste kapje, waar de lampjes dus zitten, zetten en wip je het kapje er zo vanaf. De lampjes kan je er zo uit trekken.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Dat van je toerenteller is niet normaal , moet gewoon ook onder de 1000 toeren alles aangeven.
Lampje vervangen is al aangegeven hoe dat moet.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Kan het ook een slecht contactje zijn? Misschien even schoon schuren. Dat contact heeft natuurlijk nooit functie gehad tot nu toe. Ik weet alleen niet precies welke het is in die stekker…
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Victory! Lampje in de satelliet werkte niet door lichte corrosie van de aansluitinkjes. Hetzelfde verhaal met de toerenteller. Stekker even los en vast gedaan en nu werkt alles zoals het hoort.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Soms is het simpel….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Goed werk Wouter!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Zoals het een échte citroen betaamt blijkt er nog wel het e.e.a. aan de hand te zijn met de elektriek. Zodra ik het elektrisch systeem belast door b.v. de aanjager vol open te zetten of de lichten aan te zetten dan zakt de toerenteller veel verder terug dan dat de motor in toeren daalt door de belasting. De lampjes in het dash dimmen mee met de teller.
Binnenkort de hele dradenzooi dus maar ‘ns loshalen en opnieuw installeren. Leuk herfst/winterklusje. Zet de straalkacheltjes maar vast klaar in Berlikum…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
De dynamo lijkt ok te zijn schreef je maar hoe is de accu?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Dat is een van de dingen die ik nog langs ga lopen. Het oogje is wel netjes groen maar dat hoeft niet te betekenen dat ie écht goed is.
Ik heb er nog geen startproblemen mee gehad (behalve dan die keren dat ik de lichten aan heb laten staan en ik dus moest zwengelen… )
Na drie uren lichten aan startte die trouwens nog wel.
Maar toch… het is een vrij licht type accu. Ik kon er de bx 1.4 niet eens mee rond krijgen. Hoeveel A/h hoort er eigenlijk in een GS/A?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Morgen gaat Geesk’ voor de keuring en dan check je natuurlijk alles even. Nu viel me op dat de achterlichten niet brandden… Was al eens eerder het geval geweest. Het dimlicht-lampje brandt dan ook niet op de satelliet, het is dus gelukkig waarneembaar. Na wat duwen tegen de onderkant van de satelliet gaat de boel wel aan. Ik denk dat het daarom geen afkeur wordt maar netjes is anders.
Kan ik die draaiende ringen er gewoon aftrekken om die contacten eens te checken? Die zijn wss gewoon wat ingebrand of verbogen.
Daarna ga ik mij eens verwonderen over een systeempje waarbij de verlichting via een of meerdere relais wordt geschakeld… Dan loopt de hele stroom tenminste niet meer door die arme satelliet.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Die draai ringen kunnen er volgens mij niet af. Wel die voorste kapjes om de lampjes te vervangen.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Hmmz, dus kapot is kapot bij die dingen… Da’s minder.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30