1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Vraagjes over satellieten en toerenteller
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 01 oktober 2008 02:11 AM

G’dag,

Vanavond heb ik een ander dash in m’n gsa geknutseld (dat blijkt zonder modificaties aan de bedrading te werken). Ik stoorde mij al een tijdje aan het niet werkende analoge klokje en aangezien ik er te laat achter kwam dat veglia en jaeger klokjes niet uitwisselbaar zijn viel de keuze op een al eerder aangeschaft dash met een toerenteller en digitaal klokje.
Uiteraard heb ik het dash eerst opgeknapt, de tellerstand van het oude klokwerk overgenomen en alle lampjes gecontroleerd.

Vraag 1: klopt het dat de toerenteller naar nul terugvalt zodra het toerental iets onder de 1000 rpm komt? (Bij wijze van waarschuwing dat het motortje op het punt staat af te slaan o.i.d.?)

Vraag 2: ik wil ook nog een dood lampje in mijn linker satelliet vervangen. Hoe kom ik daar bij zonder dingen te forceren?

Grtz,

Wouter

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Quo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 604
Geregistreerd: 16-09-2004

- CX 25 GTi
- GS/GSA X1
Gepost: 01 oktober 2008 02:22 AM
  [ # 1 ]

Re: Vraagjes over satellieten en toerenteller

Midfriesland schreef:

G’dag,

Vraag 1: klopt het dat de toerenteller naar nul terugvalt zodra het toerental iets onder de 1000 rpm komt? (Bij wijze van waarschuwing dat het motortje op het punt staat af te slaan o.i.d.?)

Bovenstaande gebeurd bij de toerenteller in mijn GSA niet.
Wanneer de koude motor nog net (zonder choke) , met een heel laag toerental blijft lopen, dan geeft de toerenteller nog steeds een waarde aan ( zeg +/- 500 rpm) . De teller valt dus niet terug naar 0 wanneer deze iets onder de 1000 rpm valt.

CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984

Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D,  AX 10 E, AX 11 RE

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 01 oktober 2008 02:27 AM
  [ # 2 ]

Is je dynamo wel OK? Zet voor de aardigheid eens even je multimeter over de polen van de accu bij een lopende motor. (de kans ik klein, maar zoiets weet je liever als je thuis bent dan onderweg)

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 01 oktober 2008 03:15 AM
  [ # 3 ]

De dynamo lijkt ok te zijn. De laadspanning is ongeveer 14 volt (stationair wat minder maar niet onder de 13 volt).
Boven de- pak’m beet- 800 rpm geeft de toerenteller alles netjes aan zonder schokken o.i.d. Geen drama dus, alleen wat gek.

Wellicht weet iemand nog een andere verklaring? Anders ga’k ‘m nog eens nakijken.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 01 oktober 2008 02:43 PM
  [ # 4 ]

Ik heb dat ook met mijn snelheidsmeter. Die begint pas wakker te worden als ik sneller dan 20 rijd. Ik heb al geprobeerd te smeren maar dat help niks. De originele snelheidsmeter had daar geen last van.

De voorkant van de satelliet kan je er zo vanaf halen. Als je een beetje nagels hebt kan je die tussen de knipperlichtschakelaar en het voorste kapje, waar de lampjes dus zitten, zetten en wip je het kapje er zo vanaf. De lampjes kan je er zo uit trekken.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 01 oktober 2008 04:33 PM
  [ # 5 ]

Dat van je toerenteller is niet normaal , moet gewoon ook onder de 1000 toeren alles aangeven.

Lampje vervangen is al aangegeven hoe dat moet.

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 01 oktober 2008 06:35 PM
  [ # 6 ]

Kan het ook een slecht contactje zijn? Misschien even schoon schuren. Dat contact heeft natuurlijk nooit functie gehad tot nu toe. Ik weet alleen niet precies welke het is in die stekker…

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 02 oktober 2008 03:00 AM
  [ # 7 ]

Victory! Lampje in de satelliet werkte niet door lichte corrosie van de aansluitinkjes. Hetzelfde verhaal met de toerenteller. Stekker even los en vast gedaan en nu werkt alles zoals het hoort. 
banana

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 02 oktober 2008 12:37 PM
  [ # 8 ]

Soms is het simpel…. Smile

Citroen!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 02 oktober 2008 12:46 PM
  [ # 9 ]

Goed werk Wouter!

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 03 oktober 2008 01:12 AM
  [ # 10 ]

Zoals het een échte citroen betaamt blijkt er nog wel het e.e.a. aan de hand te zijn met de elektriek. Zodra ik het elektrisch systeem belast door b.v. de aanjager vol open te zetten of de lichten aan te zetten dan zakt de toerenteller veel verder terug dan dat de motor in toeren daalt door de belasting. De lampjes in het dash dimmen mee met de teller.
Binnenkort de hele dradenzooi dus maar ‘ns loshalen en opnieuw installeren. Leuk herfst/winterklusje. Zet de straalkacheltjes maar vast klaar in Berlikum…  Laughing

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 03 oktober 2008 02:12 AM
  [ # 11 ]

De dynamo lijkt ok te zijn schreef je maar hoe is de accu?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 03 oktober 2008 03:39 AM
  [ # 12 ]

Dat is een van de dingen die ik nog langs ga lopen. Het oogje is wel netjes groen maar dat hoeft niet te betekenen dat ie écht goed is.

Ik heb er nog geen startproblemen mee gehad (behalve dan die keren dat ik de lichten aan heb laten staan en ik dus moest zwengelen…  stupid)
Na drie uren lichten aan startte die trouwens nog wel.

Maar toch… het is een vrij licht type accu. Ik kon er de bx 1.4 niet eens mee rond krijgen. Hoeveel A/h hoort er eigenlijk in een GS/A?

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 15 maart 2010 09:41 PM
  [ # 13 ]

Morgen gaat Geesk’ voor de keuring en dan check je natuurlijk alles even. Nu viel me op dat de achterlichten niet brandden… Was al eens eerder het geval geweest. Het dimlicht-lampje brandt dan ook niet op de satelliet, het is dus gelukkig waarneembaar. Na wat duwen tegen de onderkant van de satelliet gaat de boel wel aan. Ik denk dat het daarom geen afkeur wordt maar netjes is anders.

Kan ik die draaiende ringen er gewoon aftrekken om die contacten eens te checken? Die zijn wss gewoon wat ingebrand of verbogen.

Daarna ga ik mij eens verwonderen over een systeempje waarbij de verlichting via een of meerdere relais wordt geschakeld… Dan loopt de hele stroom tenminste niet meer door die arme satelliet.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 15 maart 2010 09:55 PM
  [ # 14 ]

Die draai ringen kunnen er volgens mij niet af. Wel die voorste kapjes om de lampjes te vervangen.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 15 maart 2010 10:01 PM
  [ # 15 ]

Hmmz, dus kapot is kapot bij die dingen… Da’s minder.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook