Goedendag,
inmiddels heb ik een C6 2.7 V6 HDIF uit juni 2006 aangeschaft en geniet met volle teugen. Wat een grandioze auto!
Wel heb ik een vraag over de versnellingsbak.
Geheel onvoorspelbaar lijkt het soms of de koppeling slipt (hoge toeren zonder actie) en “bokt” de bak.
Kent iemand dit verschijnsel? Als ik naar de garage ga, kom ik graag enigszins beslagen ten ijs, ik heb namelijk nog garantie…
Bedankt voor elke reactie.
Marcel.
Nee, tot nu toe heb ik nooit een soortgelijk probleem ervaren. Mijn bak slipt alleen iets meer in het sneeuwprogramma, zoals het hoort. Bokken heb ik nog nooit meegemaakt in 55.000 km.
Wellicht vloeistof controleren en opnieuw software installeren en/of updaten.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Er hoort natuurlijk wel enige mate van slip in de koppelomvormer van een automaat te zitten. Als ik je topictitel in ogenschouw neem ga ik er van uit dat automaat rijden nieuw voor je is. In dat geval is het moeilijk om van hieruit aan te geven of het zo hoort, of dat er iets mis is.
Je hebt een Aisin AW6 bak: Die mogen geen toeren draaien zonder op te pakken ( of hij schakelt to soepel dat je niet merkt dat hij terug en op schakeld )? Bokken mag al helemaal niet, dus ik zou maar eens op de garantie spelen:
Zelfs als je geen Automaat ervaring hebt: zo’n bak moet soepel schakelen, tenzij je de bak een kunstje flikt ( helling af rijden, vol gas, gas eraf met linker voet remmen, vol gas erop, dan kan wel eens schokje geven, maar dat doe je normaal nooit).
Wat een Citroen garage kan doen is 1. De ” actuatoren” in de bak nakijken en opnieuw inregelen,( daarvoor heb je dus een Lexia nodig !) en 2 de olie vervangen van de bak. Als dit allebei niet helpt, dat wordt het specialisten werk, lees duur, want die bakken worden dan of opgestuurd naar Aisin Europe in belgie, of uitgewisseld met een revisie bak.
Als je zelf niet veel autmaat ervaring hebt, laat eens iemand in je auto rijden die veel autmaat rijdt.
Groet,
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Misschien kan je de dealer vragen de bak te laten resetten?
Die dingen zijn toch zelflerend? Dan zijn ze nog gewent aan het rijgedrag van de vorige eigenaar.
Dat zelflerend is een mooie reklameuiting: Wat zo’n bak echt heeft is verschillende schakelprogramma’s die gebruikt kunnen worden, en die afhankelijk van de omstandigheden werken. Sckaleprogramma’s wil zeggen vroeg opschakelen, of laat opschakelen, etc. De belangrijkste invloed is je gasvoet, d.w.z. of je een soepele rijden bent, of dat je veel het gas gebruikt, in welk laatste geval de bak meedenkt en sneller schakelt.
Resetten is bedoelt voor de actuatoren, oftewel de elektrohydrualische kleppen die schekelen, dat kan ingeregeld worden.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
volgens mij is er dan toch echt iets mis. ik heb een dag he beest uitgehangen met een 3.0HDI met geloof ik dezelfde bak… en die gaf geen krimp…zelfs de oude ZF bakken in CX’en schakelen eigenlijk mooi op en af….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Heb zelf een C6 2.7HDIF uit 2006.Na 75000 km nog nooit zoiets gemerkt.
Is het wel de bak of hapert hij door een verstopt diesel filter - is namelijk nogal kritisch in mijn ervaring.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Inhakend op de opmerking van andre smulders, een automaat werkt aan de hand het geproduceerde koppel van de motor. Zodra er te weinig koppel wordt ontwikkeld, dan kan de automaat ook niet goed werken.
Dus wellicht zit het probleem in de motor ipv de automaatbak.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
de versnellingsbak is inmiddels gerepareerd bij een specialist (onder garantie gelukkig); nu werkt ie perfect!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gelukkig is het opgelost . Weet je ook wat er mis was met de automaat?
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ja lijkt me ook belangrijk om weten…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
@ topicstarter: kan je ons evt. zeggen wat er verholpen is aan de versnellingsbak.
Mijn C6 heeft hier namelijk ook in lichte mate last van. Bijvoorbeeld bij het schakelen van 3 naar 4 gaan eerst z’n toeren geweldig de lucht in zonder bijhorende reactie. Ook vind ik dat het schakelen te hard doorgegeven wordt. In de Jaguar S-type van de papa met zelfde motor voel je eigenlijk niet dat er geschakeld wordt.
En als ik hem in sportstand zet, lijkt het alsof het motorblok niet goed vastligt want dan krijg ik bij elke keer gas loslaten of intrappen wel een schok.
Ook maar even de garantie aanspreken dus..
Beste mensen,
helaas heb ik werkelijk geen idee wat er gerepareerd is. Wel schakelt ie nu als de spreekwoordelijke boter. Reparatie is via mijn garage uitgevoerd bij een specialist in Veenendaal.
Succes.
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
@Stalsie, de vergelijking met de Jag gaat niet geheel op. Er is wel gebruik gemaakt van hetzelfde 2.7-blok maar omdat deze in lengterichting geplaatst is werd er een automaat van ZF toegepast. In de C6 betreft het een compactere bak van Aisin.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
maar volgens mij moet die toch ook zodanig zacht kunnen schakelen?