2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
start niet met startmotor maar wel met sleepkabel
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 08 maart 2010 08:49 PM
  [ # 16 ]

Hola…ik heb niet begrepen dat het hier een 91-er betrof.
Die heeft nog een verdeler-ontsteking die niet door de BDP-sensor of ECU wordt geregeld, dus deze stekker wordt niet gebruikt.
Zoiets dus:

Latere AX-en hebben een DIS-ontsteking die wèl gebruikt maakt van deze sensor en aangegeven problemen kán veroorzaken.

Goed, terug naar jouw uitvoering:
Als je de verdelerkap en rotor al hebt vernieuwd (hoofdverdachten) dan kan alleen de ontstekingsmodule voor soortgelijke problemen zorgen.
Dit is het zwarte blokje dat op de verdelerunit is gemonteerd (zie eerste foto, module zit net uit zicht links ‘het hoekje om’..).
Omdat module en bobine eigenlijk altijd als paar moeten worden vernieuwd, lijkt me dat ook nu raadzaam.
De bobine is niet duur, de module wèl helaas maar veel goedkoper via Ebay.

Nogmaals mijn advies: loop eerst alle stekkerverbindingen (zuurvrije vaseline) na rondom je ontsteking, want pekel vindt zijn weg ook hier, en wees er zeker van dat bougies/ -kabels/ verdeler en rotor in optima condition zijn.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
joor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 07-03-2010

Gepost: 08 maart 2010 09:05 PM
  [ # 17 ]
Pascal schreef:

Hola…ik heb niet begrepen dat het hier een 91-er betrof.
Die heeft nog een verdeler-ontsteking die niet door de BDP-sensor of ECU wordt geregeld, dus deze stekker wordt niet gebruikt.
Zoiets dus:

Latere AX-en hebben een DIS-ontsteking die wèl gebruikt maakt van deze sensor en aangegeven problemen kán veroorzaken.

Goed, terug naar jouw uitvoering:
Als je de verdelerkap en rotor al hebt vernieuwd (hoofdverdachten) dan kan alleen de ontstekingsmodule voor soortgelijke problemen zorgen.
Dit is het zwarte blokje dat op de verdelerunit is gemonteerd (zie eerste foto, module zit net uit zicht links ‘het hoekje om’..).
Omdat module en bobine eigenlijk altijd als paar moeten worden vernieuwd, lijkt me dat ook nu raadzaam.
De bobine is niet duur, de module wèl helaas maar veel goedkoper via Ebay.

Nogmaals mijn advies: loop eerst alle stekkerverbindingen (zuurvrije vaseline) na rondom je ontsteking, want pekel vindt zijn weg ook hier, en wees er zeker van dat bougies/ -kabels/ verdeler en rotor in optima condition zijn.

deze motor lijkt niet op wat in mijn AX zit mijn bobine zit gedraaid dus andersom
ik heb een andere motor, deze foto van bobine zit hier rechtop en die van mij ligt horizontaal dus meer naar beneden

heel vreemd als ik deze foto zo ziet
want zou het dan kunnen dat die van mij verticaal licht

maar zal kijken naar dat zwarte blokje

bedankt als het mij lukt zal ik een foto maken van de motor zoals hij in de auto zit
in iedergeval bedankt

Profiel  
 
joor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 07-03-2010

Gepost: 08 maart 2010 09:23 PM
  [ # 18 ]

ik heb nu een aantal opties gezien en ook de foto;s maar mijn autootje is van 91 ,maar de motor is niet dezelfde als die ik op deze pagina ziet, heb ik nu wel een BDP sensor of niet kan het zo niet vinden,
dan de bobine?? verdeler
dan ga ik morgen eerst de optie kijken van radiator en dan beneden dikke kabel volgen om te zien of er nu wel of niet een BDP sensor zit en anders moet ik toch naar de bobine en verdeler kijken
is zo vreemd dan start hij na tijd van stil staan en dan niet maar een duwtje en hij loopt gewoon geweldig maar ja na een half uur wachten dan krijg je hem niet gestart
volgens sloopgarage ook de DBP sensor maar moet het dan wel vinden
maar ik ga alle opties na en jullie horen van mij
is gewoon een geweldig zuinige wagen maar ja moet wel starten he
en de foto;s van motorblokken wijken erg af van mn motortje die ik erin heb liggen is ook weer naar want ja je heb dan geen goed voorbeeld , maar morgen probeer ik hier een foto op te krijgen zodat u kunt zien wat ik bedoel in iedergeval alvast bedankt voor het mee denken
groet joor

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 08 maart 2010 10:39 PM
  [ # 19 ]

@Joor:

vergeet niet dat de bovenste twee fotos gedraaid zijn; ze zijn genomen vanaf het linkervoorspatbord gezien de motorruimte in, dus niet staand vóór de auto.
Je hebt wèl een BDP-sensor in een ‘91-er (alle bouwjaren hebben een BDP-sensor), maar hij is niet aangesloten en wordt alleen gebruikt om het ontstekingstijdstip af te stellen (bij de dealer destijds wel te verstaan, tegenwoordig gebruiken we een stroboscoop).

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
joor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 07-03-2010

Gepost: 09 maart 2010 12:31 PM
  [ # 20 ]

ik heb nu een paar foto’s gemaakt van de motor die in mijn AX zit

Afbeelding Bijlagen
maart 005.jpgmaart 004.jpgmaart 003.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
joor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 07-03-2010

Gepost: 09 maart 2010 12:36 PM
  [ # 21 ]

kan ook dat zwarte blokje niet vinden waar u het over heeft , de verdeelkap die klopt niet
Heb daarom foto van de motor gemaakt zoals ik voor de auto staat!
hoop een goede reactie
mijn dank

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 10 maart 2010 05:21 PM
  [ # 22 ]

Op je eerste foto zie net voor de verdelerkap een zwarte stekker: het ding waar deze op is geplugd is de ontstekingsmodule.
Een klein plat zwart blokje op een aluminium voetje tegen je verdelerhuis.
Grote kans dat deze is overleden, maar maak voor de zekerheid eerst alle kabelverbindingen schoon..
En ik ben gewoon een ‘je’..

Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
joor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 07-03-2010

Gepost: 13 maart 2010 01:23 PM
  [ # 23 ]

hallo we zijn nu naar de sloop geweest ff gevraagd maar nu komt het op papieren staat 91 maar schijnt dat de auto in showroom heeft gestaan want de motor is nog van citroen en is waarschijnlijk 89 90 dus al wat ouder,
misschien kan iemand er wijs uit worden , de types 95 en ouder hebben geen bobine die worden anders gestuurd die hebben een DSB sensor en deze dus niet

wie heeft hier een idee over
zie foto die ik geplaatst heb
groet Joor

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 13 maart 2010 08:45 PM
  [ # 24 ]

Alle motoren die in de AX worden gebruikt zijn van Peusjoo: de bekende TU-motoren.
Zoals je in mijn post met foto’s hebt kunnen zien bestaan er grofweg drie verschillende systemen:

1) de oervorm, dus carburateur (zie foto bij D) en verdeler/ bobine (electronische) ontsteking,
2) het type wat jij hebt: injectie (MPI) maar met oude bobine/ verdeler (electronische) ontsteking,
3) het laatste type: injectie (MPI) maar met DIS-ontsteking die door de centrale computer wordt geregeld.

Als je de motorkap openhebt zie je op het binnenscherm vlak voor de rechterveerpoot een viercijferige code staan, zie foto bij ‘A’.


Dat is het zgn. ORGA-nummer en geeft hier ingevuld ( http://www.cats-citroen.net/citroen/organumber.html ) de exacte productiedatum van jouw Citroën.
Alle Citroën’s ná 1975 (dus toen Peugeot de toko overnam) zijn voorzien van een ORGA-nummer.

Terug naar jouw probleem: ik verdenk nog steeds de module, en die koop je het best nieuw.
Of je regelt een exemplaar van een sloper.
Neem dan ook meteen de bobine mee, want die twee moet je paars-gewijs verwisselen.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 13 maart 2010 09:32 PM
  [ # 25 ]

Waarvoor dienen de stekkerverbindingen op de veerpoten?

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 14 maart 2010 11:59 AM
  [ # 26 ]

Aarde..

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Henk Bats
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 20-12-2005

- CX 25 RI
- AX 11 E S6
- C5 Tourer III X7
Gepost: 16 maart 2010 09:48 AM
  [ # 27 ]
Pascal schreef:

Aarde..

Aarde daar leven we op met z’n allen.

Pascal bedoeld eigenlijk een massa of min (-) aansluiting en is bedoeld om de slijtage indicatoren van de voorremblokken te laten werken mocht dat nodig zijn.

Groetjes, Henk

Al ruim 30 jaar dezelfde AX 1.1E S6 als 2e auto in gebruik en als hobby een AX 1.4GT S6, sinds 2012 voor erbij een CX 25 RI en als dagelijkse auto een C5 Tourer.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook