Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb het asje van 49mm; vertanding aan beide kanten 7mm lang.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
oke thanks.
en hoe kom je o,28 voor je klepspeling die gaat toch per 0,05 dacht ik niet?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik kan hem dus per 0,05 verstellen. Dat wordt dus 0,33.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ok snap het!
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat die klepspeling betreft: de ervaring met SM koppen heeft mij geleerd dat, na het opnieuw inslijpen van kleppen enzo, de kleppen zich even moeten zetten. Dat gebeurt in de eerste kilometers al. Op het moment dat je op een vers gereviseerde kop de klepspeling op 0,30 zet zal je zien dat die speling bij controle na zeg 1000 km nog maar 0,28 bedraagt. Daarom zet ik ze liever op 0,32/0,33 tijdens de revisie. Zo weet je zeker dat de klepspeling niet nogmaals moet worden omdat na 1000 km de boel al te strak staat.
Die 0,33 lijkt mij dus een prima waarde. je zal zien dat je na 500 km rond de 0,30 meet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik neem aan dat als de merktekens op de tandwielen goed staan, cylinder nr 1 op ontsteken staat? (einde compressieslag)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is niet gezegd. Als je door de gaten kijkt waar straks de secundaire kettingen door komen, zie dan ook de twee ” O ” werktekens staan in de centrale as?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik ben nog niet zover!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Schiet dan eens op!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, ja! Nieuwe primaire ketting zit er op met de nieuwe spanner, schaats en curved limiter. Van deze onderdelen voor de zekerheid de boutjes geborgd met loctite. Ik vind 1,1 kgm een beetje weinig. Wat heeft die tussenas trouwens grote lagers! Het valt me wel steeds meer op dat deze motor een heel mooi stukje techniek is! geen vulringen en zo, alles is precies pas gemaakt. Vanavond de koppen klaar maken. De oude primaire ketting was niet zichtbaar langer dan de nieuwe, schaats en geleider ook nauwelijks ingesleten. Toch staat bij de nieuwe ketting de spanner veel strakker, ik kreeg de schaats er maar net tussen. Dit weekend hetdistributiedeksel er op en het watergebeuren aan de achterkant opbouwen, daarna de koppen. Bij demontage kwamen de streepjes op de nokkenassen keurig overeen met het BDP. Het stellen met micrometers is als ik het WPHB goed begrijp alleen nodig bij revisie-assen zonder streepjes.
Nog een vraag die wat verder weg ligt: oliekoeler en nieuwe slangen zijn leeg. Als ik naar het smeerschema kijk moet de olie eerst daar doorheen voordat het in de oliegalerij komt. Verdient het aanbeveling om de eerste paar liters olie te vullen via het centrale gat onder het oliefilter?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nog een vraag: BXsport schreef dat de kopbouten droog gemonteerd moeten worden. In de RTA en het WPHB lees ik dat de constructeur benadrukt dat alle aanhaalmomenten rigoreus in acht moeten worden genomen en dat alle bouten ingeolied moeten zijn. Wat is het nu voor de kopbouten?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jan: Je hebt nu de tussenas er in zitten dus. Ook op de tussenas zitten merktekens hé! Als je door de gaten kijkt waar de secundaire kettingen door heen gaan, moet je op de tussen-as twee keer een “O” zien zitten.
Het stellen van de nokkenassen is zoals elders ook beschreven is, altijd nodig. de merktekens op de assen zijn slechts hulpmiddelen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In het WPHB staat dat als het BDP overeenkomt met streepjes op nokkenassen tegenover streepjes op lagerkappen, de afstelling correct is. Van fabriekswege zijn de assen gesteld zoals jij dat gedaan hebt en daarna zijn de merkstreepjes op de nokkenassen gezet. Vandaar dat revisie-assen deze streepjes niet hebben. Of zie ik het verkeerd?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je ziet het verkeerd. De streepjes op de nokkenassen komen vrijwel nooit overeen met de juiste afstelling. Het kan één mm schelen, maar ook 3mm. Daarom altijd controleren!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb gecontroleerd of de stoters het vereiste aantal mm’s waren ingedrukt als de streepjes tegenover alkaar stonden. (to be sure to be sure!)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.