Hallo mensen,
Ik ben nieuw hier en heb problemen met mijn saxo VTS uit 2003. Het is een heel fijn autootje en ik heb er ook nooit problemen mee tot een tijdje terug. In de auto hoorde ik het borrelen vanuit het dashbordkasje (ik denk dat het de verwarming is. Ook loopt de motor elke keer warm terwijl er een nieuwe koppakking opzit en de kop geperst is. Wat zou dit nog meer kunnen zijn?? We hebben de auto al een paar keer ontlucht maar telkens komt dat borrelen terug.
Hoor je water stromen achter het dashbord?
Ja, daar hoor ik het inderdaad borrelen. Als je de dop van de radiator eraf draait borrelt het daar ook af en toe.
Dan lijkt me dat er lucht in het koelsysteem zit. Alleen is dan de vraag hoe dat erin gekomen is, misschien toch via de koppakking? Of het koelsysteem niet goed ontlucht?
Bij mijn saxo 1.4i uit 97 heb ik precies hetzelfde probleem. Als er niet goed ontlucht wordt hoor je water lopen als je binnen zit en gas geeft. Ontluchten kan ik inmiddels goed… Maar als er steeds lucht terug komt klopt het niet.
Koppakking vervangen, kop mankeerde niets aan, maar het mocht niet baten. Nog steeds komen er bellen in het expansievat omhoog als de motor op temperatuur is en deze op verhoogd stationair toerental laat lopen. Tot ca 90km/u blijft de motor op temperatuur, bij 120km/u staat de wijzer tegen het rode aan. Nu heb ik een 4mm gat geboord in de thermostaat en blijft de temperatuur iets lager; ongeveer midden in het 2e vak bij 120km/u of iets daarboven.
Nog steeds niet goed. Ik kan niet anders concluderen dan dat de lekkage uit het onderblok komt. Het is een blok met natte bussen. Ik ben van plan de motor dan maar te gaan wisselen tenzij iemand nog andere ideeen heeft waar de lucht cq uitlaatgassen in het koelsysteem vandaan kunnen komen. Het blokje loopt perfect, start altijd bij de eerste tik etc.. dus wat dat betreft is het jammer.
Ik heb op meer plaatsen gelezen dat mensen dit probleem hebben, maar nergens een oplossing.
jacob_r check je leidingen eens en klemmetjes maar een gat boren on de thermostaat dat doe je niet steek er een in van de sloop of een nieuwe
@ stefan leidingen controleren op lekage niveau koelvloeistof controlen en vullen tot max
Bedoel je dat de lucht ergens aangezogen wordt? Ik heb geen vloeistoflekkage gevonden, maar ga het nog een keer nalopen. Wat betreft de thermostaat: ik had er een nieuwe in gezet, maar dat hielp dus niet. Oude er dan maar in met gat tot het echte probleem boven water is. Ik heb het idee dat hierdoor de lucht goed weg kan komen uit het thermostaathuis.
als je een compresor hebt kan je eens wat druk in het reservoir maken dan zie / hoor je de lek sneller
denk nog aan iets het kan ook liggen aan klepspeling
jacob_r is je d-riem al vervangen geweest? Moet alle 10jaar /120 000 km.
Na het vervangen van de koppakking heb ik uiteraard een nieuwe distributieriem, spanrol en waterpomp gemonteerd en de kleppen gesteld. Als de motor warm is bouwt er druk op in het koelsysteem. Als de pakking niet lek is, en de kop niet stuk is, en de slangen lekken nergens (heb ik nu gecontroleerd) dan moet het onderblok op 1 of andere manier stuk zijn lijkt mij. Ik verlies een heel klein beetje water (0.1ltr op 1000km).
Ik ga volgende week het blok wisselen. Vorige week was ik bij een garage en daar lieten ze zien dat ze bezig waren met een peugeot met exact dezelfde motor en hetzelfde probleem. Toevallig of is dit een kwaaltje?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Heb je de kachelradiateur niet gewoon lek?
Hierdoor verlies je koelwater en kan de motor warm lopen…
Ik mag aannemen dat de koppaking op de juiste manier is aangetrokken?
‘Spirit of avant-garde’
Ik vind het nog steeds heel raar. Ik ben ook van plan een andere motor te plaatsen maar vind het nog steeds raar. Als ik zacht rijd is er niks aan de hand als ik 120 rijd stijgt de temperatuur maar daalt daarna weer naar een respectabel nivo. Ze denken aan een haarscheurtje in de kop maar die is bij het vervangen van de koppakking geperst dus dat lijkt me sterk. Raar dat niemand de oplossing weet.
hallo,
ik heb een probleem met mijn saxo 1.4 vts.
Hij loopt warm op.
ik heb de thermostaat al vervangen en heb de leidingen ontlucht,
maar het is alleen maar erger geworden ik moet de kachel de hele rit op warm zetten om de temperatuur te minderen.
ik heb gekeken naar lekkage’s maar niks gevonden.
er is ook geen verlies van koelvloeistof.
de koppakking is niet kapot.
kan iemand mij advies geven voordat ik wel een andere motor erin moet zetten?
m.v.g
bastiaan
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zit de thermostaat niet verkeerd om? De kant met de veer moet naar de kant waar de warme vloeistof vandaan komt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Heb je een originele thermostaat geplaatst met of zonder huis erbij met huis erbij kost ca20 euro bij dealer (inhoud pakking huis + thermostaathuis enkel de pakking hoef je nog zelf aan te brengen)
Is de oude pakking nog volledig of mis je een stukje?
volgorde ontluchten nippel links achter imbus aan thermostaat dan radiator telkens blijven bijvullen tot er een mooi pisstraal uitkomt dan dichtdoen. ps de kachel binnen stond toch op warm toen je de boel aan het ontluchten was.
Was het probleem er ook al voor het vervangen zo ja radiator een keertje fluschen
Heb je de koelvloeistof helemaal vervangen of enkel terug bijgevuld?
Blaast je kachel binnen heet?
Water stromen achter dashboard = lucht in koelsysteem
Kan verschillende oorzaken hebben. Één daarvan heb ik onlangs zelf gehad, namelijk een klein lek in de radiateur. Deze gedicht en mijn hele koelsysteem ontlucht. Sindsdien geen problemen meer.