










Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ik heb de tip gekregen om de achterste veerbollen als volgt te vervangen:
Zet wagen in de hoogste stand:
Tik nu op de alluminium veerpoot totdat deze los komt van de bol.
Demonteer vervolgens de bol na drukloos maken.
Dit is uiteraard minder werk dan de hele veerpoot uitbouwen.
Klopt dit? Ik heb al vele zeer vastzittende bollen los gekregen met hamer en beitel, de bollen zelf zijn sterk genoeg hiervoor. Maar ik heb nog nooit op een alluminium veerpoot gebeiteld.






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ze zullen ‘t vast andersom bedoeld hebben; tik op de bol totdat deze loskomt van de veerpoot. Op de veerpoot hameren heeft volgens mij niet zoveel zin, dan zal de bol nooit loskomen en kun je wel van alles beschadigen.











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
De tip was echt expliciet niet op de bol te slaan maar op de poot…Theoretisch lijkt me dit wel mogelijk omdat de bol strak tegen het subframegedeelte staat gedrukt als de wagen in de hooste stand staat. Het lijkt me alleen dat je zo’n veerpoot dan aan gort gaat slaan.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ben heel benieuwd van wie je die ‘tip’ gekregen hebt, want de alu veerpoot leent zich niet voor hamer-en-beitel werkzaamheden.
Bovendien zijn de leidingen ook fragiel…
‘Spirit of avant-garde’





























Totaal aantal Berichten: 10401
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zou het er niet op wagen! Ik heb wel gezien, bij Jansen in Breda, dat ze met de hand een GS veerbol losdraaiden terwijl ze een klap met de hamer tegen de zijkant van de aluminium cylinder gaven. Maar bij een GS hangt de bol vrij in de lucht!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ik heb de vraag niet voor niets gesteld.
Ik heb de tip namelijk gekregen van iemand die heel veel met veerbollen werkt.
Juist daarom begrijp ik er nog minder van, want anders zou ik het ook direcht naar het rijk der fabeltjes hebben verwezen.
Gelukkig vinden jullie het ook vreemd, net als ik. Ik ben het ook niet van plan om uit te proberen..














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij een GS hangt de bol, net als bij de CX, niet vrij in de lucht maar zit ie klem tussen de veercilinder het subframe. Alleen bij een CX en GS is dat zo gedaan. De truc met de hamer/beitel of luchtbeitel tegen de veercilinder is mij bekend. Als een bol erg vast zit werkt het prima en het is zeker geen beun-methode als je het juiste gereedschap gebruikt. Je schrikt de veercilinder als het ware los van de bol. Ook ik heb de afgelopen 15 jaar veelvuldig met gebruik van een luchtbeitel, voorzien van een stompe stift, op die manier bollen onbeschadigd losgekregen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Dank je wel Waterman, daar leren wel weer van!
een paar maanden geleden kwam ik bij van Gompel met een veerbol waarbij ook goed te zien was dat ik hem met een beitel had los geslagen. De monteur schudde meewarig het hoofd en zei dat ik het helemaal fout had gedaan (terwijl ik het altijd zo doe..). Ook hij zei dat het even laten schrikken van de cilinder de bol losmaakt. De bol schijnt er niet vast op te zitten omdat hij erg vast gedraaid is maar omdat het de corrosie-reactie is van het aluminium. Ik vraag me alleen af of dit schrikken met een drukloos systeem moet of met de druk erop. In dat laatste geval is de bol door de druk ook moeilijk te verdraaien lijkt mij. Ik ben benieuwd of het je lukt op deze ‘nieuwe’ wijze












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
En bol draai je normaal gesproken toch ook alleen met de hand vast?
Zou kopervet niet helpen om het vastroesten te voorkomen?





























Totaal aantal Berichten: 10401
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman schreef:Bij een GS hangt de bol, net als bij de CX, niet vrij in de lucht maar zit ie klem tussen de veercilinder het subframe. Alleen bij een CX en GS is dat zo gedaan. De truc met de hamer/beitel of luchtbeitel tegen de veercilinder is mij bekend. Als een bol erg vast zit werkt het prima en het is zeker geen beun-methode als je het juiste gereedschap gebruikt. Je schrikt de veercilinder als het ware los van de bol. Ook ik heb de afgelopen 15 jaar veelvuldig met gebruik van een luchtbeitel, voorzien van een stompe stift, op die manier bollen onbeschadigd losgekregen.
Ik had het over een vvorbol.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Arjan Verkade schreef:En bol draai je normaal gesproken toch ook alleen met de hand vast?
Dat klopt maar zoals ik schreef gaan ze muurvast zitten in de loop der tijd. Een oliefilter dat je er met de hand opzet krijg je er ook met geen mogelijkheid meer met de hand af (om andere redenen weliswaar)
hoe zit dit met S1 break achterbollen?? zelfde verhaal??
greetzzzzzzzzzzz
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik vermoed dat een serie 1 niet veel anders is qua contructie dan een serie 2.














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inderdaad, geen verschil. Behalve de veerbol zelf op de auto van Rusty: Op een break zit namelijk een wat we noemen “deelbare” veerbol, van het model zoals op de SM en DS gebruikt werden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wil iemand zo aardig zijn om het vervangen van de achterbollen nog eens uit te leggen? Ik had van Leontien al een goede handleiding gehoord, maar na 2 weken ben ik het weer even kwijt. Ben van de week nog een dagje vrij, en lijkt me leuke klus.
Lees ik het nou goed dat als je een tik op de cilinders geeft met de auto in de hoogste stand, dat de bollen losschrikken (had leo het ook over). Dan de auto naarbeneden, druk er af, en dan kan je ze losdraaien? Als iemand een iets uitgebreidere uitleg heeft, dan zeer welkom!
Pieter