Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 17-03-2010
- Xantia 2.0 Turbo CT
Hallo Allemaal,
Ben momenteel bezig om de distributieriem van mijn Xantia 2.0 TCT Activa uit 1996 te vervangen.
Wie kan mij helpen met het volgende ?
Bovenste kap van de distri-riem krijg ik niet van het bovenste tandwiel afgeschoven doordat de metalen bussen die in de kap zitten (voor de bevest.bouten) dit blokkeren. De opening is te nauw voor het tandwiel.
De bussen eruit halen lijkt me (bijna) onmogelijk, dus waarschijnlijk is er een betere manier die ik over het hoofd zie ??
Wie O Wie heeft hier ervaring mee en kan mij weer op weg helpen ?
Heb zelf al een aantal distributieriemen vervangen bij andere auto’s, maar deze 2.0 Turbo is nog even een uitdaging voor me. Natuurlijk staat juist die motor niet in Haynes omschreven…
Alvast bedankt voor de verlossende tip !
Groeten,
Gaby
PG-NF-62
2.0 TCT Activa 1996
Ik neem aan dat je de motorsteun wel verwijderd heb?
Het is priegelen, maar de bovenste kap kan eraf.
Als je bij het verwijderen van de motorsteun, de motor ondersteunt met een krik onder de carterpan, dan kantelt de motor te veel naar achteren en word de ruimte kleiner om de kap te verwijderen. Je kunt het beste een motortakel gebruiken, dan kun je de motor vrij makkelijk met de hand naar voren trekken. Terug monteren van de motorsteun is dan ook makkelijker, anders heb je een andere Xantia nodig om de motor op zijn plek te trekken, zoals bij deze XM TCT
De distributie van een TCT is nagenoeg hetzelfde als die van een 1.8 8v. Die beschrijving kan je dus in Haynes aanhouden. Bovenstaande beschrijving lijkt me niet nodig. Je hebt ruimte zat aan de distributiezijde van een 4 cilinder bij een Xantia.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
(die foto waarbij het blok wordt rechtgetrokken…..)
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 17-03-2010
- Xantia 2.0 Turbo CT
De kap is eraf !
Spanner bleek helemaal van spanning af en lagers van spanners zijn kaduuk. Gelukkig nog geen schade!
Meteen maar Waterpomp en thermostaat meegepakt dan kan hij op naar zijn 3e ton !
Morgen als het mee zit alles weer in elkaar.
Bedankt voor jullie hulp !
Groeten, Gaby
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009
- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
hoe heb je het nu gedaan dan? wel de motorsteun verwijdert? of kon je er toch bij langs?
x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13