Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Beste Jan,
Zie wat ik nu ga schrijven aub niet als een aanval, maar als een goed gemeend advies van een ervaringsdeskundige.
Ik wil je nogmaals meegeven dat het volgen van de handelingen in het werkplaatshandboek met betrekking tot het afstellen van de distributie/nokkenassen en het uiteindelijk samenbouwen van de motor toch wel essentieel is. Ik heb zelf gemerkt dat vrijwel alle handelingen in het boek een goede reden hebben en dat je bij een SM motor eigenlijk niet kan denken “ Zo kan het ook wel”. Een SM motor is gewoon géén DS-blokkie, en de nonchalance waarmee je bij de DS wél wegkomt kan bij een SM fataal voor je portemonnee zijn!
Eigenlijk zou je ook over de bladen met wijzigingen/terugroepacties van Citroën zelf moeten kunnen beschikken. Hierin staan namelijk ook nog een aantal dingen die best belangrijk zijn. Ik meen dat je dit boek bij Chyparse nog kan krijgen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@ waterman: Ik worstel ook nogal met al die verschillende documentatie en goed bedoelde adviezen.
Is het een optie dat iemand een exacte inventarisatie maakt van alle relevante aanvullingen op het WPHB?
Ik wil me wel opwerpen het te digitaliseren en toegankelijk te maken voor een ieder.
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Adiante,
Ik heb een dik boek met wijzigingsnotitie’s van citroën. Je mag de delen met betrekking tot de sm van mij lenen en scannen als je dat zou willen. Wat betreft jouw vraag welke wijziging ook daadwerkelijk moet worden uitgevoerd bij revisie: Dit is iets waar al jaren en jaren discussie over gevoerd word op diverse (internationale) fora. Er lopen hier een aantal man rond die wellicht beter in staat zijn een antwoord te geven op die vraag. Misschien willen die zich even melden? ( peter/walter)
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Yuri: Die vraag is niet zo snel te beantwoorden, want dan moet je eerste een schifting maken:
- Er zijn wijzigingen doorgevoerd die je kunt zien als noodzakelijke technische verbeteringen. ( mmoi voorbeeld: kettingspanner van de primaire ketting, zou ik zeker doen, maar de latere waterpomppakking is wel beter, maar niet noodzakelijk.
- Er zijn ook wijzigingen doorgevoerd uit “productie-technische” redenen ( wisseling van leverancier, goedkoper te maken, delen van onderdelen , etc. Dan is er eigenlijk geen noodzaak tot vervanging, tenzij je onderdeel verlsten is en het origineel niet beschikbaar is.
Ik zal in de toekomst wel eens door die lijst gaan en daar wat over schrijven, maar dat kan nog wel even duren.
To err is human, not to err is divine.
OK, ik neem contact op met waterman om in ieder geval de boel te scannen. Daarna kan er altijd nog bekeken worden wat van belang is en wat niet.
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De wijzigingsnota’s zijn te vinden op de site van de DS-club. Ook van de SM.
@waterman: ik houd me rigoreus aan de aanwijzingen van het WPHB, er van uitgaande dat die er niet voor niets zijn. Maar bij de nokkenassen staat duidelijk: als cyl. 1 in BDP staat en de merkstrepen tegenover elkaar, is de afstelling correct. Het vervolg van het verhaal hoeft dan, volgens het WPHB tenminste, niet gedaan te worden. Als er ervaringen zijn waaruit blijkt dat dit niet voldoende is wordt het natuurlijk een ander verhaal. Uit het WPHB blijkt dat de nokkenassen in de fabriek worden afgesteld op “indrukking” van de stoters. Als die goed is wordt het merkteken op de as gezet.
Voor de zekerheid heb ik toch maar gemeten of deze indrukking volgens voorschrift is. Gelukkig wel!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, heb je een Nederlandstalig WPHB of een Franse?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een Franse. Die technische bulletins op de DS-site zijn in het Nederlands.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bxsport schreef:jep even starten zonder ontsteking tot het olielapmje uit gaat. ik weet niet of je oliekoelerslangen al vervangen waren, maar anders zeker doen hé.
Nieuwe slangen zijn onderweg!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman schreef:Gewoon héél erg goed vastzetten Jan, liefst met deze sleutel:
en even een overzichtje van de spullen die eigenlijk toch wel moet hebben voor zo’n klusje…
Ik heb zo’n haaksleutel. Gaat het daar ok mee? In het WPHB staat ook een haaksleutel afgebeeld.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vind dat je met de haaksleutel niet genoeg kracht kan zetten en dat je de moeren erg snel naar de kl*te helpt. De sleutel van Sars werkt perfect!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als je de goede maat haaksleutel hebt dan krijg je het voor elkaar, maar te groot of te klein werkt niet. Die moeren hebben Nylstop ringen, dus als je die vaak losdraaid werken die nylstops niet meer, en dan moet je ze echt goed vastdraaien.
Ik gebruik een haaksleutel met een verlengpijp erop, dat werkt prima.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Merci voor de tip, maar het lijkt mij dat die moeren er maar sporadisch af hoeven.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat klopt. Als de nokkenas-timing goed is, hoeft de boel niet los.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
waterman schreef:Dat klopt. Als de nokkenas-timing goed is, hoeft de boel niet los.
Als je een curved limitier steekt moeten de nokkenassen toch iets versteld worden vermits de primaire ketting gespannen wordt in plaats van naast de geleider te lopen… bij mij was dit toch het geval…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!