Leuke discussie! Ik had 4 jaar geleden een perfecte witte cx gti s2 met rood leer, was meen ik 7500.
Een cx voor 10mille, daar verkoop je m toch nooit voor?, zeker niet als particulier.
Alleen voor een perfecte prestige of een hele mooie break met lage km.
Die 2 litervan rf, wat is daar dan bijzonder aan? Prima cx’n, rijd zelf een TRS maar de verzamel waarde zie ik niet zo gauw.
Ben blij dat het taxeren bestaat, maar je komt gauw uit op de waarde die je zelf vind. Moet het niet te gek zijn uiteraard.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
De taxatiewaarde is altijd lager dan het bedrag dat de auto je waard is, is mijn ervaring.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
verkuilm schreef:Een cx voor 10mille, daar verkoop je m toch nooit voor?, zeker niet als particulier. Alleen voor een perfecte prestige of een hele mooie break met lage km.
De breaks zijn weliswaar zeldzaam en de prestiges bieden de meeste luxe. Toch denk ik, dat een perfecte GTI bij de meeste CX-ers het hoogst wordt gewaardeerd. Slechts weinigen voelen voor een break om zelf mee te rijden en zo wordt denk ik ook een Pallas hoger gewaardeerd. Mijn stellige indruk is, dat Prestiges relatief goedkoop zijn. Ik neem aan om de zelfde reden als voor mij geldt: de hoge daklijn is niet mooi en daarbij beschikken een luxe uitgevoerde Pallas of GTI over dezelfde gewilde opties: leer en airco en elektrisch ramen voor, waarbij de laatste optie niet eens een issue is omdat het zo’n beetje standaard is.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
freek schreef:Vooropgesteld: ik ben geen taxateur, maar ik heb gelezen dat de reden is dat het niet gaat om het zomaar weer kopen van zo’n auto in een ongeveer gelijk staat maar om het weer opbouwen van dezelfde (’ unieke’) auto. En als je de prijs van bijvoorbeeld alle losse onderdelen optelt kom je veel hoger uit dan deze zelfde delen in een complete auto. Vandaar
(misschien beter om deze discussie zonodig voort te zetten bij het buurtopic ’ taxatie’ )
Hier dus maar ven verder waar we bij mijn auto zo ongeveer waren gebleven:
Jelte Feenstra schreef:Dat blijft dus een beetje raar. Zij gaat pas total loss bij 11.500 schade maar een vervanger kost 8.500
:
Dat lijkt me niet raar. Als de auto pas bij E 11.500,- total loss gaat, betekent het dat ik bij E 11.000,- nog mag herstellen en dat heb ik het liefst vanwege de unieke toevoegingen een de auto.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou ga ik eens even de andere kant op: als je zakelijk in een CX kan rijden betaal je bijtelling over de economische waarde van dat ding. Prima, je kan immers de kosten op de zaak zetten. Da’s mooi, want kosten krijg je hoe dan ook. Waarom je nou ook nog eens die economische waarde laag wil houden is mij echter een raadsel: Of je nou bijtelling over 8500 of 11500 betaald, dat scheelt vrijwel niets in je maandelijkse lasten. Op mij komt het toch over als of je op die manier het onderste uit de kan wil hebben. Ga je modern rijden dan betaal je bijtelling over 30 of 40 ruggen, maar als het gaat over een bedrag van 10 of 12k moet je ook daar dan nog op afdingen?
zomaar eens een gedachtengang…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Klopt het is vooral geneuzel. Toen mijn baas nog mijn auto aanschafte mocht is geen klassieker rijden, Nu ik het zelf betaal wil ik geen 30-40 ruggen neertellen, zelfs niet zakelijk. En alle beetjes helpen om de NL-wegen wat te verfraaien.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
waterman schreef:Of je nou bijtelling over 8500 of 11500 betaald, dat scheelt vrijwel niets in je maandelijkse lasten. Op mij komt het toch over als of je op die manier het onderste uit de kan wil hebben. Ga je modern rijden dan betaal je bijtelling over 30 of 40 ruggen, maar als het gaat over een bedrag van 10 of 12k moet je ook daar dan nog op afdingen?
Eens. Ik zat het laatst effe na te tellen. Het scheelt elke week 3 bier in het café, van die goeie van onze zuiderburen. Ik heb ooit ‘ns berekend, dat je voor elke E 1.000,- aan waarde een tientje bijtelling per maand hebt. Als ik het verschil tussen een waarde van 8,5 k en 11,5 k taxatiewaarde niet meer trek, weet ik wel een paar andere dingen op te bezuinigen voor mij.
En dan de klapper: mijn boekhouder betwijfelt of bij de aangifte over vorig jaar de CX wel zakelijk moet worden gereden. Privé rijden en ongeveer 50 cent per kilometer aftrekken van het belastbaar inkomen, is ook erg aantrekkelijk. En dan is het gezeur afgelopen over welke tank benzine in welke auto voor privé of zakelijk is.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Klopt niet helemaal. De bijtelling voor klassiekers is 35%, dus 350 per jaar/E1000, bijna 30/mnd.
Verder heb je wel een heel creatieve boekhouder om 0,50 af te trekken, als de max belastingvrije km-vergoeding 0,19 is. Over de rest betaal je gewoon weer inkomstenbelasting.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik rijd ook voor 0,50 ct per km. Dat is zo’n 31 ct per km netto.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Jelte Feenstra schreef:Klopt niet helemaal. De bijtelling voor klassiekers is 35%, dus 350 per jaar/E1000, bijna 30/mnd.
Verder heb je wel een heel creatieve boekhouder om 0,50 af te trekken, als de max belastingvrije km-vergoeding 0,19 is. Over de rest betaal je gewoon weer inkomstenbelasting.
Ik denk, dat je 2 dingen door elkaar haalt, klassiek rijden in loondienst en klassiek rijden in een eenmanszaak. Ik ging uit van 25%. Nou, laat het 10% meer zijn. Ik heb nu effe geen zin nog een keer de rekensom te maken voor die paar euro verschil per maand. En wat betreft die 19 ct maximaal belastingvrij, dat is een bedrag dat een werkgever maximaal belastingvrij aan werknemers mag uitkeren per gereden kilometer. Als je voor eigen rekening zakelijk in een auto rijdt die privé eigendom is, dan zijn het kosten in verband met je werk en die mag in het redelijke in de inkomstenbelastingsfeer aftrekken. Voor mijn werk wordt ik geacht een tamelijk representatieve auto te hebben en die kosten wat meer dan een koekblikje. En dan is het redelijk, dat daar een bedrag aan wordt gekoppeld. Voor mijn werk is zoiets als een nette CX of mijn Volvo een redelijke auto. En dat kost goed tellend nog wel meer dan 50 ct per kilometer. Een splinternieuwe Ferrari kost per kilometer meer. Maar dat is in verband met mijn beroepsuitoefening geen auto die redelijkerwijze in aanmerking komt voor mij. Dan mag ik ‘m wel rijden, maar dan kan ik niet meer dan een bedrag dat redelijk is in verband met mijn beroepsuitoefening in de IB-sfeer aftrekken. Niks creatieve boekhouder dus. Recentelijk trouwens een nieuwe en die denkt er net zo over als de vorige.
en
, maar in het kader van het zakelijk rijden en de waarde van een CX toch wel handig om te weten.
Zo en nu weer een met een taxatiewaarde van E 11.500,- !
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Robin, ook IN loondienst kun je voor 50ct de km rijden. Je moet alleen belasting aftikken over die 31ct die boven de 19 belastingvrije centen liggen. Netto houd je dan zo’n 31 ct per km over. Daar kun je leuk sm van rijden hoor, in de baas z’n tijd
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Robin Visser schreef:
Recentelijk trouwens een nieuwe en die denkt er net zo over als de vorige.
Ok, ik geef me gewonnen. Voor mij nieuw maar het zou voor mij ook moeten gelden. Bedankt voor de tip (van je boekhouder).
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
8500 euro voor een CX 20RE weinig? Het is geen DS hoor!
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Robin Visser schreef:verkuilm schreef:Een cx voor 10mille, daar verkoop je m toch nooit voor?, zeker niet als particulier. Alleen voor een perfecte prestige of een hele mooie break met lage km.
De breaks zijn weliswaar zeldzaam en de prestiges bieden de meeste luxe. Toch denk ik, dat een perfecte GTI bij de meeste CX-ers het hoogst wordt gewaardeerd. Slechts weinigen voelen voor een break om zelf mee te rijden en zo wordt denk ik ook een Pallas hoger gewaardeerd. Mijn stellige indruk is, dat Prestiges relatief goedkoop zijn. Ik neem aan om de zelfde reden als voor mij geldt: de hoge daklijn is niet mooi en daarbij beschikken een luxe uitgevoerde Pallas of GTI over dezelfde gewilde opties: leer en airco en elektrisch ramen voor, waarbij de laatste optie niet eens een issue is omdat het zo’n beetje standaard is.
Een ander probleem met een Prestige is dat vele van ons maar alleen en af en toe met ze 2en in de CX zitten. Dan heeft de extra ruimte achterin weinig toegevoegde waarde..
De CX is zwaarder en roest gevoeliger, onderdelen is lastiger aan te komen. Dat zijn ook redenen om niet aan een Prestige te beginnen.
Ik denk dat mensen die in een CX rijden toch wel van luxe houden, dan zijn een serie 1 Pallas en GTi of een serie 2 GTi of Turbo toch erg leuke auto’s. De meeste zijn nog best vlot ook
verkuilm schreef:
Die 2 litervan rf, wat is daar dan bijzonder aan? Prima cx’n, rijd zelf een TRS maar de verzamel waarde zie ik niet zo gauw.
Ben blij dat het taxeren bestaat, maar je komt gauw uit op de waarde die je zelf vind. Moet het niet te gek zijn uiteraard.
Ik wil niet doen voorkomen of mijn 20 RE zo heel bijzonder is. Dat is ie nl niet en heb ik nergens vermeldt toch?
Mijn CX is getaxeerd op 8500 euro en dat is naar het oordeel van de taxateur. Gebasseerd op orginaliteit, techniek, uiterlijk en interieur. En nog enkele punten.
De waarde (dus in mijn geval de 8500 euro) is de vervangingswaarde. Schiet er morgen een vrachtwagen uit de bocht dan ziet de taxateur de 8500 euro als middel voor mij om een vergelijkbare CX te kunnen aanschaffen.
Meer is het niet. Er staat ook in het rapport dat als ik wijzigingen aanbreng aan de auto welke van invloed kunnen zijn op de waarde van de auto, dit te melden.
Dyna Z1: Tout alu.