koppeling gtit2 afstellen?
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 18 maart 2010 02:29 PM

Hoi, weet iemand of en zo ja hoe je de kabel van de koppeling van een GTI turbo2 afstelt? Volgens mij heeft dit type geen vrije slag omdat het druklager altijd tegen de drukvingers aanligt. Klopt dit? En zo ja, betekent dit dat deze zelfstellend is?

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 18 maart 2010 02:34 PM
  [ # 1 ]

Geen idee. Ik heb afgelopen weekend wel gemerkt dat niet-CX-rijders de koppeling in mijn auto bizar vroeg vinden aangrijpen. En toen begon ik mijzelf ook af te vragen of dat wel zo hoort. Als het systeem zelfstellend is, hoef ik daar niet meer over na te denken.

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 18 maart 2010 02:42 PM
  [ # 2 ]

Ik vind juist altijd dat in moderne auto’s de koppeling zo bizar laat aangrijpt Confused

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 18 maart 2010 08:58 PM
  [ # 3 ]
break23m schreef:

Geen idee. Ik heb afgelopen weekend wel gemerkt dat niet-CX-rijders de koppeling in mijn auto bizar vroeg vinden aangrijpen. En toen begon ik mijzelf ook af te vragen of dat wel zo hoort. Als het systeem zelfstellend is, hoef ik daar niet meer over na te denken.

Als je je prestige bedoelt: grote kans dat die een hydraulische koppeling heeft, dus verschillend van mijn gtit2

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 maart 2010 09:02 PM
  [ # 4 ]

Alleen op enkele zéér vroege Prestiges met 2400 motor zit een hydraulisch bediende koppeling. De latere hebben allemaal een kabel bediende koppeling. Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 18 maart 2010 09:07 PM
  [ # 5 ]

maar zijn er ook zelfstellende typen bijvoorbeeld bij mijn t2?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 maart 2010 09:08 PM
  [ # 6 ]

Nee, dat heeft geen enkele CX.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 04 april 2010 10:04 PM
  [ # 7 ]

Blijkbaar is het afstellen van een koppeling geen interessant onderwerp gezien de reacties. Dus zelf maar even goed de materie bestudeerd. En misschien is het toch ook bruikbaar voor jef scholliers met het klapperende pedaal. Volgens Haynes (en het citroen werkplaatshandboek) moet je bij het afstellen (van in ieder geval een CX 25) letten op de afstand tussen het pedaal en de aanslag waar het pedaal tegen aangaat als je hem optilt. Deze speling zit helemaal bovenin,dus je moet behoorlijk lenig zijn om het te zien. Ik moet het zelf nog doen maar het afstellen gaat als volgt: draai allereerst de contramoeren los aan het uiteinde van de kabel (onder de auto). Vul de speling op met iets met een dikte van 5,5 mm. Hiervoor had citroen speciaal gereedschap, maar je kan ook iets improviseren. Ik dacht aan een inbussleuteltje met deze dikte. Het pedaal moet nu worden gefixeerd zodat de speling precies 5,5 mm is. Ik zat hiervoor te denken aan het vastbinden van het pedaal aan het stuur zodat het pedaal omhoog wordt getrokken. Je moet nu de stelmoer zo aandraaien dat je voelt dat het druklager de diafragmaveer aanraakt. Vervolgens de contramoer aandraaien (zonder dat je de afstelling weer verandert). Al met al moet dit resulteren in een vrije slag van het pedaal van minimaal (!) 13,5 cm. Het mag dus ook meer zijn. Misschien prikkelt dit de profs om nog opmerkingen/tips te geven.

Profiel  
 
trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1361
Geregistreerd: 08-01-2005

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 04 april 2010 10:51 PM
  [ # 8 ]

Zo staat het idd in de werkplaatsboeken, ik heb het echter nooit zo gedaan.
Heb altijd de kabel afgesteld dat het pedaal nog iets kan opgelicht worden, zo ben je zeker dat het druklager volledig loskomt na het ontkoppelen.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook