Vanaf het begin van de winter heb ik om de drie weken een lege accu. De accu is gelijk vervangen door een nieuwe omdat ik dacht dat het daar aan lag, wat niet het geval bleek. De laadstroom bij draaiende motor is 14.1 V. Met dimlicht en aanjager 13.9 V en met zoveel mogelijk stroomverbruikers aan loopt de spanning terug naar 13.6 V. Toerental heeft geen invloed. Het gaat om een XM 2.0i Ambiance ‘91. Dit leken mij wel redelijke waarden, maar ik kom hier op het forum ook opmerkingen tegen dat een moderne auto 14.4 V onder alle omstandigheden moet hebben. Geldt dit ook voor een XM? Er worden trouwens voornamelijk korte ritjes mee gereden.
De lekstroom heb ik ook gemeten en die bedraagt 0.13 A nadat de hydractiefregelaar is afgeslagen. Kan dit het leeglopen veroorzaken of is de laadspanning te krap of een combinatie van beiden?
Mvg, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Met 0.13A is hij inderdaad na 3 weken leeg (indien je er 3 weken lang niet mee rijd !!!). Reken maar na bij een 70Ah accu:70Ah gedeeld door 0.13A = 538 uur dat weer delen door 24 uur maakt 22.5 dag en dat is iets meer dan 3 weken.Zou het controleren in welke groep het zit door 1 voor 1 de zekeringen te verwijderen of er een ampere meter achter de zekering te zetten om te zien in welke groep deze “stroomtrekker” zit. Die spanningswaarden is niks mis mee, laad zo te lezen prima.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Oké, bedankt voor je snelle reactie. Heb ik dit weekend weer wat te klussen….
Mvg, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders