Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en heb een vraagje.
Ik zit eraan te denken om een AX te kopen, maar vraag me af waar je op moet letten bij een tweedehands auto. Ik ga zowiezo een proefritje maken en pak ook zeker een stukje snelweg mee, maar zijn er nog specifiek dingen die belangrijk zijn om naar te kijken? Of bepaalde trucjes waarmee je kan testen of de motor nog goed is? Hoorde laatst een verhaal dat je op de snelweg moet terugschakelen naar de 2 en dan flink gasgeven en dat er dan geen zwarte rook mocht vrijkomen uit de uitlaat oid. Beetje apart verhaal, iemand die daar meer over kan vertellen? Of andere dingen?
Alvast bedankt!
Re: Tips kopen occasion
bierwieler schreef:Hoorde laatst een verhaal dat je op de snelweg moet terugschakelen naar de 2 en dan flink gasgeven en dat er dan geen zwarte rook mocht vrijkomen uit de uitlaat oid. Beetje apart verhaal, iemand die daar meer over kan vertellen?
Dit is inderdaad een raar verhaal, dit is de manier om je motor op te blazen.
Als je 100 op de snelweg rijd in zijn 4 of 5 en je schakelt terug naar de 2 dan zit je met je hoofd tegen de voorruit en knalt de bak of motor uitelkaar.
Tips genoeg hier op het forum, gebruik de zoekfunctie maar.
Re: Tips kopen occasion
bierwieler schreef:Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en heb een vraagje.
Ik zit eraan te denken om een AX te kopen, maar vraag me af waar je op moet letten bij een tweedehands auto. Ik ga zowiezo een proefritje maken en pak ook zeker een stukje snelweg mee, maar zijn er nog specifiek dingen die belangrijk zijn om naar te kijken? Of bepaalde trucjes waarmee je kan testen of de motor nog goed is? Hoorde laatst een verhaal dat je op de snelweg moet terugschakelen naar de 2 en dan flink gasgeven en dat er dan geen zwarte rook mocht vrijkomen uit de uitlaat oid. Beetje apart verhaal, iemand die daar meer over kan vertellen? Of andere dingen?
Alvast bedankt!
Diesel of benzine ?
Re: Tips kopen occasion
Bram schreef:Diesel of benzine ?
Hoezo : , heb je toevallig een klein dieseltje te koop
Waar ie op moet letten bij een AX diesel of benzine
Ah op die manier
Als het een benzine ding gaat worden, let dan op een lekke koppakking, is een bekend probleem bij de 1.0, 1.1 en 1.4 TU motoren. Maar ook daarvoor verwijs ik je naar de zoekfunctie, want er is genoeg geschreven daarover.
ik denk dat Bierwieler vooral de slechte plekken wil weten zoals bij de BX het subframe bvb.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Tips kopen occasion
Typische AX-dingetjes:
- 1.0 motor gaat niet lang mee; laten staan dus
- versleten aandrijfassen (stil gaan staan, helemaal insturen en dan optrekken: hoor je wat regelmatig gebonk, dan is er slijtage. Ook in bochten te horen)
- versleten stuurkogels (idem als boven, maar dan eenmalige bonk)
- versleten remschijven voor (is te meten; let op: heet! dus alleen voor een rit. Oplossing: vaak blokjes vervangen)
- versleten achterremmen (vooral bij stadsgebruik)
- versleten hoofdremcilinder (idem. Oplossing: elke 2 jaar remvloeistof vervangen)
- versleten handremkabels
- roest op chassisbalk achter koplampen
- doffe koplampen
- roest in kofferruimte/tussen achterlichten
- roest rondom voorruit
- motorisch: slecht starten wegens achterstallig onderhoud (kleppen, bougies, verdeelkap)
- lekkende koppakking (aan de kant van dynamo mag het niet vettig zijn)
- slechte deursloten
type 1:
- krakend dashboard, soms zelfs scheuren in dashboard
- stoelen zijn soms kapot of zitten los
Verder wil de dynamo, accu, uitlaat, en startmotor nog wel eens de geest geven. Maar daar zijn slopen voor. onderdelen AX zijn absurd goedkoop.