zwetende lhmpomp
ivo1969
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 20-06-2006

Gepost: 19 maart 2010 09:05 PM

Ik kreeg vorig jaar te horen dat mijn lhmpomp wat zweet en dat vanaf 1 mei 2009 leidt tot apk afkeur.
Nu was mijn auto vorig jaar voor die tijd gekeurd.

Sinds 1 jaar heb ik iets minder dan een halve liter lhm olië moeten bijvullen.
Wie weet of het klopt dat een zwetende lhmpomp leidt tot een apk afkeur?

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 19 maart 2010 09:38 PM
  [ # 1 ]

Das nieuw voor me, maar het zou eventueellllll kunnnen. Zonder die pomp kun je namelijk weinig meer doen. Dat zou het argument kunnen zijn.

maar , wat let je om vlak voordat je bij de apk keuring naar binnen rijd, even een doek over de pomp te halen?

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 19 maart 2010 10:03 PM
  [ # 2 ]

Spuitbus remmenreiniger

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 20 maart 2010 12:24 AM
  [ # 3 ]

en de keurmeester een knal voor z’n bek verkopen als hij hem daarom afkeurd

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 20 maart 2010 12:37 AM
  [ # 4 ]

wink afkeurt

Wink

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3249
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 20 maart 2010 10:08 AM
  [ # 5 ]

Tja, ik ben het niet met de vorige posters eens: je geeft een keurmeester geen knal voor z’n bek. Mr. Green
Maar hoe erg zweet ‘ie en waar? Ik bedoel, een halve liter zegt me niks als ik niet weet hoeveel je hebt gereden. Als het zweten bij de aansluitingen is, zou ik de wartels voorzichtig aandraaien. Of de slangklem als het de aanvoerleiding is.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
ivo1969
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 20-06-2006

Gepost: 20 maart 2010 11:00 AM
  [ # 6 ]

Ik heb afgelopen jaar 20.000 km gereden en nu dus krap een halve liter moeten bijvullen.
Het rare is dat andere apk keurmeester er niks vanaf wist.
Maar het stond vorig jaar op mijn rekening toen de auto een grote beurt gekregen had.

Verder de auto was vroeger van mijn pa en ik heb de gehele onderhoudshistorie en zag dat er in het verleden bij 35.000 km ook al eens 0.5 liter erbij gevuld is.

Ik hoor het wel binnenkort als ik de auto apk laat keuren.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 20 maart 2010 11:26 AM
  [ # 7 ]

Ander APK station wil ook wel eens helpen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 20 maart 2010 02:05 PM
  [ # 8 ]

Kan die redenering wel een beetje volgen ( in Belgie kunnen ze er ook wat van op de leuring ) :

LHM pomp is OOK voor het remsysteem , dus als dat lekt is dat afkeur !!

Die pompen zijn makkelijk lekvrij te maken : demonteren en ALLE doppen en nipples eruit halen en de
o-ringen vervangen .

Werkt perfect : die o-ringen heeft elke “goede” citroen garage wel liggen , het zijn er wel een stuk of tien dacht ik .

Anders gewoon en uur voor de APK zeven met de hogedruk schoonspuiten blehh

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9444
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 maart 2010 10:04 PM
  [ # 9 ]

De APK-eisen voor wat betreft hydraulische systemen, dus ook stuurbekrachtigingssystemen van niet-Citroëns, zijn inderdaad recentelijk aangescherpt.
Onderdelen hiervan mogen niet meer lekken of zweten.
Mijn XM is vorige maand nog afgekeurd op een vette drukregelaar.
Dit is al jaren zo, maar nu toch een reden tot afkeur.
De APK-keurmeester in elkaar slaan is niet zinvol, is namelijk een zwager van me.

Is het onderdeel slechts vet door iets zweten, dan rest slechts 1 oplossing, hierboven al genoemd.
Even lekker met remmenreiniger of een andere ontvetter er over heen en met perslucht schoonblazen.
Doe dit vlak voor de keuring en het mag geen problemen opleveren.

Trouwens, LHM bijvullen kan ook veroorzaakt worden door ondertussen afgesleten remblokken, de zuigers in de remklauwen moeten dan verder naar buiten, waardoor het niveau in het voorraadvat daalt.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook